بودجه ارتش و سپاه افزایش یافت/ کاهش بودجه ستاد کل نیروهای مسلح

دولت در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۱۳۹۹ به مجلس شورای اسلامی، میزان بودجه ستاد کل نیروهای مسلح را در مقایسه با مصوب سال ۱۳۹۸ کاهش داده است.

بودجه ارتش و سپاه افزایش یافت/ کاهش بودجه ستاد کل نیروهای مسلح

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ را صبح یکشنبه ۱۷ آذر ماه به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد. بودجه ﺳﺘﺎﺩ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫی ﻛﻞ ﻧﻴﺮﻭﻫﺎی ﻣﺴﻠﺢ مصوب سال ۱۳۹۸ رقمی بالغ بر ۵۶۹,۶۴۸,۹۲۷ میلیون ریال بود که در لایحه پیشنهادی امسال این رقم به ۵۶۸,۴۰۱,۳۹۴ میلیون ریال کاهش یافته است. همچنین در بودجه ۹۹ بودجه پیش بینی شده برای ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺟﺬﺏ، ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺑﺴﻴﺞ ۶,۷۹۹,۳۸۹ میلیون ریال است که این میزان نصبت به سال گذشته تغییری نداشته است.

بررسی‌ لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۹، تقدیمی از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی، از کاهش۱,۲۴۷,۵۳۳ میلیون ریالی بودجه ﺳﺘﺎﺩ ﻛﻞ ﻧﻴﺮﻭﻫﺎی ﻣﺴﻠﺢ حکایت دارد. این در حالی است که بخش‌هایی از بودجه که با ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﺍﻫﺒﺮی ﺍﻣﻮﺭ دفاعی و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺍﺭﺗﻘﺎی ﺗﻮﺍﻥ ﺩدفاعی که به طور مشخص به امنیت کشور مربوط است، کاهش محسوسی یافته است.

بر این اساس ارقام ردیف‌های بودجه ستاد کل نیروهای مسلح که با امنیت کشور ارتباط دارد، به شرح زیر است:

عنوان بودجه رقم مصوب ۹۸ رقم پیشنهادی ۹۹ میزان تغییر
ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺍﺭﺗﻘﺎی ﺗﻮﺍﻥ دفاعی ۲۴,۰۴۶,۲۵۰ ۱۰,۰۵۰,۰۲۸ ۱۳,۹۹۶,۲۲۲-
ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌ﭘﺸﺘﻴﺒﺎﻧیﺍﻣﻮﺭی دفاعی ۴,۳۸۰,۰۰۰ ۲,۳۱۷,۱۱۸ ۲,۰۶۲,۸۸۲ -
ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺍﻣﻮﺭ ﺣﻔﺎﻇﺘی ۱,۰۱۵,۰۰۰ ۵۳۶,۹۵۸ ۴۷۸۰۴۲ -
ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻛﻨﺘﺮﻝ ﻭ ﺗﺎﻣﻴﻦ ﺍﻣﻨﻴﺖ ﻣﺮﺯﻫﺎ ۱۱,۱۱۵,۰۰۰ ۱۰,۰۴۷,۹۰۵ ۱۰۶۷۰۹۵ -

* ارقام به میلیون ریال است

در بررسی بودجه ارتش جمهوری اسلامی ایران مصوب سال ۱۳۹۸ رقمی بالغ بر ۱۰۰,۲۴۱,۳۸۵ میلیون ریال بود که در لایحه پیشنهادی امسال این رقم به ۱۱۹,۷۸۵,۵۵۷ میلیون ریال افزایش یافته است.

بودجه رقم مصوب ۹۸ رقم پیشنهادی ۹۹ میزان تغییر
ستاد مشترک ارتش ۱۰۰,۲۴۱,۳۸۵ ۱۱۹,۷۸۵,۵۵۷ ۱۹,۵۴۴,۱۷۲+

* ارقام به میلیون ریال است

بخش دفاعی لایحه بودجه ۹۹، نشان می‌دهد که بودجه ﺳﺘﺎﺩ ﻣﺸﺘﺮﻙ ﺳﭙﺎﻩ ﭘﺎﺳﺪﺍﺭﺍﻥ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺍﺳﻼمی از ۱۵۰,۲۳۹,۶۷۷ هزار میلیارد تومان مصوب سال ۱۳۹۸ به ۱۸۳,۱۵۴,۲۰۲ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

بودجه رقم مصوب ۹۸ رقم پیشنهادی ۹۹ میزان تغییر
ستاد مشترک سپاه ۱۵۰,۲۳۹,۶۷۷ ۱۸۳,۱۵۴,۲۰۲ ۳۲,۹۱۴,۵۲۵+

* ارقام به میلیون ریال است

منبع: مهر

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • حسین
    0

    نیروهای نظامی باید در هم ادغام شوند. الان ما حقوق چند ارتش را می دهیم؟در حالیکه خیلی از کشورهای دنیا یا ارتش ندارند یا بسیار ناچیز است و با پیمانهای دستجمعی و پرهیز از دشمن تراشی و ماجرا جویی امنیت خود را تامین و پول خود را صرف توسعه و پیشرفت کشورشون می کنند. ولی شور بختانه کشورما و خاورمیانه خراب چال هی اسلحه می خرند و یا می سازند در حالیکه مردم در فقر و فلاکت بسر می برند

    نظرات شما -
    • سعید
      0

      با فقروتنگدستی می توان زندگی کردهرچندسخت.اما بدون‌امنیت ومدام درسایه ترس ازحمله نظامی دشمن وتجاوزوتصرف کشورتوسط سربازان تا دندان مسلح بیگانه،هرگز

    • 0

      وقتی سواد نداری اظهار نظر وطن فروشانه و نفهمانه نده بیشترین بودجه را در کشورهای قدرتمند را بودجه نظامی دارند .از طرفی وفتی از تمامی جهات تهدید می شوی حتی از سوی یک کشور کوچک .حالا تو امنیت کامل نشسته ای نظر میدی

    • علی
      0

      امثال شما هستند که وقتی به کشور حمله میشود دنبال سوارخ موش میگردن، بعد هم میگن این مملکت کسی نداره جلوی اینها وایسا الان این سخنان رو میگین در سایه امنیت ایستادن همین. جوانهای این مملکت بخاطر چندر غاز پول جونشون در طبق اخلاص گذاشتن در نقاط صفر مرزی نگهبانی میدن بعد امثال تو که معلوم نیست از کجا جهان هستی شاید هم اصلا ایرانی نباشی اراجیف میبافی.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها