بیمه اجباری سلامت در بایکوت / ضرب الاجل یک ماهه وزارت رفاه تمام شد

طرح بیمه اجباری سلامت که از ۱۳ آبان ۹۸ کلید خورد، در هاله ای از ابهام قرار دارد و متقاضیان ثبت نام کننده در انتظار اعلام نظر وزارت رفاه به سر می برند.

بیمه اجباری سلامت در بایکوت / ضرب الاجل یک ماهه وزارت رفاه تمام شد

به دنبال مشخص شدن وضعیت افراد فاقد بیمه پایه در کشور، سازمان بیمه سلامت ایران موظف شد نسبت به پوشش بیمه اجباری جمعیتی در حدود ۸ تا ۱۰ میلیون نفر در کشور اقدام کند. از همین رو، به دنبال ابلاغیه و دستورالعمل هیات وزیران به سازمان بیمه سلامت، طرح اجباری بیمه سلامت با ثبت نام از متقاضیان، از ۱۳ آبان ۹۸ در کشور کلید خورد.

بر اساس آنچه که هیئت وزیران در جلسه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های بهداشت، و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تایید سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد بند (الف ماده ۷۰) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه، آیین‌نامه اجرایی بیمه پایه اجباری سلامت و ارزیابی وسع را تصویب کرد.

بر این اساس، دولت مکلف است به منظور تحقق سیاست‌های کلی سلامت، تامین منابع مالی پایدار برای بخش سلامت، توسعه کمی و کیفی بیمه‌های سلامت و مدیریت منابع سلامت از طریق نظام بیمه با محوریت وزارت بهداشت، اقدامات لازم را انجام دهد.

همچنین مطابق قانون برنامه، پوشش بیمه سلامت برای تمامی آحاد جمعیت کشور اجباری بوده و برخورداری از یارانه دولت جهت حق سرانه بیمه از طریق ارزیابی وسع و سایر ضوابط، بر اساس آیین‌نامه‌ای است که به تصویب دولت می‌رسد.

به دنبال این مصوبه، شیوه نامه اجرایی بیمه اجباری نیز ابلاغ شد که بر همین اساس، افرادی که در سایت اعلام شده برای بیمه اجباری ثبت نام می کنند همزمان از سوی وزارت رفاه نیز آزمون وسع برای آنها انجام می شود و یک ماه برای اعلام نتایج آزمون و اینکه ثبت نام کنندگان در چه دهکی قرار گرفته اند زمان در نظر گرفته شده است.

پس از اعلام دهک های ثبت نام کنندگان بیمه اجباری میزان حق بیمه پرداختی آنها نیز مشخص می شود و افراد می توانند حق بیمه خود و افراد تحت تکفل را پرداخت کنند.

براساس این آیین نامه تمامی خانوارهای فاقد پوشش بیمه ای مکلفند برای برخورداری از مزایای پوشش بیمه ای و یارانه دولت بابت حق بیمه، ظرف ۶ ماه نسبت به ثبت نام و تقاضا برابر این شیوه نامه اقدام کنند. خانوارهای فاقد پوشش بیمه، در چارچوب ضوابط آئین نامه اجرایی و این شیوه نامه مورد ارزیابی وسع قرار گرفته و براساس نتایج حاصل، حق برخورداری از یارانه و میزان آن (۵۰ درصد حق بیمه یا ۱۰۰ درصد آن) مشخص می شود.

در همین ارتباط، کوروش فرزین معاون سازمان بیمه سلامت عنوان داشته بود که فقط افرادی می توانند در سایتی که سازمان بیمه سلامت راه اندازی کرده ثبت نام کنند که تاکنون هیچ نوع سابقه بیمه ای نداشته باشند. این افراد باید مشخصات تمامی افرادی تحت تکفل زیر ۱۸ سال خود را در سامانه وارد کنند که اجباری است.

وی، در عین حال از فرصت یک ماهه وزارت رفاه برای ارزیابی وسع متقاضیان بیمه اجباری خبر داده و گفته بود که بر اساس آیین نامه اجرایی بیمه رایگان افرادی که کمتر از ۴۰ درصد حقوق و دستمزد مصوب دریافت می کنند و در دهک های یک، دو و سه قرار دارند پس از تایید وزارت رفاه تمام حق بیمه آنها از سوی دولت پرداخت می‌شود و آنهایی که ۴۰ تا ۱۰۰ درصد حداقل حقوق را دریافت و در دهک چهارم هستند، ۵۰ درصد حق بیمه آنها را دولت پرداخت می کند و مابقی را خودشان باید بپردازند. در نهایت افرادی که در دهک های ۵ تا ۱۰ قرار دارند باید تمامی حق بیمه خود را پرداخت کنند.

در همین حال، طاهر موهبتی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، در خصوص آخرین وضعیت ثبت نام کنندگان متقاضی بیمه اجباری سلامت به اظهار داشت: بیش از ۸۰۰ هزار نفر در سامانه بیمه اجباری سازمان بیمه سلامت ثبت نام کرده اند که از این تعداد حدود ۵۰۰ هزار نفر درخواست ارزیابی وسع داشته اند.

وی گفت: براساس قانون، وزارت رفاه مکلف شده یک ماه پس از آغاز ثبت نام بیمه اجباری ، نتایج آزمون وسع را اعلام کند.

این در حالی است که فرصت یک ماهه وزارت رفاه برای ارزیابی وسع، به پایان رسیده و هنوز جواب این استعلام ها به بیمه سلامت ارسال نشده است.

حالا وضعیت طرح بیمه اجباری سلامت برای آن تعداد از کسانی که تاکنون در سایت سازمان بیمه سلامت ثبت نام کرده و درخواست ارزیابی وسع آنها بدون پاسخ مانده است، در هاله ای از ابهام قرار دارد و مشخص نیست چرا وزارت رفاه دست روی دست گذاشته و به تکلیف قانونی خود عمل نمی کند چرا که در صورت عدم اعلام نتایج و طبقه بندی خانوارها برای پرداخت و یا عدم پرداخت حق بیمه سازمان بیمه سلامت نمی تواند نسبت به اجرای بیمه افراد فاقد بیمه اقدام کند.

البته به نظر می رسد سازمان بیمه سلامت به عنوان سازمان متولی اجرای طرح بیمه اجباری باید از وزارت رفاه که مسئول تعیین تکلیف وضعیت متقاضیان بیمه اجباری است، بخواهد تا هرچه سریعتر نسبت به اعلام نتایج آزمون وسع ثبت نام کنندگان اقدام کند چرا که در غیر اینصورت امکان اجرا وجود ندارد و این طرح که می توانست باعث دلگرمی خانواده ها شود زیر سوال رفته و به جرگه طرحهای شعاری دولت می پیوندد.

منبع: مهر

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها