معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه:

اراده جدی برای مبارزه با فساد وجود ندارد / درباره احراز صلاحیت داوطلبان به آقای رئیسی نامه نوشتم

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با بیان اینکه

اراده جدی برای مبارزه با فساد وجود ندارد / درباره احراز صلاحیت داوطلبان به آقای رئیسی نامه نوشتم

محمد باقر الفت در همایش «مبارزه با فساد اقتصادی، با تاکید بر فرمان ۸ ماده‌ای مقام معظم رهبری» که بعداز ظهر دوشنبه در دانشگاه علوم قضایی برگزار شد، در ارتباط با بحث فساد ستیزی، گفت: بحث فساد ستیزی از همین دانشگاه شروع می‌شود، این چهره‌ها و نفوس و قلب‌های پاکی که در دانشگاه است در آینده نزدیک، یک کاغذ سبز می‌گیرند و در دادگاه‌ها و دادسراها منصوب می شوند. اگر با همین پاکی وارد کار قضایی شوند و کار را ادامه دهیم خیلی از مشکلات حل می شود.

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم دنبال مبارزه با فساد باشیم باید از قضات شروع کنیم، گفت: بهترین قضات کشور فارغ التحصیلان دانشگاه علوم قضایی هستند و سالم‌ترین قضات، از میان فارغ التحصیلان همین دانشگاه هستند.

الفت اظهار کرد: وقتی فساد گسترش پیدا می‌کند که ما در قوه قضاییه دچار ضعف باشیم، ضعف علمی و... قوه تحلیل نداشته باشیم و غیر از دروس قضایی درس دیگری نخوانده باشیم و مهارت دیگری نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه "شما باید خودتان را در این دانشگاه آماده کنید و به موضوعات اصلی دادرسی‌ها و تحقیقات مقدماتی بپردازید" گفت: وقتی نتوانیم کار دادرسی انجام دهیم باید کارمان را بدون حضور وکیل و محرمانه انجام بدیم. وقتی به موضوعات مختلف آشنایی نداشته باشیم توسط متهمان بازی می خوریم و رای و کیفرخواست مان صرفاً دو سه خط می‌شود. پس ما باید در درجه اول به خودمان بپردازیم و قوی باشیم.

الفت با اشاره به دادگاههای کشورهای دیگر مثل انگلستان و آلمان گفت: در کشور آلمان وقتی یک نفر داوطلب امر قضاوت می شود باید از صدنفر گواهی بیاورد چون می‌گویند ما در آلمان صنعت بزرگ و تجارت دنیا را در اختیار داریم، ما نمی توانیم اختیار این همه پیشرفت را به دست قاضی‌ بسپاریم که هیچ کدام از این موضوعات را بلد نیست.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با بیان اینکه "کارآمدی و فهم صحیح شرط اول قضاوت است" گفت: قضاوت خوب کردن شرط اول فسادستیزی است. قاضی که اختیارش دست ضابط دادگستری باشد که قاضی نیست. بنابراین خواهشم این است که خودتان را آماده این کار سخت با پاکی و سربلندی کنید و غیر از پاکی و سربلند بودن به هیچ چیزی حین کار فکر نکنید چون خداوند بقیه چیزها را حل می‌کند.

الفت با بیان اینکه "مهم‌ترین اقدامی که باید در حوزه مبارزه با فساد صورت گیرد، عملیاتی کردن مصوبات است" گفت: من معتقدم اراده‌ جدی برای مبارزه با فساد وجود ندارد. تا نوبت رسیدگی به فساد مخاطبین می‌شود صدای ما بلند است اما زمانی که نوبت رسیدگی به دارایی‌های خودمان می‌شود نمی‌خواهیم لیست دارایی‌هایمان را اعلام کنیم.

وی با بیان اینکه اراده‌ای برای مبارزه و محدود کردن فساد نداریم" اظهار کرد: امروز ارتزاق از محل فساد است. امروز پاک بودن ارزش محسوب نمی شود و شما اگر بگویید این آدم پاکی است می‌گویند بی عرضه است ولی آدم ناپاک حتماً و حتماً در صفوف مجالس قرار می‌گیرد.

الفت با بیان اینکه در مجلس و نهادهای قانونگذاری به این نتیجه رسیدند که برای مبارزه با فساد، سامانه‌ها را ایجاد و آن‌ها را یکپارچه کنند، گفت: فردی را در جامعه لحاظ کنید که دیواری به دورش بکشید، این دیوار همان سامانه‌ها هستند که برای فرد حصاری ایجاد می‌کند و دیگر آن فرد راهی ندارد و داخل حصری افتاده که شما برایش ایجاد کردید. سامانه‌ها اجازه نمی دهند فساد صورت گیرد یا ضریب نفوذ فساد را بسیار کاهش می‌دهند مخصوصاً اگر از اطلاعات خوب استفاده کنیم. سرویس‌های خوب بدهیم و کاربرهای مطالبه‌گر در ازای این سرویس‌ها داشته باشیم.

الفت با اشاره به نامه‌ای که اخیرا به رئیس قوه قضاییه نوشته است گفت: در این نامه بحث احراز صلاحیت و رد صلاحیت داوطلب‌ها مطرح شد. رد صلاحیت بر اساس گزارش مراجع چهارگانه است و احراز صلاحیت بر اساس جمع آوری است. ممکن است یک آدمی برای رد صلاحیتش دلیلی نباشد ولی برای احراز صلاحیتش هم دلیلی می خواهیم که آن هم نداریم یا ناکافی است.

وی افزود: ما پیشنهاد مان این بود که لینکی از سازمان مالیاتی و بانک مرکزی به شورای نگهبان بدهیم که اگر داوطلبی مالیات خودش را پرداخت نمی‌کند یا معوقات بانکی دارد شناسایی شود که رئیس قوه قضاییه با آن موافقت کرد اما برای اجرا خیلی‌ها با آن مخالف هستند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با بیان اینکه "من با بحث مقابله خیلی ارتباطی ندارم و امروز اعتمادم را نیز به بحث مقابله از دست داده‌ام" افزود:‌ معتقدم مقابله درد کشور را درمان نمی‌کند، البته در جای خود خوب است و باید باشد اما نباید اجازه دهیم که بستر وقوع جرم ایجاد شود، هسته جرم منسجم شود و مجرمین با سرعت در جامعه حرکت کنند.

وی در پایان افزود: اجازه ندهیم وضعیت حرام در کشور ما چهره مشروع به خود بگیرد. اگر ما به اصول پیشگیری توجه و آنها را پیاده کنیم می توانیم مانع وقوع جرم با هزینه کم باشیم.

منبع: ایسنا

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها