حملات تند جلیلی به روحانی و برجام/ قبل از توافق به روحانی نامه نوشتم اما رسانه‌ای نکردم/ شهید شهریاری ۶ کشور را پای میز مذاکره آورد/ دولت سایه نه حزب است و نه دکان

سعید جلیلی گفت: در سال ۳۲، کودتایی علیه ملت ایران انجام می‌شود. اما کودتاچیان تنها از زور استفاده نمی‌کنند و صحنه را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که طلبکار هم می‌شوند و شعار استقلال و نجات هم می‌دهند.

حملات تند جلیلی به روحانی و برجام/ قبل از توافق به روحانی نامه نوشتم اما رسانه‌ای نکردم/ شهید شهریاری ۶ کشور را پای میز مذاکره آورد/ دولت سایه نه حزب است و نه دکان

سعید جلیلی بعد از ظهر امروز دوشنبه در نشست «عدالت اجتماعی؛ از آرمان تا واقعیت» که به مناسبت روز دانشجو در تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد با بیان اینکه حتما جلسات و مباحث دانشجویی می‌تواند برای همه ما و کشور مفید باشد، عنوان کرد: نوع پرسش‌های دانشجویان و واکنش‌ها به تحولات کشور مغتنم بوده و دانشگاه و دانشجو می‌تواند پیشران برای کشور باشد به شرط آنکه به موقع عمل کند. البته نباید فراموش کرد که حرکت دانشجو تنها عقده‌گشایی و درد دل نیست.

وی گفت: هدف جنبش دانشجویی باید تاثیرگذاری مثبت و قوت بخشیدن بر روندها است. روز دانشجو به این خاطر مورد تکریم قرار می‌گیرد چند دانشجو در زمان خودش که برلی تاثیرگذاری بود. این یک شروع بود مگرنه در مقاطع دیگر دانشجویان با اولویت‌شناسی حرکت موثری دیگری انجام دادند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه جهت حرکت ما و اولویتی که تعیین می‌کنیم و تحلیلی که داریم باید درست تعیین شود، یادآور شد: در سال ۳۲، کودتایی علیه ملت ایران که خواستار ملی شدن صنعت نفتش است، انجام می‌شود. اما کودتاچیان تنها از زور استفاده نمی‌کنند ولی صحنه را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که طلبکار هم می‌شوند و شعار استقلال و نجات هم می‌دهند.

جلیلی با اشاره به نامگذاری روز دانشجو و ریشه‌های تاریخی آن گفت: وزیر خارجه اسبق انگلیس کتابی می‌نویسد و اعترافاتی می‌کنند ولی امروز کسانی در دانشگاه می‌آیند و می‌گویند کودتایی رخ نداده و اینها برای استقلال کشور بوده است. امروز همان کودتاچی‌ها از فشار حداکثری علیه ملت ایران سخن می‌گویند ولی کسانی در کشور از توافق مجدد با آمریکا سخن می‌گوید. طرف مقابل ملتی را تروریست می‌داند ولی برخی می‌گویند اگر لازم باشد، فلان کار را هم می‌کنیم. جواب بدهید کاری که انجام دادید چه فرجامی داشت.

وی با بیان اینکه سال ۹۴ از دانشگاهیان خواستیم برجام‌خوانی را انجام دهند چون این سند و مدلی از رفتار طرف مقابل است، خاطرنشان کرد: طرف مقابل می‌گوید اگر در دانشگاه می‌خواهی تحقیق کنی، باید موضوع، دامنه و سطحش را با من در جریان بگذاری. این در برجام آمده است. بعد هم مرجع بین‌المللی برای نظارت تعیین می‌کنند و آن مرجع، ۱۵، ۱۶ بار انجام تعهدات را از سوی ایران تایید می‌کند ولی بعد از آن خارج می‌شود.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی افزود: آن سه کشور اروپایی هم یک بار رفتار آمریکا محکوم نمی‌کنند. البته اوایل ابراز تاسف می‌کردند ولی محکوم نکردند و امروز هم می‌گویند ایران این کارها را باید انجام دهد. از سویی، ما باید تحولات محیطی را در نظر بگیریم مگرنه تحلیل ما غلط می‌شود.

جلیلی با بیان اینکه تحلیل‌های غلط فلج‌کننده‌تر از تحریم‌های فلج‌کننده‌تر است، ابراز داشت: کسانی به عنوان پدر آزادی و ترقی معرفی می‌شوند ولی وقتی نظراتشان را می‌خوانید، می‌بینید که نظراتشان مانع آزادی و ترقی است.

وی با قرائت بخش‌هایی از نظرات جان لاک بیان کرد: اگر ما نظرات غربی‌ها و متفکران لیبرال را مدنظر بگیریم، طبیعی است عدالت اجتماعی شکل نمی‌گیرد. در این اندیشه خیر عمومی معنا نمی‌یابد.

رئیس تیم مذاکره‌کننده دولت نهم و دهم با بیان اینکه غربی‌ها برای حاکم شدن نظراتشان در دانشگاه و جامعه، آرمان‌ها و حقیقت‌ها را نفی می‌کنند، یادآور شد: دیدید که می‌گفتند سیاست خارجی جای ایدئولوژی نیست در حالی که کدام کشور در سیاست خارجی ایدئولوژی ندارد. آنها این را می‌گویند که اصل مقاومت و مبارزه را نفی کنند.

جلیلی درباره چه باید کرد و نقش دولت سایه عنوان کرد: در هر کشور قانون اساسی وجود دارد که سند مرجع و مادر است و قوانین منبعث از آن شکل می‌گیرد. به نظر من از ظرفیت‌های قانون اساسی فعلی استفاده نکردیم. اینکه اعتراضات چطور از اغتشاشات مجزا شود و چطور اعتراض کنیم، جایش همین دانشگاه است.

وی با بیان اینکه دولت سایه نه حزب است و نه دکان و دستگاه، گفت: دولت سایه یک گفتمان است که افراد تحولات کسور را پیگیر کرده، اشتباهات را اصلاح، نواقص را تکمیل و روندهای مثبت را تقویت کنند. هر دانشگاه می‌تواند یک دولت سایه باشد.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه پنج، شش کشور چه سالی به پای میز مذاکره آمدند؟ گفت: آنها سال ۸۷ آمدند. در چه شرایطی آمدند؟ وقتی تولید قدرت شده بود. تولید قدرت را چه کسانی انجام دادند؟ شهید شهریاری‌ها. اسمش جزو تحریم بود اما او نمی‌ترسید. او تولید قدرت کرد و شش کشور را مای میز مذاکره با شما آورد. اما مذاکرات بجایی رفت که دامنه تحقیقات شما را محدود و ۱۰۰ حق هسته‌ای را از شما محروم کردند.

جلیلی اضافه کرد: اینجا باید دانشگاه سوال کند که این ۱۰۰ حق چیست؟ قبل از توافق به روحانی نامه نوشتیم و ایرادات را بیان کردیم. رسانه‌ای هم نکردیم چون می‌خواستیم کمک کنیم. طرف مقابل از نظارت هسته‌ای می‌گوید ما عضو ان‌پی‌تی بودیم چرا پروتکل الحاقی و فراتر از آن را پذیرفتید؟ مگر چه مابه‌ازای بیشتری به شما دادند. بعد هم دیدید که رئیس‌جمهور در همین دانشگاه می‌گوید چرا دانشگاهیان جواب نمی‌دهند.

حملات تند جلیلی به روحانی و برجام/ قبل از توافق به روحانی نامه نوشتم اما رسانه‌ای نکردم/ شهید شهریاری ۶ کشور را پای میز مذاکره آورد/ دولت سایه نه حزب است و نه دکان

وی با بیان اینکه می‌شود کشور را با اتکا به درون مدیریت کرد، اظهار داشت: دیدید کسانی از توافق مجدد سخن می‌گویند، خب ادله‌شان را بگویند. اگر این صحبت به باور عمومی تبدیل شود، دانشگاه باید وارد شود و نشان دهد کدام حرف درست است.

این استاد دانشگاه امام صادق با طرح این سوال که مجلس آینده به چه کسی رای دهیم؟ تصریح کرد: مهمتر از به کی رای دادن، به چی رای دادن است. مهم این است که به برنامه‌ها توجه کنیم. البته رای به افراد مهم است. در اینجا کارنامه و تحلیل مهم است.

جلیلی در بحث بنزین دانشگاه هم قبل و هم بعد از ماجراهای بنزین چه کار کرد؟ خاطرنشان کرد: برخی دانشگاهیان بحث‌هایی را مطرح کردند که ما به وزارت نفت و ریاست جمهوری نامه نوشتیم ولی پاسخی داده نشد. البته یک طرح هم به مجلس رفت و تیر ماه امسال تصویب شد. پس یک بستر مجلس است.

وی با با اشاره به ساختار انتخابات ابراز داشت: یکی از مولفه‌های نظام، جمهوریت نظام است. چرا انقلاب پیروز شد؟ چرا جمهوری اسلامی در ۴۰ سال اخیر موفق شده؟ چون مردم انتخابش کردند. چرا دشمن به جنگ نرم روی آورده است؟ چون می‌خواهد بین مردم و نظام فاصله بیندازند. برای پیشبرد اهداف و انتخاب صحیح باید تلاش کرد ولی انتخاب با مردم است

عضو شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: نه فقط یک ماه انتخابات، بلکه در همه مقاطع و ادوار باید با مردم به شکل شاداب در ارتباط باشیم و با توده‌های مردم در جریان بود. آنگاه می‌توان به گفتمان‌سازی کرد و اهداف را پیش برد. نمی‌توان همه کوتاهی‌ها را به گردن قانون اساسی انداخت. چرا اصل هشتم قانون اساسی فعال نیست. امر به معروف و نهی از منکر که فقط در خیابان نیست بلکه باید از مسئولان هم مطالبه کرد.

جلیلی با اشاره به روند غلط خصوصی‌سازی ببان کرد: ما چند وقت قبل با کارگران هپکو، دشت مغان و ... دیدار داشتیم. واقعا دردآور است. می‌خواهیم مشکل این دو، سه شرکت را حل کنیم ولی می‌بینیم روند غلط است. چه کسی باید مطالبه کند و روند غلط را اصلاح کنیم. اینها مربوط به این دولت و آن دولت نیست. مگرنه هپکو در دولت قبل واگذار شد.

وی با تاکید بر اینکه همه باید فعال شوند مسئولان براساس قسط عمل کنند ولی به این تنهایی کافی نیست، یادآور شد: دلیل تاکید ما بر اجرایی شدن اصل هشتم قانون اساسی به همین خاطر است. یک تصور غلط این است که فکر می‌کنیم تا دولتی تمام شد، تکلیف از دوش ما برداشته می‌شود.

این فعال اصولگرا درباره بودجه و حمایت از مستضعفین عنوان کرد: همین بودجه امسال را بررسی کنیم. ما بررسی کردیم چه چیزهایی در بودجه حیف و چه چیزهایی میل می‌شود. اگر ما این مباحث را دنبال نکنیم، معلوم است این اتفاقات رخ می‌دهد.

جلیلی با ببان اینکه برخی مسائل تکرار می‌شود در حالی که اساس ان اشتباه است، گفت: می‌گویند ما ذیل فصل هفت منشور ملل متحد بودیم. این غلط است. ما ذیل بند ۴۱ فصل هفتم بودیم. امریکا پیش‌نویسی تهیه کرده بود که بین کشورها درباره بودن ایران ذیل فصل هفتم باشد. در نهایت قرار شد ایران ذیل بند ۴۱ یعنی یک بند فصل هفتم باشد. ذیل بند ۴۱ بودن با فصل هفتم بودن خیلی از نظر حقوقی خیلی فرق می‌کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه برخی می‌گویند ما از ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل بیرون آمدیم. این هم از همان حرف‌های غلط است، یادآور شد: اگر بیرون آمدیم چرا قطعنامه ۲۲۳۱ ذیل بند ۴۱ است؟ می‌گویند ما پنج قطعنامه را از بین بردیم. اگر لغو شده چطور براساس مکانیزم ماشه برمی‌گردد. کسی آمده و زیر میز زده است. بارها تاکید شد از بند ۲۶ و ۳۶ برجام عمل کنید اما یکسال طول کشید. می‌گویند ما صبر راهبردی کردیم. صبر راهبردی یعنی صبر شما موجب عقب‌نشینی طرف مقابل شود نه آنکه سه کشور بگویند ایران به همه تعهداتش عمل کند.

منبع: ایلنا

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • حقگو
    0

    این حرف جلیلی را باید با آب طلا نوشت امربه معروف ونهی ازمنکرفقط درخیابون نیست بلکه باید درمیان مسولین اجراشود رانتخواری واختلاس وامتیازات دولتی منکراصلی مسولین ماست

  • بهنام
    0

    آقای جلیلی و همتایانش مشتی بازنده حراف بی عرضه هستند که با سردسته‌شان احمدی‌نژاد کشور را به منجلاب فقر و تحریم و آستانه جنگ خونین کشاندند. حرف مفت زدن نه سواد میخاد نه سابقه جبهه. این متحجر باید سری به تاریخ اسلام بزنه و ببینه که مولای متقیان وسط جنگ حاضر به مذاکره با معاویه بود. و..... افسوس از تریبون‌های مفت و مجانی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها