پیروزی انتخاباتی به قیمت مرگ درختان

تبلیغات کاغذی منجر به هدر رفت منابع طبیعی می شود/ دوران انتخابات، عروسی تبلیغ کنندگان کاغذی است!

با نزدیک‌شدن به ایام مبارزات انتخاباتی، بسیاری از ستادهای تبلیغاتی نامزدها آماده چاپ پوستر و تراکت برای معرفی کاندیدای محبوب خود هستند اما این تبلیغات کاغذی به چه قیمتی انجام می‌شود؟

تبلیغات کاغذی منجر به هدر رفت منابع طبیعی می شود/ دوران انتخابات، عروسی تبلیغ کنندگان کاغذی است!

یک فعال محیط زیست و مدرس دانشگاه در این رابطه گفت: ما از آسیب به منابع طبیعی حرف می زنیم اما بسیاری از کسانی که در حوزه تبلیغات کاغذی فعالیت دارند، دوره انتخابات عروسی شان است.

مصرف کاغذ در فرآیند ثبت‌نام کاندیداها

احسان محمدی در گفت و گو با خبر فوری اظهار داشت: این که در مدت انتخابات چه میزان کاغذ مصرف و یا به هدر می رود مستلزم این است که وزارت کشور اطلاعات مربوط مدارک مورد نیاز برای ارائه توسط کاندیدا و تعداد مدارکی که باید پر کنند را عرضه کند.

وی افزود: مسئله این است که از دو سال گذشته جریانی شکل گرفت که حتی پایان نامه های دانشجویی دیگر روی کاغذ نباشد اما متاسفانه به مرحله اجرا نرسید.

او بیان کرد: توجیه استفاده بی رویه در انتخابات از کاغذ استفاده از کاغذهای بازیافتی می باشد این درحالی است که حتی برای کاغذهای بازیافتی هم درختانی قطع شده اند و انرژی و نیروی انسانی صرف شده است و عملا رایگان نخواهد بود.

وی ضمن اشاره به دولت الکترونیک عنوان کرد: هم اکنون تمام سازمان ها و حتی دولت ها از دولت الکترونیک صحبت می کنند و از نهادی همانند وزارت کشور انتظار می رود اطلاعات کاندیداها را به صورت آنلاین اخذ کند؛ دقیقا همانند کاری که برای ثبت نام یارانه ها در چندین سال گذشته اتفاق افتاد.

خطر تبلیغات کاغذی ۱۵هزار نامزد!

وی با اشاره به این که تقریبا تعداد افراد اولیه ثبت نام کننده بالای ۱۵ هزار نفر هستند گفت: وزارت کشور باید دارای سیستم جامعی بوده تا آخرین اطلاعات فردی افراد در آن ذخیره شده تا به این صورت صحت و ثوقم اطلاعات نیز بالاتر باشد.

وی ضمن اشاره به هدر رفت زیاد کاغذ در دوران انتخابات به دلیل تبلیغات کاغذی بین کاندیداها تصریح کرد: متاسفانه این روند تنها برای انتخابات مجلس نبوده و در دوران انتخابات شورای شهرهای شهرستان ها، و ریاست جمهور نیز رخ می‌دهد.

محمدی در پاسخ به این سوال که در روند تبلیغات کاغذی چقد میزان به منابع طبیعی کشور آسیب وارد می شود بیان کرد: ما اکنون از آسیب به منابع طبیعی حرف می زنیم اما بسیاری از کسانی که در حوزه تبلیغات کاغذی فعالیت دارند، دوره انتخابات عروسی شان است و هر چه بیشتر تبلیغات باشد درآمد آنها نیز بیشتر می شود.

وی اظهار داشت: متاسفانه هیچ برآوردی از میزان خسارت به منابع طبیعی به دلیل تبلیغات کاغذی وجود ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به پوسترها و بنرهای انتخاباتی رها شده در جوی آب اشاره کرد و گفت: از این مقوله نیز آماری در دست نیست کما این که در هر انتخابات این نوع هدر رفت ها و آسیب به منابع طبیعی وجود دارد.

آلودگی بصری در انتخابات

محمدی، فعال محیط زیست در ادامه سخنان خود خاطر نشان ساخت: یکی از مواردی که به نظر یک علاقمند محیط زیست در خصوص تبلیغات خیابانی انتخابات وجود دارد؛ زشت کردن نمای شهرها است که به آن آلودگی بصری می گویند.

وی یادآور شد: متاسفانه هنوز در بازارهای سنتی کاشان تبلیغات انتخابات سال 1376 چشم های عابران را آزار می دهد.

محمدی افزود: شهرداری ها نیز بعد از هر انتخابات باید انرژی بسیاری برای پاک کردن این تبلیغات از روی دیوارها صرف کنند و زمانی هم که به کاندیداها خورده می گیرم می گویند رقیبان ما برای بدنام کردن ما این نوع تبلیغات را انجام می دهند.

وی تاکید کرد: فارغ از هدر رفت کاغذ و آلودگی بصری برای شهر تعداد کثیری از این تبلیغات کگاغذی در جوی های آب رها می شوند.

وی خطاب به مردم یادآور شد: کسی که قرار است از حقوق مردم دفاع کند باید ابتدا در حفظ منابع طبیعی و زیبایی چهره شهر کوشا باشد در غیر این صورت فرد مناسبی برای نشستن روی کرسی نمتایندگی برای مردم نیست.

منبع: خبرفوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • امیر
    0

    با سلام برنامه خبر فوری عالیه

  • رضوان
    0

    حیف کاغذ که برای این مسئولین حرام میشه...

  • حبیب الله ناظمی
    0

    خوبه. همین کارروانجام بدهید، آنزمان که مکتوب ومستندبود،نوشتند میرحسین، درآمداحمدی نژاد،الان که دیگه ببهانه کاغذو هزینه، بدون مستندانتخابات راانجام بدهید، دوره های بعدهم دیگرعلنی، انتصاب بکنید.

  • علیرضا
    0

    میشه بفرمایید مصرف 20کیلو کاغذ سالیانه یک ایرانی را از کجا در آوردید؟ چون 20کیلو کاغذ یک حجم باورنکردنی از کاغذ میشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟