کمپین بایدن به سیاست‌ ترامپ در قبال عربستان و کره‌شمالی تاخت

کارزار انتخاباتی جو بایدن در تازه‌ترین حملات به دونالد ترامپ، بر لزوم بازنگری در روابط آمریکا – عربستان تاکید کرد و آزمایش تسلیحاتی جدید کره‌شمالی را ضربه‌ای به این رئیس‌جمهوری آمریکا دانست.

کمپین بایدن به سیاست‌ ترامپ در قبال عربستان و کره‌شمالی تاخت

این بیانیه کمپین انتخاباتی جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که به دست رویترز رسید، در شرایطی منتشر می‌شود که دونالد ترامپ برای بررسی رویکرد دولتش در برابر ریاض خصوصا پس از حمله یک نظامی سعودی در پایگاه نیروی دریایی آمریکا که جان سه تن را گرفت، تحت فشار قرار دارد.

اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) شنبه شب در بیانیه‌ای فرد مهاجم را «محمد سعید الشمرانی» ۲۱ ساله معرفی کرد. او نظامی اهل عربستان سعودی معرفی شد که در حال گذراندن دوره نظامی در آمریکا بوده است که بخشی از برنامه آموزش نیروی دریایی برای تحکیم روابط با متحدان خارجی شناخته می‌شود.

این رخداد هم به فشارهایی که بر روابط گرم دولت ترامپ خصوصا پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی منتقد در کنسولگری عربستان در ترکیه وجود داشت، افزوده است. علاوه بر این، عربستان بابت مشارکت در جنگ یمن و تنش‌ها در خاورمیانه ملامت می‌شود.

سخنگوی کمپین جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در بیانیه‌ای گفت، دولت ترامپ "چک سفید" برای عربستان سعودی نوشته است تا "در سراسر جهان با مصونیت دست به اقداماتی بزند."

او افزود، اگر بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ ترامپ را شکست دهد "روابط با عربستان را بار دیگر مورد ارزیابی قرار می‌دهد تا اطمینان حاصل کند که این روابط کاملا مطابق با ارزش‌ها و اولویت‌های آمریکایی" است. این سخنگو همچنین به نقل از بایدن گفت، تحقیقات درباره تیراندازی مرگبار فلوریدا هم باید روند خودش را طی کند.

این مقام آمریکایی همچنین گفت، آزمایش راکتی در سایت سوها پس از آنکه ترامپ روابط آمریکا - کره‌شمالی را "بسیار خوب" توصیف کرد "توبیخی آشکار برای ترامپ" است و نشان داد که "نشست‌های مختصِ تلویزیون ترامپ دستاورد اندکی داشته است، در حالی که کره‌شمالی به توسعه قابلیت‌های خطرناکش ادامه می‌دهد."

سخنگوی کارزار انتخاباتی بایدن تاکید کرد، بایدن در مقام ریاست جمهوری آمریکا "نامه عاشقانه برای کیم جونگ اون" ارسال نخواهد کرد. این اشاره‌ای آشکار به مکاتبات کاملا شخصی دونالد ترامپ و رهبر کره‌شمالی از زمان اولین دیدارشان در ژوئن ۲۰۱۸ در سنگاپور است؛ نشستی که کیم جونگ اون در آن به نابودی همین سایت موشکی که تازه‌ترین آزمایش موشکی کره‌شمالی در آن انجام شد، وعده داده بود.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها