امکان حفظ حقوق تامین اجتماعی ایرانیان شاغل در خارج از کشور

معاون امور بیمه ایرانیان خارج از کشور اداره کل تامین اجتماعی گفت: بر اساس قوانین و مقررات پیش بینی شده امکان حفظ یا ادامه بیمه‌پردازی ایرانیان شاغل در خارج از کشور توسط تامین اجتماعی فراهم شده است.

امکان حفظ حقوق تامین اجتماعی ایرانیان شاغل در خارج از کشور

مجید حسن زاده معاون امور بیمه ایرانیان خارج از کشور اداره کل تامین اجتماعی اتباع با بیان این موضوع اظهار داشت: جابه جایی نیروی کار بین کشورها ناشی از تفاوت های اقتصادی و شرایط زندگی و تلاش برای یافتن فرصت های شغلی مناسب و با درآمدهای بالا و شکل گیری جریان فزاینده این قبیل از مهاجرین عمدتاً به سمت کشورهای توسعه یافته به دلیل سالمند شدن جمعیت و کاهش نرخ باروری در این کشورها همواره وجود داشته و از جمله خصوصیات بازار کار پویا قلمداد می شود.

وی بیان کرد: جمعیت کثیری از هموطنان در سراسر دنیا در قالب نیروی کار، دانشجو و دانش آموز با والدین، مستمری بگیر با توزیع سنی متفاوت و در طیف گسترده ای از کشورهای برخوردار، کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس و ... پراکنده هستند و از این تعداد بالغ بر ۵۰ درصد در آمریکای شمالی، ۱۶ درصد در کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس و حدود ۲۸ درصد در کشورهای اروپایی حضور دارند.

وی افزود: همسو با افزایش روند مهاجرت، نیازهای تامین اجتماعی آنان به ویژه درخصوص کارگران و نیروی کار اعزامی به خارج از کشور و ضرورت حفظ استاندارد زندگی و حمایت و پشتیبانی آنان در برابر مخاطرات گوناگون اعم از حوادث، بیماری، سالمندی، ازکارافتادگی و ... در دوران اشتغال و پس از آن از اهمیت بالایی برخوردار می شود. در این راستا به منظور حمایت و حفظ حقوق تامین اجتماعی ایرانیان شاغل در خارج از کشور اقداماتی از سوی سازمان تامین اجتماعی با توجه به نوع و ماهیت شغل هموطنان اجرایی شده است.

معاون بیمه ایرانیان خارج از کشور تامین اجتماعی افزود: در حال حاضر تمام ایرانیان خارج از کشور مطابق با مقررات بیمه ایرانیان خارج از کشور مصوب سال ۱۳۹۳ می توانند اقدام به شروع بیمه پردازی یا تکمیل سوابق بیمه ای خود کنند. بر این اساس کلیه متقاضیان بین ۱۸ تا ۵۰ سال سن، بدون نیاز به داشتن سابقه بیمه پردازی قبلی می توانند با انتخاب نرخ حق بیمه ۱۴ درصد (بازنشستگی و بازماندگان) یا نرخ حق بیمه ۱۸ درصد (مستمری بازنشستگی، بازماندگان و ازکارافتادگی) نزد سازمان تامین اجتماعی بیمه شوند. این افراد همچنین در صورت تمایل می توانند با پرداخت سهم درمان به میزان ۹درصد دستمزد تعیین شده علاوه بر نرخ های حق بیمه پیشگفته از خدمات درمانی در داخل کشور نیز بهره مند شوند. بدین منظور هموطنان خارج از کشور می توانند با مراجعه حضوری خود یا وکیل قانونی آنها به شعب سراسر کشور یا مراجعه به کارگزاران رسمی برون مرزی تأمین اجتماعی در اقصی نقاط جهان و یا ارائه درخواست از طریق سامانه اعلام درخواست بیمه ایرانیان خارج از کشور در سایت اداره کل تامین اجتماعی اتباع به نشانیmss.tamin.ir اقدام کنند. در حال حاضر ۲۸ کارگزار برون مرزی در ۱۹ کشور جهان فعال است و آماده خدمت رسانی و پاسخگویی به هموطنان خارج از کشور هستند.

حسن زاده در ادامه خاطر نشان کرد: علاوه بر مقررات مذکور، تمامی شاغلین ایرانی دارای گواهینامه شغلی که در ارتباط با اجرای قراردادهای صدور خدمات فنی و مهندسی توسط کارفرما به خارج از کشور اعزام می شوند، در اجرای قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی و طبق ساز و کارهای تعیین شده همانند کارگران داخل کشور با ماهیت اجباری از طریق دفتر مرکزی شرکت های اعزام کننده تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می گیرند. در خصوص حوادث شغلی کارگران مزبور نیز کارفرمای مربوطه مکلف است تمامی حوادث ناشی از کار این قبیل بیمه شدگان را سریعاً و در مهلت مقرر قانونی به صورت کتبی به همراه مدارک مرتبط به شعبه تأمین اجتماعی ذیربط ارائه کند.

وی در خاتمه تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی در راستای ماموریت ها و اهداف اجتماعی خود و با توجه به وجود تفاوت در نظام های مختلف تأمین اجتماعی بین کشورها به منظور جلوگیری از تضییع حقوق نیروی کار ایرانی در سایر کشورها، انعقاد توافقنامه تأمین اجتماعی را با برخی کشورها از جمله ترکیه در دستور کار خود دارد.

منبع: مهر

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها