رئیس ستاد انتخابات کشور اعلام کرد:

ثبت‌نام ۱۵۶۱۸ نفر برای انتخابات مجلس یازدهم

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: ۱۵ هزار و ۶۱۸ نفر برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کردند.

ثبت‌نام ۱۵۶۱۸ نفر برای انتخابات مجلس یازدهم

جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور در نشست خبری صبح امروز (یکشنبه ۱۷آذر) با بیان اینکه پس از تلاش یک هفته همکاران در سراسر کشور، فرآیند ثبت‌نام را انجام دادیم، اظهار کرد: همان‌طور که در شنبه گذشته پیش‌بینی اولیه از تعداد ثبت‌نام کنندگان صورت گرفت، تقریبا همان پیش‌بینی محقق شد.

رئیس ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: آمار کل ثبت‌نام شدگان قطعی ۱۵ هزار و ۶۱۸ نفر است که البته به دلیل ازدحامی که دیروز در ثبت‌نام داشتیم، تعداد ثبت نامی‌ها به ۱۶ هزار ۱۴۵ نفر افزایش می‌یابد.

او با بیان اینکه در این دوره ۸۸ درصد آقایان و ۱۲ درصد خانم‌ها ثبت نام کردند، افزود: کمترین رنج سنی از سنین ۷۱ تا ۷۵ سال با ۶۱ نفر ثبت نامی بودند، ۳۲۰۹ نفر بین ۳۶ تا ۴۰ سال سن بودند، ۲۸۳۱ نفر سنین بین ۴۱ تا ۴۵ بوده است.

عرف با بیان اینکه ۲۴۸ نفر از ثبت نام کنندگان از نمایندگان فعلی مجلس هستند، گفت: ۲۶ درصد ثبت نام کنندگان از ایثارگران و بیشترین عنوان شغلی برای کارمندان با ۵۴۶۴ نفر و کمترین با ۹۰ نفر مربوط به شغل‌هایی با عناوین نظامی است. ۶۳۳ نفر از داوطلبان از نمایندگان ادوار بودند و ۲۳ درصد از داوطلبان قبلا نیز ثبت نام کرده بودند.

رئیس ستاد انتخابات کشور در مورد وضعیت تحصیلات داوطلبان انتخابات مجلس تصریح کرد: ۱۲۰۴ نفر از داوطلبان تحصیلات دانشگاهی و ۶۸۰ نفر تحصیلات حوزوی داشتند که افزایش ۲۹ درصدی داشته است.

او درباره میزان ثبت‌نام کنندگان در انتخابات میان دوره‌ای خبرگان رهبری گفت: تاکنون ۸۱ نفر برای انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری نام‌نویسی کرده‌اند و ثبت نام آنها همچنان ادامه دارد.

عرف درباره میزان انصرافی‌ها از ثبت‌نام شدگان گفت: به شکل قطعی آماری نداریم، اما به شکل موردی که نامه ارسال کردند و درخواست انصراف داشتند مواردی بوده است.

رئیس ستاد انتخابات کشور در واکنش به این سوال که برخی از رسانه‌ها خارج از زمان تعیین شده برای داوطلبان اقدام به تبلیغات کرده‌اند، گفت: انجام تبلیغات قبل از زمان مقرر را در دستور کار قرار دادیم و این موضوع را بررسی خواهیم کرد و حتما با این موارد برخورد می‌کنیم.

او تأکید کرد: به متخلفان ابتدا تذکر می‌دهیم و اگر تذکر جواب نداد، به لحاظ قانونی پیگیری و به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

عرف در پاسخ به اینکه آیا آماری از ترکیب سیاسی ثبت نام کنندگان دارید و چه تغییراتی نسبت به دوره قبل در نام نویسی سیاسیون دو جناح داشتیم؟ گفت: اکنون خیلی زود است در این خصوص آماری ارائه کنیم؛ در حال حاضر آنالیزی از ۱۶ هزار ثبت‌نام کننده اتفاق نیفتاده است، از سوی دیگر تمام کسانی که ثبت‌نام کردند وارد رقابت نمی‌شوند.

رئیس ستاد انتخابات کشور درباره حضور یکی از نامزدها که بدون نوبت آمده بود و اعتراض‌هایی به نحوه ثبت نام او مطرح شد، گفت: آن فرد، شخصی را از قبل فرستاده بود و مدارک داده شده و بخشی از کار انجام شده بود. این نکته هم نکته واردی بود چون برخی افراد هم آمده بودند و مانند سایرین نشسته بودند، بنابراین این مورد سوال قرار گرفت.

رئیس ستاد انتخابات کشور درباره آمار افرادی که از ثبت نام جامانده‌اند، گفت: طوماری ۲۰ نفره نوشته شده بود که پشت در بودند و یکی از معاونان وزیر با من تماس گرفتند که اگر امکان دارد داخل بیایند و این زمانی بود که حدود ۳۰۰ نفر جمعیت هم در داخل باقی مانده بودند و به دلیل اینکه اعلام کرده بودیم ساعت ۶ ثبت نام اتمام پیدا می‌کند این امکان وجود نداشت، بنابراین گفتم باید بررسی شود؛ لذا حدود حداکثر ۳۰ نفر پشت در ماندند که ۱۰ برابر آن‌ها در سالن‌ها بودند و اگر موافقت می‌شد، تعدادی می‌گفتند مگر این‌ها با شما نسبتی دارند؟ این آمار‌های دوگانه‌ای که گفته شد، حدود ۵۲۰ نفر هستند که مربوط به همان‌هایی بودند که ما عرض کردیم و به شیوه دستی فرآیند ثبت‌نامشان انجام شد. دیدیم افراد با انگیزه‌ای هستند بنابراین کارهایشان انجام شد.

او درباره با نحوه فعالیت هیئت‌های اجرایی در ایام ثبت‌نام انتخابات مجلس گفت: تمام همکاران در این روزها تحت فشار بودند و هیئت‌های اجرایی قریب به اتفاق در تمامی حوزه‌ها تشکیل شده است، همچنین استعلامات از مراجع چهارگانه اخذ می‌شود و در روند رسیدگی قرار می‌گیرد. ما به عنوان مجری انتخابات تمام هم و غم‌مان برگزاری انتخابات است. اکنون در ابتدای کار هستیم و زمینه سازی برای اجرای قانون به عنوان مجری انتخابات که همان وزارت کشور بود و ناظر هم شورای نگهبان است، در حال بررسی است. امیدواریم افراد کارآمد و در تراز انقلاب برای انتخابات مجلس انتخاب شوند.

عرف با اشاره به احراز صلاحیت داوطلبان تصریح کرد: از امروز احراز صلاحیت‌ها پس از استعلام نهادهای چهارگانه به هیئت‌های اجرایی مشتمل بر ۸ نفر از معتمدان، فرماندار، دادستان و رئیس ثبت احوال به عنوان هیئت اصلی ارسال می‌شود و آنها حدود ۱۰ روز براساس ماده ۵۰ فرصت اعلام دارند.

او با بیان اینکه براساس آمار، تمام حوزه‌های ما بیش از ظرفیت صندلی‌ها داوطلب دارد، گفت: در خود تهران برای صندلی‌های ۳۰ گانه بالغ بر حدود ۵ هزار نفر ثبت‌نام کردند و سایر حوزه‌ها هم همین‌گونه است، خوشبختانه از این حیث مشکلی نیست و در مرحله تأیید صلاحیت‌ها این بحث‌ها بیشتر گفته خواهد شد.

رئیس ستاد انتخابات کشور در پایان گفت: در مورد اعتراض‌ها و کسانی که به بررسی صلاحیت‌ها اعتراض دارند هیئت‌های نظارت شکل می‌گیرد و در دو دوره ۲۰ روزه بررسی‌ها انجام می‌شود که در مجوع حدود ۵۰ روز طول خواهد کشید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها