فراستخواه: جامعه ایران با شتاب در حال تغییر است

مراسم روز دانشجو توسط انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو دانشگاه تربیت مدرس روز ۱۶ آذرماه با حضور رئیس و هیات علمی دانشگاه و محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس برگزار شد.

فراستخواه: جامعه ایران با شتاب در حال تغییر است

دکتر مقصود فراستخواه جامعه‌شناس در این نشست با بیان اینکه در دو سه دهه گذشته محتویات جامعه ایران به طور عجیبی با شتاب در حال تغییر است، تصریح کرد: در جامعه ما هم سواد و هم دسترسی به اطلاعات نسبت به قبل عوض شده است و در نتیجه مردم با اطلاعات و ارتباطات بیشتری سر و کار دارند و هر روز احساس نابرابری بیشتری دارند.

وی با اشاره به اطلاعات مرکز آمار ایران گفت: ایرانیان در بهار ۱۳۹۸ روزانه دو ساعت و ۱۲ دقیقه وقت خودشان را با رسانه‌ها گذرانده‌اند. همچنین رسانه پرمصرفی مثل تلگرام که بیش از نیمی از جمعیت ایران از آن استفاده می‌کنند، رسماً ممنوع است و علاوه بر این اینترنت هم قطع می‌شود و می‌توان گفت آهنگ جامعه با آهنگ سیستم ناموزون است. در جامعه ما ۱۴ میلیون انباشت تحصیلات وجود دارد و هشت میلیون هم بی‌سواد داریم. پس این جامعه همگن نیست. در ایران اوقات فراغت رو به افزایش است اما گاهی بر سر اجرای یک تئاتر یک سال بحث می‌شود. همچنین به نام توسعه فعالیت‌های عمرانی مراکز خرید زیادی ساخته می‌شود اما از طرفی آب و هوا را از بین می‌بریم.

این جامعه‌شناس اظهار کرد: جامعه ایران می‌خواهد از خود صفات تازه‌ای بروز دهد ولی نمی‌تواند. به این ترتیب عصبانیت اجتماعی به وجود می‌آید. ما پنجمین کشور از نظر احساسات منفی در دنیا هستیم و این باعث می‌شود به سراغ تجمع و اعتراض برویم.

فراست‌خواه افزود: جامعه ما آموزش‌دیده است اما ساختارهای روستایی کنش اجتماعی پایینی دارند و همینطور جامعه نیاز دارد به شکل متفکرانه به کنشگری برسد.

وی در پایان به سه ویژگی دانشجویان اشاره کرد و گفت: نمایندگی دانشجو نسبت به کل جامعه فراگیر است زیرا دانشجویان مثل گذشته از طبقه متوسط و بالا و مرفه جامعه نیستند. سراپای دانشجو یادگیری است و باید تحقیق کند و پیش‌زمینه ذهنش کنش آگاهانه است و دانشجوی کنشگر می‌تواند به جامعه ایران کمک کند. همچنین ظرفیت بالای سازمان‌یابی و سازماندهی دانشجویان مورد توجه است و دانشجو جزء ظرفیت پیشروی جامعه است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها