انتقاد شدید سازمان مالیاتی به معافیت مالیاتی هنرمندان: عین بی عدالتی است

رئیس مرکز پژوهش و برنامه ریزی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: اینکه هنرمندان و وکلا مالیات نمی دهند عین بی عدالتی است .

انتقاد شدید سازمان مالیاتی به معافیت مالیاتی هنرمندان: عین بی عدالتی است

برنامه مناظره پانزدهم آذر ماه با موضوع " مالیات برعایدی سرمایه از خودرو و مسکن " و با حضور مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو و محمد علی عباس زاده مشاور حقوقی اتحادیه املاک به عنوان مخالفان ، احمد زمانی رئیس مرکز پژوهش و برنامه ریزی سازمان امور مالیاتی کشور و رمضانعلی مروی اقتصاددان به عنوان موافقان موضوع مورد بحث ، به روی آنتن رفت.

در سوال نظرسنجی نیز از بییندگان پرسیده شده بود که آیا موافقید دولت از سوداگران و محتکران مالیات بگیرد که 88 درصد موافق با گرفتن مالیات از اینگونه اشخاص بودند!

زمانی :کنترل سوداگری نه مقابله با سوداگری !

احمد زمانی با تاکید بر اهمیت مالیات بر عایدی سرمایه گفت : مالیات بر عایدی با اهدافی چون کنترل سوداگری و نه مقابله با آن صورت می پذیرد تا کالایی مانند مسکن که کالای مصرفی مردم تلقی میشود به سمت سرمایه ای بودن نرود. نکته مهم دیگر این است که سازمان امورمالیاتی در ساختار غیر تورمی بجای مالیات بر ثروت ، مالیات بر افزایش ثروت را در دستور کار خود قرار داده است که عدالت بین نسلی تلقی می شود .

مالیات ندادن وکلا و هنرمندان عین بی عدالتی است!

وی در پاسخ به سوال بینندگان در خصوص نحوه هزینه کرد درآمد مالیاتی ودلیل معافیت هنرمندان و وکلا بیان کرد : دولت برای کارآمد بودن به مالیات نیازمند بوده و برای تامین منابع کالاها و سایر خدمات نیز از مالیات استفاده میکند؛ اینکه هنرمندان و وکلا مالیات نمی دهند عین بی عدالتی است .

مروی:تبعیض مالیاتی باید از بین برود!/ چرا دولت مالیات برمجموع درآمد را اجرایی نمی کند؟

رمضانعلی مروی صحبتهای خود را با ریشه یابی تبعیض مالیاتی آغاز و بیان کرد :بخشی از تبعیض مالیاتی ریشه در قوانین داشته و بخشی دیگرنیز به اجرای آن مربوط می شود ؛ در این مورد سازمان امور مالیاتی باید ساماندهی شود و در بخش دیگر قانون باید به قدری هوشمندانه عمل کند تا سوداگری و احتکار را کاهش دهد . مالیات بر عایدی سرمایه مختص کسانی است که به تعداد دو یا بیشتر از آن دارای مسکن بوده و به عنوان شغل از آن استفاده کرده و کسب درآمد میکنند. مالیات موتور اقتصادی کشورهاست. تا زمانی که تبعیض مالیاتی حذف نشود وضع همچنان همین طور خواهد ماند. به نظر من دولت باید مالیات بر مجموع درآمد را در دستور کار قرار دهد.

دادفر:دولت مردم را مجبور به دلالی میکند!

مهدی دادفر با واکنش به سوال اصلی برنامه و موافقت خود با گرفتن مالیات از سوداگران و محتکران گفت : مردم و دولت هر دو موافق با اخذ مالیات از محتکران و سودا گران هستند ؛ اما بحث اصلی مالیات بر عایدی سرمایه است .این نوع مالیات در دنیا به عنوان مالیات بر افزایش ثروت و دارایی های غیر مولد است . دولت با سیاست های نا مناسب و با ایجاد تورم ناشی از کمبود عرضه وتولید کالا و همچنین باب کردن دلالی و سوداگری برای مردم ، امروزه با چه شاخصی می تواند آن را شناسایی و کنترل کند ؟ اگر دولت بخواهد با مالیات بر عایدی سرمایه از مردم کسب در آمد کند ، همه مردم شامل این نوع مالیات خواهند شد. این روش غیر تخصصی است و شاخص مشخصی ندارد. اگر کسی محتکر است قانون برای برخورد با آن وجود دارد و باید مجازات شود.

عباس زاده :بانکها بزرگترین سوداگران هستند!

عباس زاده نیز با انتقاد از ساختار مالیاتی کشور افزود : اگر در بحث فرار مالیاتی به درستی عمل میکردیم در این شرایط نیازی به افزایش قیمت بنزین نداشتیم. مالیات قبل از کسب در آمد برای دولت باعث گسترش عدالت ، کاهش شکاف طبقاتی ، کاهش فقر و جهت دهی سرمایه ها به سمت توسعه کشورمی شود . اما همه اینها باید به کاهش فرار مالیاتی بیانجامد در حالی که اینگونه نیست.

باید سرمایه گذاران از سوداگران تشخیص داده شود ؛ چرا دولت از بانکها که بزرگترین سوداگران حال حاضر هستند مالیات نمیگیرد ؟

عباس زاده در پاسخ به سوال بینندگان که در مورد شفافیت سامانه خرید و فروش ملک بیان کرد: تعداد زیاد مشاورین املاک وغیرتخصصی بودن آنها یکی دیگر از ضعفهای قانونی ماست؛ اگر قانون گذاری و اجرای آنها به درستی صورت پذیرد تمامی این مشکلات حل خواهد شد.

منبع: خبرآنلاین

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها