کوه‌های آلپ فرانسه سالها میزبان کمپ‌های عملیاتی جاسوس‌های روسیه بوده است

یک نشریه فرانسوی گزارش کرد، گروهی از جاسوس‌های روسیه در چند سال گذشته از شهرهای واقع در حوزه کوهستان‌های آلپ فرانسه برای ایجاد کمپ‌های خود استفاده کرده‌اند.

کوه‌های آلپ فرانسه سالها میزبان کمپ‌های عملیاتی جاسوس‌های روسیه بوده است

گزارش شده که در فاصله سال‌های 2015 تا 2018، دست کم 15 جاسوس روسیه‌ برای اجرای عملیاتشان از کوه‌های منطقه "اوت- ساووآ" در فرانسه گذر کرده و در شهرهای این حوزه شامل اِویان، آنماس و شَمونیکس اقامت کرده‌اند.

بر طبق این گزارش که در روزنامه لوموند منتشر شد، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، فرانسه، انگلیس و سوییس کشف کردند، این جاسوس‌ها که همگی متعلق به واحد 29155 آژانس اطلاعاتی ارتش روسیه (GRU) بودند در آن جا اقامت داشته‌اند.

روزنامه لوموند گزارش کرد: تحقیقات ضد اطلاعاتی این کشورهای همپیمان که منجر به شناسایی این جاسوس‌ها شد در واقع در پی حمله مارس 2018 علیه سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روسیه در شهر سالیزبری به اجرا درآمد.

گزارش شده که آلکساندر پتروف و روسلان بشیروف، کسانی که به عنوان مظنونهای اصلی طرح ترور اسکریپال معرفی شده‌اند، هر دو در "کمپهای پایگاهی" در این منطقه حضور داشته‌اند.

این گزارش در عین حال مدعی شد که سرگئی فدوتوف، یک مامور مخفی دیگری که ظن دست داشتنش در حمله سالیزبری مطرح شده هم در آنجا اقامت داشته است.

با این حال اسکریپال و دخترش یولیا به شکلی معجزه‌وار از حمله انجام شده علیه آنها در مارس 2018 که با سم نوویچوک صورت گرفت جان سالم به در برده‌اند.

گزارش شد که داون استورجس، زن 44 ساله دارای سه فرزند که همراه با یک مرد همراهش توانسته بود بطری عطر حاوی این ماده سمی استفاده شده برای انجام این ترور را پیدا کند، جان خود را از دست داده است.

در آن زمان پتروف و بشیروف که گمان برده می‌شود اهل سیبری هستند به شبکه تلویزیونی راشا تودی گفتند: دلیل حضور آنها در آن زمان در سالیزبری ناتوانی در رفتن به بنای گردشگری "استون‌هنج" به خاطر بارش برف بوده است.

با این حال انگلیس تاکید کرده که این افراد از سوی دولت روسیه اعزام شده‌ بودند و دولت روسیه برای آنها مدارک شناسایی "بی نقصی" درست کرده بود تا روادید بریتانیا را کسب کنند. روسیه شدیدا این ادعاها را رد کرده است.

لوموند نوشت: دیگر جاسوس های روسیه نیز در حوزه آلپ فرانسه اقامت داشتند از جمله شامل سرگئی پاولوف، یک مظنون دیگر مرتبط با حادثه سالیزبری، اِوگنی لارین، تور نظیروف، نامان یوسفوف، گنادی شوتس و الکساندر کولاگین.

سرویس های اطلاعاتی مکان های اقامت این مامورها و جاهای که برای خرید و یا غذا خوردن استفاده کرده بودند را به منظور تایید حضور آنها بررسی کردند.

یک مقام ارشد اطلاعاتی فرانسه گفت: محتمل ترین فرضیه این است که منطقه اوت ساووآ از سوی ماموران واحد 29155 روسیه به عنوان پایگاه پشتی برای همه عملیات‌های محرمانه استفاده می‌شدند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها