آنفلوانزا؛ ویروسی که بیش از جنگ جهانی اول تلفات داد

بعد از پایان جنگ جهانی اول‌ ویروس آنفلوآنزا به طرز غیرقابل باوری در جهان روز به روز در حال افزایش بود که همین عامل منجر به کشته شدن حداقل ۴۰ میلیون نفر انسان شد.

آنفلوانزا؛ ویروسی که بیش از جنگ جهانی اول تلفات داد

از سال‌های گذشته تا کنون دانش و اطلاعات ما پیشرفت زیادی کرده است؛ برای مثال با طراحی واکسن‌های جدید می‌توانیم تا حدودی از بروز جلوگیری کنیم. طبق تحقیقات علمی انجام شده در جنگ جهانی اول حدود ۱۶ میلیون نفر در جهان کشته شدند که نیمی از این آمار مردم غیر نظامی بودند.

بعد از پایان جنگ جهانی اول‌ ویروس آنفلوآنزا به طرز غیر قابل باوری در جهان روز به روز در حال افزایش بود که همین عامل منجر به کشته شدن حداقل ۴۰ میلیون نفر انسان شد؛ البته در برخی منابع تاریخی و علمی هم از دنیا رفتن حدود ۱۰۰ میلیون نفر گزارش شد که تقریبا ۵ برابر آمار کشته شدگان جنگ جهانی اول بود.

پایان پاییز و شروع زمستان در نیمکره شمالی و اواسط تابستان در نیم کره جنوبی زمان آغاز آنفلوانزا، سرماخوردگی، عطسه‌های شدید و ناگهانی است که دلایل شکل گیری آنفلوآنزای فصلی به طور کامل مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد که منشأ بروز آن در مناطق جنوبی چین و جنوب شرقی آسیا باشد.

تاریخچه ویروس آنفلوانزا

آنفلوآنزا یک واژه ایتالیایی است که درقرون وسطا از نظر پزشکی در بررسی بیماری‌های خاص مانند طاعون و مالاریا استفاده شده است و کاربرد بسیار زیادی دارد. دکتر جان هاگر نخستین فردی بود که که در سال ۱۷۰۸ برای اولین بار از این واژه استفاده کرد که بسیاری از مورخان تاریخی در قرون ۱۸ و ۱۹ میلادی آنفلوانزا را یک بیماری طغیان گر و مخرب بر جسم افراد گزارش داده اند؛ البته بهتر است بدانید که این بیماری در مقایسه با سایر بیماری‌های عفونی مانند "وبا" آثار مخرب کمتری داشت. در زمان‌های بسیار دور برای درمان بیماری آنفلوانزا اطلاعات دقیقی وجود نداشت و هیچ آنتی بیوتیکی هم کشف نشده بود، اما تنها اقدامات انجام شده در آن زمان استفاده ازماسک‌های تنفسی و به قانون درآوردن ریختن آب در خیابان‌ها بود، اما با تمام شدن جنگ جهانی و گسترس راه‌های ارتباطی انتقال ویروس آنفلوآنزا در بین کشور‌ها گسترش یافت.

ویروس آنفلوانزا چگونه منتشر می‌شود؟

با توجه به هوای سرد ویروس آنفلوانزا در هوا‌ی بسته مانند اتوبوس منجر به پراکنده شدن آن بیماری خواهد شد چرا که هنگام عطسه ذرات ریز موجود در دستگاه تنفسی به طور غیر قابل باوری در حال شیوع است.

آنفلوانزا

ویروس آنفلوانزا چگونه باعث بیماری در بدن انسان می‌شود؟

آغاز زمستان و هوای سرد محیط اطراف زمینه را برای گسترش فراهم می‌کند. تصور کنید شما برای انجام کار‌های روزمره خود وارد مترو و اتوبوس یا یک محیط سربسته شلوغ شده‌اید و فردی عطسه می‌کند؛ از آنجایی که ویروس آنفلوانزا نسبت به خشکی مقاوم است بلافاصله بعد از عطسه در فضا‌هایی مانند اتوبوس و متروباقی می‌ماند.

آنفلوانزا اولویت واکسن آنفلونزا با چه افرادی خواهد بود؟

بر اساس دستور سازمان بهداشت جهانی اولویت تزریق واکسن در هنگام افراد بالای ۶۵ سال، کودکان ۳ تا ۱۲ سال، مادران باردار وافراد با بیماری‌های مزمن هستند که در اینصورت مسئولان و اصحاب رسانه با اطلاع رسانی سریع می‌توانند افراد جامعه را از ابتلا به آنفلوانزا پیشگیری کنند.

چگونه بیماری آنفلوانزا را بهبود بخشیم؟

ترک دخانیات و دوری از آنان، مصرف سوپ مرغ، نوشیدن مایعات، مصرف میوه‌ها و سبزیجات، پرهیز از خود تجویزی می‌تواند در بهبود ویروس آنفلوآنزا مؤثر باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها