سرمای زودهنگام بر نوسان قیمت گوجه فرنگی دامن زد

نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران گفت: سرمای زودهنگام تولید گوجه فرنگی در مناطق سردسیری را زودتر از سال‌های گذشته متوقف کرد.

سرمای زودهنگام بر نوسان قیمت گوجه فرنگی دامن زد

مجتبی شادلو از رشد ۳۰ تا ۵۰ درصدی محصولات باغی خبر داد و گفت: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی تولید محصولات باغی بیش از پیش‌بینی‌ها بود.

او افزود: اگرچه به سبب شرایط طبیعی و وضعیت اقلیمی تولید میوه‌های درجه ۳ بیش از پیش‌بینی بود، اما کارخانه‌های فرآوری تمامی این محصولات را جذب کردند و مشکلی در این ارتباط نداریم.

نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران ادامه داد: با توجه به وضعیت مناسب برداشت محصولاتی همچون کیوی، انار، سیب و ... نگرانی از حیث نوسان چشمگیر قیمت در بازار نیست.

شادلو با اشاره به اینکه برداشت مرکبات در حال انجام است، گفت: عمده برداشت پرتقال از آذر آغاز می‌شود و همواره بیشترین زمان برداشت نارنگی به ماه‌های مهر، آبان و آذر اختصاص دارد که اگر سرمای شدید و تغییر جوی قابل ملاحظه‌ای رخ ندهد تولید این محصولات نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد چشمگیری خواهد داشت.

نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران با تأکید بر صادرات محصولات باغی گفت: با توجه به رشد چند برابری تولید نسبت به سال قبل نگران انباشت محصول در سردخانه‌ها هستیم که امیدواریم با بهبود شرایط صادرات بخش مازاد این محصولات به بازار‌های هدف صادر شود تا باغداران علاوه بر هزینه‌های نگهداری و جمع‌آوری به یک سود حداقلی برای تأمین معیشت خانوار خود دست یابند در غیر این صورت به سبب ازدیاد عرضه تعادل بازار بر هم می‌خورد.

شادلو ادامه داد: هر چه از فصل برداشت محصولات دور می‌شویم به دلیل افزایش هزینه‌های نگهداری و ضایعات با نوسان ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت در بازار روبرو می‌شویم که این امر کاملاً طبیعی است.

او درباره آخرین تحصولات بازار میوه در آستانه شب یلدا گفت: با توجه به شرایط مساعد تولید پیش‌بینی می‌شود که نوسان چشمگیری در بازار رخ ندهد و تنها ممکن است به سبب ازدیاد نسبی تقاضا برخی میوه‌های پر طرفدار همچون انار، هندوانه، خرمالو و ... با نوسان جزئی در بازار روبرو شود.

سرمای زودهنگام بر گرانی گوجه فرنگی دامن زد

نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران درباره علل گرانی گوجه فرنگی در بازار گفت: طبق روال همه ساله با جابجایی فصل تولید از مناطق سردسیر به مناطق گرمسیر قیمت گوجه فرنگی با نوساناتی در بازار روبرو می‌شود، اما امسال سرمای زودهنگام و بارندگی‌های مکرر و بیش از نرمال در مناطق سردسیری تولید را زودتر متوقف کرد و به عبارتی دیگر بوته‌های گوجه فرنگی را از بین برد که این امر تا حدودی بر التهاب بازار دامن زد.

او ادامه داد: با برداشت گوجه فرنگی در مناطق گرمسیری و عرضه به بازار در هفته‌های آتی پیش‌بینی می‌شود که بازار این محصول به تعادل برسد هرچند در ۶ ماه گذشته گوجه فرنگی چنان دچار رکود بازار شده بود که برداشت آن برای تولیدکننده مقرون به صرفه نبود.

نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران در پایان صادرات گوجه فرنگی را یکی دیگر از عوامل نوسان قیمت در بازار برشمرد و گفت: با توجه به رشد چشمگیر محصولات جالیزی و باغی صادرات امری ضروری است چراکه توقف آن می‌تواند منجر به رکود و زیان کشاورزان شود ضمن آن که در شرایط فعلی صادرات گوجه فرنگی به طور محسوس در حال انجام است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • نائب
    0

    سرمای زودهنگام بر گرانی گوجه فرنگی دامن زد !!! )؛ عجب دلیلی !! این دلیل نشد جناب نایب رئیس. اگر نظارت بر تولید و توزیع میبود هیچ کسی جرآت گران فروشی نداشت..منظور از نظارت نه نظارت فیزیکی با بازرس و مامور.!! کنترل تولید و قیمت گذاری و انبارکردن و توزیع شفاف رایانه ای شبکه‌ای که هر مقدار تولید شد مستقیمآ به بازار ارزه شود تا در دسترس قرار گیرد و وقتی که هم تولید نمیشود ایرادی ندارد..نشود..اصلا محو شود . اگر کالایی در بازار کم شد و قیمت بالاتر میرود این به خاطر وجود مسئولان و مدیرانی مانند جنابعالی میباشد که با علم و تکنولوژی روز آشنا نیستند تا بتوانید با راه اندازی آن از فشار بر مردم مستضعف و فقیر و کم درآمد جلوگیری کنید. شما از علم پیشگیری در خیلی از مناسبات سر رشته ای ندارید..!! مملکت و دولت گرفتار بعضی از آقایان محترمی مانند شما ها شدند. !! شما با این دلیلتان چراغ سبز به احتکار کنندگان و آنهایی میدهید که با سلیقه خویش قیمت گذاری کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها