حمایت رئیس‌جمهور آمریکا از برگزیت؛ دلیل اصلی اعتراض مردم انگلیس

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ترامپ آشکارا از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا دفاع می‌کند و این موضوع دلیل اصلی اعتراض مردم انگلیس شده است.

حمایت رئیس‌جمهور آمریکا از برگزیت؛ دلیل اصلی اعتراض مردم انگلیس

ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل بین‌الملل درباره تظاهرات مردم انگلیس علیه سیاست‌های ترامپ، گفت: نشست دو روزه ناتو در سطح سران به مناسبت هفتادمین سال تشکیل ناتو بوده است و ترامپ باید در آن شرکت می‌کرد. نکته جالب اینجاست که به هرحال ناتو امروز مانند سایر مسائل دیگر در سطح اروپا و غرب دچار تشدد است که ناظران ریشه آن را درمداخلات و یکجانه گرایی واشنگتن و خصوصا نوع رویکرد ترامپ می‌دانند.

او افزود: افکار عمومی اروپا ترامپ را عاملی برای فروپاشی اتحادیه اروپا می‌شناسند،کسی که کماکان اروپا و بریتانیا به عنوان سربازان نه یک طرف مستقل خود بلکه در محیط بین الملل می‌دانند. دستوراتی که ترامپ در خصوص تولید ناخالص داخلی(GDP) را به عنوان بودجه ناتو در نظر بگیرند. این موضوع به موقعیت و وضعیت مردم اروپا از جمله بریتانیا فشار می‌آورد.

ظهره‌وند با بیان اینکه ترامپ آشکارا از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا دفاع می‌کند و این موضوع دلیل اصلی اعتراض مردم انگلیس شده است، گفت: رئیس جمهور آمریکا تاکید دارد که اگر چنانچه بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شود مثلا با او توافقنامه تجاری جامع را می‌بندد که این موارد به معنای مداخله است.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: به این دلیل که فرماندهی ناتو بر عهده آمریکاست، این مجموعه از موضع تدافعی به یک سازمان تهاجمی تعریف می‌شود. هرچند که در بیانیه پایانی سعی کردند بگویند ناتو یک سازمان دفاعی است نه تهاجمی، اما واقعیت این است که نگاه به تهدیدات در منظر سران اروپا و آمریکا با یکدیگر تفاوت دارد، نکته‌ای که مکرون هم به آن اشاره کرد که مثلا ما در مفهوم تروریست با آمریکایی‌ها اختلاف نظر داریم.

او افزود: نوع رفتاری که ترامپ در غرب آسیا، سوریه و عراق دارد از طرف مقامات اروپایی مورد اعتراض بوده است، این موارد نشان دهنده سطح اختلافات است، به همین دلیل ترامپ یک شخصیت منفور و مداخله گر در سطح افکار عمومی اروپا شناخته می‌شود. در حقیقت لندن تلاش زیادی کرد تا اعتراضات داخل کشور را محدود کند، اما نگاه منفی نسبت به ترامپ بسیار گسترده و ریشه دار است.

ظهره‌وندبا بیان اینکه ترامپ از توانمندی‌های کشور‌های عضو ناتو برای پیشبرد مقاصد خود استفاده می‌کند، گفت: ناتو در ظاهریک سازمان دست جمعی است. یعنی از نظر ساختاری تمام کشور‌های عضو باید بپذیرند که هزینه‌هایی را پرداخت کنند، اما این آمریکاست که همواره از ناتو در موضع تهاجمی و به نفع اهداف یک جانبه گرایی و سلطه طلبانه خود استفاده کرده و می‌کند.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه آمریکا در محیط بین الملل تهدیدات ترسیم می‌کند و بر اساس آن نقشه می‌کشد که بقیه اعضای ناتو هزینه آن را بپردازند. این موضوع نشان می‌دهد شیوه هزینه در سطح ناتو مورد اختلاف خواهد بود بنابراین مجموعه این عوامل سبب می‌شود که افکار عمومی علیه ترامپ اعتراض داشته باشند و در آینده هم این اعتراضات دامنه گسترده تری پیدا خواهد کرد.

گفتنی است؛ شمار زیادی از مردم انگلیس سه شنبه شب با حضور در خیابان‌های لندن علیه دونالد ترامپ و سیاست‌های او تظاهرات بر پا کردند، این تظاهرات در حالی برپا شد که نشست ۲ روزه ناتو در پایتخت انگلیس از روز سه شنبه آغاز به کار کرد و تا چهارشنبه نیز ادامه داشت.

گفته می‌شود که حضور رئیس جمهور آمریکا در این نشست موجب برپایی تظاهرات در لندن شده و معترضان سیاست‌های او را مورد انتقاد قرار داده‌اند. هزاران تظاهرات کننده در میدان «ترافالگار» لندن حضور پیدا کردند و با حرکت به سمت اقامتگاه سلطنتی، علیه دونالد ترامپ تظاهرات کردند. شرکت کنندگان در این تظاهرات پلاکارد‌هایی با خود حمل می‌کردند که بر روی آن‌ها شعار‌هایی علیه ترامپ نوشته شده بود.

همچنین باید گفت که به تازگی گزارش‌هایی مبنی بر تصمیم دولت انگلیس برای واگذاری خدمات درمانی همگانی این کشور به آمریکا در جریان مذاکرات تجاری مخفیانه با واشنگتن منتشر شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها