لیست ائتلاف اصولگرایان با حضور پررنگ زنان و جوانان شانس پیروزی دارد؟

زهره الهیان، عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی درباره علت ثبت‌نام خود در مجلس و همچنین روند حضور شورای ائتلاف در مجلس یازدهم توضیح داد.

لیست ائتلاف اصولگرایان با حضور پررنگ زنان و جوانان شانس پیروزی دارد؟

این روزها تب ثبت نام در انتخابات مجلس حسابی بالا گرفته است، گرچه حضور مردان پررنگ تر از زنان است، اما زنان اصولگرا و اصلاح طلب و حتی بیرون از دایره این دو جریان سیاسی، زنان میدان رقابت انتخابات مجلس را رها نکرده و در صحنه حضور دارند.

زهره الهیان، عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی که پیش از این در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات حضور داشت، روز گذشته نامش را در لیست کاندیداهای مجلس یازدهم به ثبت رساند. او که می گوید در چارچوب فراخوان شورای ائتلاف اقدام به کاندیداتوری کرده از نگاه ویژه این شورا به زنان سخن گفت. او انتقاداتی را نیز متوجه فراکسیون زنان مجلس دهم کرد.

با او درباره این حضور و همچنین رویکرد شورای ائتلاف در انتخابات اسفندماه گفت و گو کرده‌ایم که در ادامه می خوانید.

******

دو روز پیش خانم لاله افتخاری ثبت نام کرد و امروز شما، آیا این ثبت‌نام‌ها بر اساس فراخوان شورای ائتلاف است؟

بله ما بر اساس فراخوان شورای ائتلاف ثبت نام کردیم.

در لیست شورای ائتلاف به حضور زنان و جوانان نگاه ویژه ای شده است

اصولگرایان و اعضای شورای ائتلاف بارها از سهمیه زنان در لیست اصولگرایان صحبت کردند این سهمیه به چه صورت است اصلا ساز و کاری برای آن تعریف شده است؟

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب تلاش دارد برنامه‌ریزی‌های خود را درباره لیست بر اساس نظرسنجی‌ها انجام دهد. این نظرسنجی شامل نخبگان و آرای عمومی مردم خواهد بود و درباره حضور جوانان و زنان و همچنین درصد حضور آنها تصمیم گرفته خواهد شد. که البته هنوز نهایی نشده است اما کلیت آن این است که در لیست شورای ائتلاف به حضور زنان و جوانان نگاه ویژه‌ای شده است که به محض نهایی شدن به رسانه‌ها اعلام خواهد شد.

بسیاری از زنان اصولگرا هنوز تصمیم قطعی برای کاندیداتوری نگرفته اند

از میان زنان اصولگرا به جز شما و خانم افتخاری قرار است چه کسانی در انتخابات شرکت کنند؟

هنوز قطعی نیست و باید تا روز پایانی ثبت‌نام‌ها منتظر بمانیم ببینیم از زنان انقلابی چه تعداد ثبت نام کرده اند تا بر اساس آن ثبت‌نام‌ها تصمیم بگیریم. چراکه بسیاری از افراد که شرایط ثبت نام و حضور در انتخابات را دارند تا آنجا که من مطلع هستم هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌اند.

یعنی خانم رهبر و ... هم در این انتخابات شرکت می‌کنند؟

احتمال زیاد ثبت نام کنند ولی تا ثبت نام نکنند نمی‌توان خیلی قطعی درباره آن صحبت کرد.

جریان انقلابی شانس خوبی برای پیروزی در انتخابات دارد

فکر می‌کنید لیست اصولگرایان در انتخابات رای می‌آورد؟

بستگی به شرایط جامعه دارد. در شرایط حاضر و وضعیت فعلی طبق نظرسنجی‌ها این امید وجود دارد که جریان انقلابی نه صرفا اصولگرا که شامل نخبگان جوان هم می‌شود شانس خوبی برای پیروزی در انتخابات دارند.

مردم نسبت به در راس امور بودن مجلس ابهام دارند

اما یک نگاه هم این است که مردم دیگر تمایل زیادی نه به اصلاح‌طلبان و نه به اصولگرایان ندارند و ممکن است به سمت جریانی جدید کشیده شوند.

طبق نظرسنجی‌ها مردم به دنبال یک طیف سیاسی نیستند و به دنبال کارآمدی هستند و هر طیف و جناحی که بتواند به مردم این کارآمد بودن را اثبات کند مردم به او رو می‌آورند. یکی از دلایلی که مجلس فعلی نتوانسته است انتظارات مردم را برآورده کند همین موضوع بود. به همین دلیل مردم نسبت به در راس امور بودن مجلس ابهام دارند و چون این انتظارات را محقق شده نمی‌دانند لذا اگر طیف یا گروهی بتواند اثبات کند مجلس کارآمد است می‌تواند اقبال مردم را به سوی خود جلب کرد.

آیا مجلس هفتم، هشتم و نهم که تماما اصولگرا بود توانست این کارآمدی را اثبات کند؟

من فکر می‌کنم شرایط بهتر بود و امروز متاسفانه ما وضعیتی را داریم که مشکلات معیشتی و شرایط فرهنگی جامعه به گونه‌ای است که انتظارات مردم برآورده نشده است.

در ماجرای افزایش قیمت بنزین، برخی نمایندگان می گویند مجلس دور زده شد، اگر این مجلس تمام اصولگرا بود چه کاری در مقابل این موضوع ممکن بود انجام دهد؟

مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران اختیارات بالایی دارد و این‌طور نیست که مجلس اختیاراتی نداشته باشد یا اینطور که انتقال داده می‌شود که مجلس در این ماجرا اختیاراتی نداشته است، نبود. به نظر می‌رسد مجلس اگر در راس امور بود می‌توانست شرایط به نحو بهتری برای مردم فراهم کند ولی متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد و به دنبال آن انتظارات مردم براورده نمی‌شود و نارضایتی را پدید می‌آورد.

خانم الهیان! شما الان بخواهید مردم را قانع کنید که به اصولگرایان رای بدهند چه دلیلی می‌توانید بیاورید یا چه موفقیتی را می‌توانید در مجالس هفتم تا نهم معرفی کنید که بگویید ای مردم به این دلیل به ما رای بدهید.

این بحث مفصلی است که در یکی دو جمله نمی‌توان به آن اشاره کرد.

لیست ائتلاف اصولگرایان با حضور پررنگ زنان و جوانان شانس پیروزی دارد؟

حداقل در حوزه زنان چه کار کرده اید؟

در همین زمینه نیاز است که ما یک نشست خبری توضیح بدهیم که در حوزه زنان چه‌ کارهایی صورت گرفته است.

یک مصداق آن را بگویید؟

این موضوع فراتر از یک مصداق است. مثلا در مجلس هشتم مصوباتی در حوزه زنان داشتیم که باید مطرح شود ما در برنامه پنجم توسعه یک ماده را گنجاندیم که اگر دولت به اجرای همین یک ماده متعهد می‌شد می‌توانست تحول زیادی را در حوزه زنان ایجاد کند. ماده ۲۳۳ برنامه توسعه دولت را مکلف می‌کند در حوزه امنیت، اموزش و بحث‌های حقوقی و قضایی سندهایی را فراهم کند و این اسناد ملاکی برای ارتقای زنان باشد که یک نمونه آن لایحه «صیانت،کرامت، امنیت زنان» است که اگر دیگر موارد هم مانند این به نتیجه رسیده‌ بود ما شاهد شرایط بهتری بودیم.

نقد جدی به عملکرد فراکسیون زنان مجلس دهم دارم

فراکسیون زنان مجلس دهم اقداماتی انجام داد چه در بحث زنان سرپرست خانوار، مسئله کودک همسری، عدالت جنسیتی و همچنین ورزش زنان و ... این نگرانی وجود دارد که چنانچه زنان اصولگرا به مجلس برسند این موارد کنار گذاشته شود؟

من نقد جدی به عملکرد فراکسیون زنان در مجلس فعلی دارم و بارها نقد خود را به این مسئله در مصاحبه‌هایم گفته‌ام و این آمادگی را دارم که در جلسه‌ای درباره عملکرد زنان مجلس دهم صحبت کنیم.

یعنی شما می‌گویید اگر نماینده مجلس بعدی شوید، این اقدامات زنان مجلس دهم را پیگیری نمی‌کنید؟

رویکرد بنده با زنان مجلس فعلی در حوزه زنان متفاوت است انشالله فرصتی باشد برنامه خودمان در زمینه زنان ارائه خواهیم داد.

منبع: خبرآنلاین

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها