زلمای خلیلزاد وارد کابل شد/به قطر هم می‌رود تا با طالبان گفتگو کند

فرستاده ویژه آمریکا امروز (چهارشنبه) برای دیدار با رئیس جمهوری افغانستان به منظور بررسی راه‌هایی برای از سرگیری مذاکرات صلح، وارد کابل شده است.

زلمای خلیلزاد وارد کابل شد/به قطر هم می‌رود تا با طالبان گفتگو کند

این سفر از سوی زلمای خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا در افغانستان پس از آن صورت گرفته که مذاکرات با طالبان در سپتامبر شکست خورد.

وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد، زلمای خلیلزاد بعد از سفر کابل به دوحه، قطر می‌رود تا به گفتگوها با مذاکره کنندگان طالبان درباره اقداماتی که می‌تواند به آتش بس و سازش در جنگ افغانستان بینجامد، ملحق شود.

در روزهای اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به صورت غیرمنتظره برای مراسم روز شکرگزاری به پایگاه هوایی بگرام رفت تا با سربازان آمریکایی باشد و با اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان نیز دیدار داشت که این امر امیدواری‌هایی را برای پیشرفت به سمت توافق صلحی جامع با طالبان به وجود آورده است.

فرصت‌هایی برای موفقیت آمیز بودن مذاکرات هنوز در هاله‌ای از ابهام است، چون طالبان از حضور در دولت به اصطلاح "دست نشانده و غیر مشروع" اشرف غنی سرباز می‌زند.

دولت کابل گفته که آماده از سرگیری گفتگوهاست اما تنها زمانی که یک جایگاه در میز مذاکرات داشته باشد و طالبان نیز با یک آتش بس موافقت کند.

یکی از مقام‌های ارشد افغانستان گفت: روسای جمهوری آمریکا و افغانستان بر از سرگیری صلح توافق کرده‌اند اما با همکاری و حضور دولت کابل. شرایط ما شامل کاهش خشونت منتهی به آتش بس است و این چیزی است که آمریکا نیز آن را می‌خواهد.

گفتگوها بین طالبان و دولت آمریکا در سپتامبر سال جاری میلادی در پی حملات این گروه شبه نظامی در کابل که به کشته شدن یک سرباز آمریکایی منجر شد، متوقف شد.

اگر مذاکرات از سر گرفته شود، مقام‌های دولت کابل می‌گویند که فرمت گفتگوها از سوی خلیلزاد برای انجام مذاکرات جداگانه با طالبان، به عنوان یک گام مقدماتی برای مذاکرات بعدی میان شرکت کنندگان افغان در این مذاکرات، قابل تکرار نیست.

یکی از مقام‌های ارشد طالبان نیز گفت: ما تا پیش از توافق با آمریکا آتش بس اعلام نمی‌کنیم و اینکه ما با برگزاری دیدار با دولت کابل تا پیش از آن موافق نیستیم.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها