پناهیان در همایش حکمرانی جوانان :

مصلحت‌اندیشی مانع بزرگی بر سر راه ورود و حضور جوانان است

اعتماد به ظرفیت جوانان، راه برون‌رفت از مشکلات است

مصلحت‌اندیشی مانع بزرگی بر سر راه ورود و حضور جوانان است

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان در همایش حکمرانی جوانان که عصر امروز در مسجد کرامت مشهد برگزار شد گفت:ما در طول انقلاب و جنگ تحمیلی جوانان ۱۸ ساله‌ای داشتیم که به گفته امام خمینی(ره) عرفا باید از آن‌ها درس بگیرند. درحالیکه امروز برخی رفتارها سبب می‌شود در جامعه جوانگرایی نداشته باشیم، مثل رفتارهایی که در سیاست با جوانان می‌شود.اگر قرار است جامعه ما به جوانان خودباوری بدهد، پس نیازمند آن است که بزرگان این انقلاب همیشه این مهم را بیان کنند، همان‌طور که می‌بینیم مقام معظم رهبری بارها بر این مهم تاکید می‌کنند

وی ادامه داد:نبود اعتماد بین جوانان یکی از مهم‌ترین مشکل حال حاضر جامعه است.متأسفانه دانشجویان و طلبه‌ها ۲۰ ساله هنوز به یکدیگر نگاه می‌کنند تا یکی دیگر برایشان تعیین تکلیف کند، در حالی‌که در زمان انقلاب و در زمان جنگ اعتماد به نفس جوانان بالا بود.در زمان انقلاب و جنگ تحمیلی ما جوانانی با اعتماد به نفس بالا داشتیم، اما اکنون جوانان ما منتظر دستور بزرگترها هستند و در انجام امور به یکدیگر نگاه می‌کنند

*مصلحت‌اندیشی دومین مانع خودباوری جوانان انقلابی است

پناهیان خاطر نشان کرد:متأسفانه مصلحت‌اندیشی مانع بزرگی بر سر راه ورود و حضور جوانان است، در حالی‌که امام علی(ع) همیشه اول با جوانان مشورت می‌کردند و بر خلاقیت و نشاط فکری جوانان تاکید داشتند.از یک طرف به جوانان بی‌اعتمادی داده شده و از آن طرف بزرگترها جوانان را مرعوب‌ کرده‌اند، در حالی‌که باید به جوانان میدان داد، متاسفانه این مسئله به‌صورت معزل‌ بزرگی در حال شکل‌گیری است.بزرگترها نباید جوانان را مرعوب کنند،در حالی‌که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب بر ضرورت توجه به جوانان تاکید دارند و ۴۰ مرتبه نام جوانان را به زبان می‌آورند.وی ادامه داد:سومین عامل و مانع رشد جوانان عدم مهارت و دانش کافی است.متأسفانه جوانان ما از نظر دانش و مهارت برای یک فعالیت خود را فربه نمی‌کنند، جوان ۲۴ ساله‌ای که هیچ مهارتی ندارد، معلوم است که کسی به او بهاء نمی‌دهد، بسیج، مساجد و امامان جماعات چه می‌کنند؟ جوانان ما فقط در حال تحصیل هستند، حال آنکه جوان انقلابی باید فعال باشد.

پناهیان با بیان اینکه جوانان مشهدی الگویی مانند شهید دیالمه دارند تاکیدکرد: این شهید از برجسته‌ترین شخصیت‌های سیاسی زمان خود بود که ۳۰ سال بعد را پیش‌بینی کرد، باید محتوای حرف‌های این شهید بزرگوار را درک کرد.یقینا جوان‌های مذهبی و انقلابی در این زمینه کم‌کاری کرده‌اند که افراد ضعیف و مزخرف در عرصه سیاست جولان می‌دهند، در این فشار و هجمه‌ها جوانان باید فعال باشندجوان انقلابی می‌گوید ما را به‌کار بگیرید اما در چه زمینه‌ای مهارت دارید؟ شهید دیالمه در چندین موضوع تسلط کافی داشت.

استاد پناهیان تاکیدکرد:باید سازماندهی و کار تشکیلاتی و شبکه سازی کنیم.نباید مرعوب‌ مصلحت‌اندیشی نابه‌جای بزرگترها بشویم، مرعوب‌ اسارت‌ فرهنگی که به جوانان انقلابی می‌دهند، نشویم و دانش خود را افزایش دهیم، باید عنصر تشکیلاتی شویم، اهل کار گروهی، سازماندهی شدن و سازماندهی کردن باشیم.
از یارکشی‌های کودکانه پرهیز کنیم و در جلساتی که برگزار می‌کنیم باید تمام اقشار جامعه حضور داشته باشند، باید شبکه‌سازی کرد و از تمام اقشار جامعه در شبکه خود دعوت کرد.
کار سیاسی با بازی و شوخی میسر نمی‌شود
این فعال فرهنگی و سیاسی اضافه کرد:برای فعالیت انقلابی باید تشکیلاتی باشیم، سازمانی باشیم و سازماندهی کنیم، برای این مهم باید وقت بگذاریم، اگر وقت نگذاریم هیچ تشکیلاتی شکل نمی‌گیرد، برای فعالیت انقلابی باید با هم تعامل داشته باشیم و همدیگر را تحمل کنیم، باید سطح انعطاف‌پذیری‌مان را بالا ببریم، اینکه از یک نفر خوشمان نمی‌آید سازمان شکل نمی‌گیرد.تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی بد نیست، اما ما هم باید استفاده درستی از این شبکه‌ها داشته باشیم، باید شبکه‌ بزرگی برای فعالیت جوانان انقلابی شکل بگیرد.

گفتنی است در ادامه همایش حکمرانی جوانان، بیانیه مجمع حکمرانی جوانان انقلاب اسلامی مشهدالرضاء (علیه السلام) قرائت شد .

در این بیاینه آمده است :بدون شک تحقق تمدن نوین اسلامی آرمان تمام اولیاء و شهدای تاریخ و نقطه اوج اهتزاز پرچم توحید بر قله های عزت انسانی در مقیاس جهانی است.
هدفگذاری وصول به مرحله افق عظیم تمدن سازی اسلامی توسط سربازان انقلاب امام خمینی (رحمه الله علیه) در قرن پانزدهم، خود گواه این ماموریت ترسیم شده پیش روی قوم آخرالزمانی سلمان فارسی است.
حکایت ملت ایران حکایت مردمی است که متکی به نرم افزار قرآن بوده و سفره نشین معارف عترت و ولایت است و مسیر تمدن سازی اسلامی را از رهاورد استقبال از ظهور ولایت عظمی می داند و می یابد و سالها در حال صعود به سمت این قله رفیع است.

بدون شک منطبق بر منظومه فکری تبیین شده توسط امام خامنه ای (حفظه الله) ملت ایران برای تحقق اهداف اسلام ناب در عصر حاضر؛ از مراحل انقلاب اسلامی سال ۴۲ و نظام سازی سال۵۷ گذشته است و برای گام نهادن در افق تمدن نوین باید از مرحله دولت سازی اسلامی هم عبور نماید.
مرحله دولت اسلامی قطعا پیش نیاز ورود به تمدن اسلامی است ؛ مرحله ای که با همه فراز و نشیب های جنگ سخت و نرم و نیمه سخت نظامی، فرهنگی و اقتصاد ی، هنوز ۴۰ سال است ملت ایران پشت خاکریز این سد بزرگ معطل مانده و با اتخاذ گفتمان مقاومت، سعی کرده برای فتح آن از هویت ملت عبور کرده و به حقیقت امت تبدیل شود.
در واقع چهل سال است که ما در داخل نظام با جریانی مواجه هستیم که در پوشش لباس ها و نشان های به ظاهر متفاوت سیاسی، با ذائقه سازیِ لیبرالیسم در هندسه فکری و سبک زندگی مردم ایران سعی دارد، نرم افزار انقلاب اسلامی را در کالبدِ سخت افزاریِ جمهوری اسلامی هضم و سپس حذف کند ؛ در حالیکه شعار جوانان مومن تمام دهه های چهارگانه گام اول انقلاب این است که جمهوری اسلامی به مثابه یک کالبد سخت افزاری باید در هویت انقلاب اسلامی هضم شود؛ هویتی که مغزافزار آن اتصال درونی و قلبی به ولایت فقیه است ...
در واقع طبق فرمایش رهبر حکیممان؛ پیش نیاز شکل گیری تمدن اسلامی، تشکیل جامعه اسلامی است که تحقق آن بدون رسیدن به دولت اسلامی امکان پذیر نیست .

مجمع جوانان ایران اسلامی مشهد الرضاء(ع) موارد ذیل را به عنوان مبانی اولیه طرح حکمرانی جوانان اعلام می دارد:

۱_ بدون تردید بزرگترین سازه تشکیل دهنده دولت اسلامی، قوه مجریه و قوه مقننه است و وقتی این دو سازه و نهاد موثر کشور؛ تسهیل کننده اهداف انقلاب و سیاست های راهبر جامعه نباشد و کارکرد معارضه از درون با گفتمان انقلاب اسلامی داشته باشند، تلاش و مجاهده سالهای سال تمام ظرفیت های مردمی و نهادهای انقلابی به جایی نخواهد رسید. و لذا به نظر میرسد تا وضعیت قوه مجریه و مجلس ایران اینگونه است غصه ها و غم های اهل ولایت بلکه جامعه بر طرف نخواهد شد.

۲_ راهبرد جوانگرایی؛ خط روشن ولی امر در گام دوم انقلاب است و در حقیقت روی خطاب رهبری معظم در رقم زدن تحولات آینده ایران به سمت پیشرفت و عدالت هم، فقط جوانهای مومن متخصص هستند.
بر این اساس تاکید می کنیم باید پرچم حکمرانی اسلامی، در گام دوم انقلاب، در همه عرصه ها، در دست جوانان متخصص و مومن قرار بگیرد و نخبگان و مسئولین فعلی نظام و خواص انقلاب و منصوبین رهبری معظم انقلاب هم باید اولا این تدبیر ضروری امام جامعه را فهم کرده و ثانیا آن را در نظام تصمیمات خود بپذیرند و زمینه ساز و بستر ساز روی کار آمدن دولت جوان حزب اللّهی و مجلس جوان انقلابی باشند، نه خنثی کننده و مانع عملی تحقق آن.
پس بی شک، تمهید و تحقق گفتمان جوانگرایی، نشانه ولایت پذیری است و تن ندادن به آن فاصله گرفتن از امر ولایت ...
لذا اعلام می کنیم ما جوانان مشهدالرضاء (ع) بر خط ولایت ایستاده ایم و حرکت در مسیر جوانگرایی را یکی از نشانه های آن میدانیم.

۳_ تحقق حکمرانی جوانان مومن انقلابی، تنها راه برون رفت از وضعیت بغرنج فعلی کشور است؛ یعنی محوریت دادن به جوانهای کارآمد، توانمند و متخصصِ برآمده از سالهای حیات انقلاب ۵۷، و صراحتا اعلام می دارد روی کارآمدن جوانان حزب اللّهی و استقرار این رویکرد در عرصه مدیریت جامعه، با اکتفا به نقش آفرینی جوان امروز در حدّ حلقه های مشاوره و تحقیق و برنامه ریزی و پژوهش میسر نشده، بلکه می بایست نسل دهه ۶۰ به بعد در فرایندهای مدیریت ارشد نظام و بویژه مدیریت های میانی مستقر شوند تا انشاءالله مسیر سکانداری اجرایی کشور از پرتگاه لیبرالیسم حاکم بر دولت سالاری فعلی نجات پیدا کند.

۴_ در معرفی ابعاد حرکت و خیزش حکمرانی جوانان باید به استحضار رساند که این حرکت با رویکرد گفتمانی، توسط یاران جوان خراسانی رهبر انقلاب، برای لبیک به این دغدغه و راهبرد حیاتی پرچمدار گام دوم، طراحی شده است؛ که از ابعاد و مراحل متعددی در فرآیند گفتمان سازیِ جوانگرایی برخوردار است که ۳ گام اولیه آن به شرح ذیل میباشد

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها