وزیر کشور الجزایر معترضان را "خائن و بقایای استعمار" خواند!

وزیر کشور الجزایر مخالفان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور که قرار است ۱۲ دسامبر برگزار شود را

وزیر کشور الجزایر معترضان را "خائن و بقایای استعمار" خواند!

صلاح‌الدین دحمون، وزیر کشور الجزایر در جریان سخنرانی خود در پارلمان الجزایر گفت: آنچه امروز شاهدش هستیم مصداق حقیقی استعمار یا بقایای آن و همان تفکر استعماری است که همچنان نزد برخی‌ها زنده است. برخی که خود را الجزایری تصور می‌کنند "خائن، مزدور و هم‌جنس‌گرا" هستند که تک تک آنها را می‌شناسیم. آنها از ما نیستند و ما نیز از آنها نیستیم.

وی همچنین سخنان شیخ بو عمامه، "نماد انقلاب علیه استعمار و عبدالحمید بن بادییس، رهبر جنبش اصلاحی در کشور را یادآور شد که در سخنانشان به مقابله با استعمارگری فرانسه فراخوانده بودند.

وزیر کشور الجزایر خاطرنشان کرد: ما باید یکپارچه باشیم و در ۱۲ دسامبر درسی را با نشان دادن وحدت ملت الجزایر و حمایت از استقلالمان بدهیم.

اظهارات وزیر کشور الجزایر بحث و جدل‌هایی را به همراه داشت.

در همین راستا، روزنامه "البلاد" نوشت که ریاست جمهوری الجزایر، وزیر کشور را به خاطر این اظهارات جنجال‌آمیزش فراخواند و تصمیمات بعدی در این باره، هنوز مشخص نیست.

احمد قائد صالح، رئیس ستاد ارتش الجزایر گفت: انتخابات ریاست جمهوری "بی‌بازگشت" است؛ چرا که این امر تکمیل‌کننده روند عملی‌ساختن اصول انقلابی ضد استعمار فرانسه است.

الجزایری‌ها که همچنان به روند سیاست گذاری‌ها در کشور برای تعیین جانشین عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهوری مستعفی الجزایر اعتراض دارند، به حضور عناصر وابسته به نظام بوتفلیقه در ساختار قدرت معترضند.

معترضان می‌گویند ۵ نفر تایید صلاحیت شده از سوی شورای قانون اساسی کشور برای انتخابات پیش رو از بازماندگان وابسته به بوتفلیقه بوده و حضور آنان در عرضه مدیریت کلان اجرایی کشور سبب می‌شود که نظام سیاسی گذشته باز گردد.

دسته بزرگی از این معترضان معتقدند که این افراد باید پیش از برگزاری انتخابات ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) از صحنه سیاست و قدرت حذف شوند، اما در مقابل، احزاب و شخصیت‌هایی هم وجود دارند که می‌گویند باید ساختار دولت حفظ شود و انتخابات در چارچوب قانون اساسی کنونی برگزار شود.

عبدالقادر بن صالح، رئیس جمهور موقت الجزایر انتخابات ریاست جمهوری را ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) اعلام کرد که مورد حمایت ارتش قرار گرفت.

اعتراضات الجزایر ۲۲ فوریه در مخالفت با نامزدی عبدالعزیز بوتفلیقه برای دور پنجم انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد. بوتفلیقه دوم آوریل استعفا داد اما معترضان با ادامه تظاهرات خواستار برکناری تمامی شخصیت‌های باقی مانده از نظام وی شدند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها