بارش شهابی جوزایی در اواخر آذر ماه اوج می گیرد

ستاره‌شناسان به علاقه‌مندان به بارش‌های شهابی توصیه کرده‌اند که دوربین‌ها و تلسکوپ‌های خود را آماده کنند تا طی هفته‌های آینده شاهد اوج‌گیری بارش شهابی جوزایی باشند.

بارش شهابی جوزایی در اواخر آذر ماه اوج می گیرد

بارش شهابی جوزایی طی هفته‌های آینده در نقاط مختلف جهان اوج می‌گیرد و علاقه‌مندان در صورت حضور در نقاط مناسب و مساعد بودن وضعیت آب و هوا می توانند شاهد حرکت حداکثر 100 شهاب سنگ در ساعت باشند.

یکی از شرط‌های مشاهده بارش‌های شهابی با کیفیت مناسب درخشان نبودن بیش از حد ماه است که می تواند مانعی بر سر راه تماشای بارش شهابی جوزایی ایجاد کند.

بارش شهابی جوزایی که هر سال رخ می‌دهد یکی از بزرگترین بارش‌های شهابی جهان است و امسال نیز از 16 آذر ماه آغاز خواهد شد و در 23 آذر ماه به اوج خود می‌رسد. معمولاً این بارش در 27 آذر ماه پایان می‌یابد. منشأ این بارش‌ها بر خلاف بسیاری دیگر از بارش‌های شهابی سیارک‌ها و نه ستاره‌های دنباله‌دار است.

به علت قطر زیاد این سیارک‌‌ها معمولاً بارش شهابی جوزایی درخشندگی زیادی دارد و سرعت متوسط آن به 35 کیلومتر در ساعت می رسد. سیارک‌های یادشده که در زمان ورود به جو کره زمین گاهی سرعتی تا 215 هزار کیلومتر در ساعت پیدا می‌کنند، دراثر شدت گرمای ایجاد شده از بین می روند.

بخش عمده سیارک‌های منظومه شمسی مابین سیاره‌های مریخ و مشتری در گردش هستند و وزن برخی از آنها به 60 تن هم می‌رسد. سیلیکون، اکسیژن، نیکل و انواع فلزات دیگر از جمله مواد تشکیل دهنده سیارک‌ها محسوب می شود.

منبع: یاهونیوز

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها