چرا آمار سخنگوی قوه قضاییه از تعداد بازداشتی ها با آمار استانداری، تفاوت فاحش دارد؟

در این 20 روزی که گذشت، رسانه‌ها و خبرنگاران‌ از هر روزن و طریق سعی کردند تا مگر آماری از تعداد بازداشت‌شدگان و جان‌باختگان اعتراض‌های اخیر به دست آورده و به‌ موجب رسالت حرفه‌اش‌شان به دست مخاطب تشنه برسانند، که نشد.

چرا آمار سخنگوی قوه قضاییه از تعداد بازداشتی ها با آمار استانداری، تفاوت فاحش دارد؟


رسانه‌های فارسی‌زبان آن‌ سوی آب هم از این خلأ، ماهی خود را صید کرده و مدعی شدند که آمار به صدها نفر رسیده. حالا پس از 20 روز، بالاخره سخنگوی دستگاه قضا به میان خبرنگاران آمده تا مگر بالاخره عدد و رقمی بدهد و سخنی بگوید از ابعاد حادثه اما به جای آن، به‌شیوه سیاستمداران چنان گفته که هم گفته باشد و هم هیچ نگفته باشد: «آمار کشته‌ها بسیار کمتر از آمار رسانه‌های بیگانه است»، «هر جا هر خسارتی از اغتشاشگران وصول کنیم، به حساب دولت واریز خواهیم کرد» و «تعداد دانشجویان بازداشتی کمتر از انگشتان یک دست است».

در میان گفته‌های آقای سخنگو درباره اعتراض‌ها البته در یک مورد عددی هم ذکر شده اما پیش از آن، قید وصفی «حدود» اضافه شده و عجیب‌تر اینکه همین یک عدد هم در نهایت با آنچه از جانب استانداری تهران عنوان شد، فاصله‌ای فاحش دارد.

سخنگوی قوه قضاییه گفته است: «بازداشتی‌های تهران، امروز، حدود ٣٠٠ نفر هستند.» حال آنکه استاندار تهران این آمار را البته «بنا بر آمار اولیه»، «۲۰۲۱ نفر» عنوان کرده که به ‌گفته این مقام دولتی، بسیاری از آنها بلافاصله آزاد شده‌اند. البته این دو آمار می‌تواند هر دو صحیح باشند. در واقع این دو نشان می‌دهد که در روزهای نخست 2021 نفر بازداشت شده‌اند که بسیاری یعنی بیش از 1700 نفر در روزهای بعد آزاد شده و چنانکه سخنگوی دستگاه قضا گفته، «امروز» تنها «حدود 300 نفر» همچنان در بازداشت به‌ سر می‌برند.

به این اعتبار اتفاقا جناب سخنگو، برخلاف تصور چندان هم سیاستمدارانه پاسخ نداد و درحالی که می‌توانسته از آمار بالای آزادشدگان خبر دهد، با همان رویکرد سنتی مبتنی بر «سخن گفتن و هیچ نگفتن»، عددی را ‌حدودی پیش کشیده که نه در نهایت مخاطب تشنه را سیراب می‌کند، نه از ابهام این روزهای مبهم می‌کاهد. حال آنکه کار سخنگوی عدلیه، تنویر افکار عمومی است و زدودن ابهام!

منبع: روزنامه اعتماد

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • بازداشتی
    0

    آنهایی که دروغگو هستند ،پست میگیرند ،پس توقع راست گفتن را نداشته باش

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها