رفتار عجیب فعالان بازار طلا و سکه؛ می‌فروشیم اما نمی‌خریم

افزایش نرخ ارز در بازار، بازار طلا و سکه ارز را در موقعیتی متفاوت قرار داده است.

رفتار عجیب فعالان بازار طلا و سکه؛ می‌فروشیم اما نمی‌خریم

قیمت سکه به آستانه ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده و هر گرم طلا نیز در یک قدمی ۴۵۰ هزار تومان ایستاده است. بازار اما با مقتضیات همیشگی مواجه نیست.

بررسی‌های میدانی بازار طلا و سکه و ارز نشان می‌دهد با وجود افزایش قیمت‌ها، تقاضا برای خرید و فروش چندان افزایش نیافته است.

آنچه در این میان کمی عجیب می نماید امتناع صرافان و فعالان بازار طلا و سکه از خرید این کالای سرمایه ای است. به عبارت دیگر هر چند قیمت ها در بازار سکه در قیاس با روزهای میانی آبان ماه افزایشی برابر با ۴۰۰ هزار تومان را تجربه کرده است اما صرافان از خرید طلا و سکه خودداری می کنند و فاصله قیمت های پیشنهادی شان برای خرید با فاصله قیمت های پیشنهادی شان برای فروش بسیار متفاوت است.

سمه

قیمت سکه از بیست و یکمین روز از آبان ماه وارد کانال چهار میلیون تومان شد و همچنان در حال پیشروی در این کانال است.

نرخ دلار امروز ، برای دومین بار در هفته اخیر به ۱۲ هزار ۵۵۰ تومان رسیده است . مهمترین دلیل افزایش قیمت طلا و سکه در بازار ، رشد قیمت ارز اعلام شده است. امروز قیمت انس طلا در بازارهای جهانی با کاهشی نزدیک به هشت دلار روبرو شد اما این اتفاق تاثیر چندانی بر بازار ارز و طلا و سکه به جا نگذاشت .

چسبندگی قیمت ها بالاست

صرافان در پاسخ به این سئوال که چرا کاهش قیمت اونس طلا تاثیری بر وضعیت بازار ندارد، می‌گویند افزایش نرخ ارز فعلا بازار را تحت تاثیر قرار داده است . یکی از صرافان در پاسخ به این سئوال که سکه را چند می خرید؟ گفت: فعلا خرید نداریم اما اگر کسی پول لازم باشد، سکه را به قیمت ۴ میلیون و دویست هزار تومان می خرم .

او معتقد است در روزهای آتی، با سپری شدن فصل تدوین بودجه و موعد تسویه حساب های بین المللی احتمال ریزش قیمت ارز وجود دارد از این رو با توجه به بالا بودن زیان ناشی از خرید قیمت طلا و سکه در این محدوده قیمتی ، کمتر کسی حاضر است در این رنج نسبت به خرید طلا و سکه اقدام کند.

وی گفت: قیمت ها هنوز به تعادل نرسیده است از این رو بهتر است برای دریافتن وضعیت آتی کمی صبر کنیم .

او در پاسخ به این سئوال که ایا تعداد خریداران طلا و سکه در این روزها افزایش یافته است یا خیر؟ گفت: بازار با رکودی شدید مواجه است و در این شرایط بسیاری از زوج های جوان نیز خرید طلا را برای عروسی حذف کرده اند . از این بابت حتی فصل عروسی نیز عامل رونق بازار طلا و سکه نمی شود چرا که پیش از این بسیاری حتی برای کادو به عروس و داماد طلا می خریدند اما امروزه ترجیح می دهند پول نقد بدهند.

صرافان می گویند بالا رفتن قیمت ارز بلافاصله تاثیر خود را بر بازار طلا و سکه آشکار می کند اما به دلیل جور روانی بازار چسبناکی قیمت ها بالاست و کاهش قیمت ارز آور مستقیم بر بازار ندارد.

برخی از فعالان این بازار تیز تنها قیمت فروش را اعلام می کنند و با تاکید بر اینکه خرید ندارد ،قیمتی به مشتریان پیشنهاد نمی دهند.

۲۲۳۲۲۳

منبع: خبرآنلاین

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • کاربر ناشناس
    0

    چطوری جوانها ازدواج کنند بااینگرانیفکریکنید تورابهشیرمادرتان

  • بابت مطالبتون ممنون
    0

    بابت مطالبتون ممنون من همیشه اطلاعات طلا رو از سایت شما دنبال میکنم و خیلی موفق بودم هر وقت شما علیه خرید طلا مینویسید میخرم و خیلی هم سود میکنم الان نیز چون دیدم شما آینده خرید طلا رو بد اعلام کردید مطمئنم پس طلا قراره یک جهش بزرگ داشته باشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها