در مناظره‌ای با موضوع حجاب مطرح شد؛

ترکاشوند: رأی سنتی حجاب را روایتی ساختگی می دانم/وطن دوست:حجاب حداقلی زمان پیامبر را نمی توان در جامعه کنونی استفاده کرد

مناظره و گفتگوی علمی حجاب با موضوع حدود شرعی حجاب؛ بازخوانی نظریه حجاب حداقلی بین دکتر وطن دوست عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی و ترکاشوند نویسنده کتاب «حجاب شرعی در عصر پیامبر» در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی برگزار شد.

ترکاشوند: رأی سنتی حجاب را روایتی ساختگی می دانم/وطن دوست:حجاب حداقلی زمان پیامبر را نمی توان در جامعه کنونی استفاده کرد

به گزارش مشهد فوری ، امیرحسین ترکاشوند در ابتدای این جلسه با اشاره به استفاده از ظرفیت های موجود در فقه سنتی برای نزدیک شدن به حجاب حداقلی گفت: حجاب حداقلی را بعید ندانیم چرا که از حساسیت ها خواهد کاست.

نویسنده کتاب «حجاب شرعی در عصر پیامبر» افزود: بین حجاب حداکثری و عفاف رابطه تنگاتنگی وجود دارد و باید کمی از حساسیت ها را کم کنیم.


وی گفت: در جامعه عصر پیامبر در خانه پیامبر و در خانه امامان و در سطح جامعه زنانی بودند که غیرآزاد و مسلمان یا غیرآزاد و غیرمسلمان بوده و تحت حکومت اسلامی زندگی میکردند و مجبور به حجاب نداشتن بودند و با همین وضعیت در جامعه نیز تردد می کردند. این زنان در هر خانه ای که می بودند منکوحه صاحب آن خانه بوده و با مرد خانه نیز همبستر می شدند. در خانه امامان و پیامبر نیز به همین شکل بودند. حتی برخی از آن ها نماز هم می خواندند و روزه هم می گرفتند اما حجاب نداشتند.


ترکاشوند با طرح این پرسش که آیا حق داریم این زنان را زنان بدون عفاف و عفت بدانیم؟ بیان کرد: پیش از انقلاب افراد مذهبی به زنی که حجاب چادر نداشته و بی حجاب بوده به چشم زن خیابانی و گناهکار نگاه می کردند. آیا حق داریم به زنی که در خانه ائمه زندگی می کرده و با ائمه نیز همخوابگی داشته بی عفت و خیابانی بنامیم؟ حتی برخی از این زنان مادر امامان ما هم شدند.


وی ادامه داد: این زنان بر ارتباط تنگاتنگ بین حجاب حداکثری و عفاف در زمان پیامبر و ائمه اطهار گواه گویایی هستند.


چرا در تعیین حدود حجاب به حجاب کنیزان بی حجاب استناد می شود؟


در ادامه این جلسه عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه فردوسی گفت: اینکه در اثبات محدوده شرعی حجاب، به حجاب کنیزان زمان پیامبر استنداد کنیم، استنادی که منسوخ شده از نظر فقهی صحیح نیست.


محمدعلی وطن دوست خطاب به ترکاشوند گفت: درست است که زنان کنیز حجاب نداشتند، اما زنان آزاد که موظف به داشتن حجاب بوده اند. آیا از نظر فقهی می توان حکم زنان کنیز را برای زنان آزاد اجرا کرد؟ چرا در تعیین حدود حجاب، به حجاب زنان آزاد استناد نمی کنید؟ آیا در جامعه کنونی ما زن کنیزی وجود دارد، یا همه زنان آزاد هستند؟


وی با اشاره به اینکه طبق روایات کنیزان نباید حجاب داشته باشند تا زن آزاد از کنیز شناخته شود و افزود: در برخی از روایات آمده که کنیز مختار است در امر حجاب. فقها وقتی با این دو دسته روایات برخورد می کنند روایاتی ک در آن کنیزان منع به روسری شده اند حمل ب تقیه می کنند.


این استاد دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد: در زمان صدر اسلام برهنگی نه تنها امری رایج نبوده بلکه پوشش بین مردم رواج داشته است. یکی از دلایلی که این امر را اثبات می کند اشعار است. چرا که اشعار در هر دوره ای فرهنگ، آداب و رسوم آن دوره را روایت می کند. در این اشعار به کرات به اثبات می رساند که بنای جامعه صدراسلام بر پوشیدگی و پوشش بوده است.


رأی سنتی حجاب را روایتی ساختگی می دانم


در ادامه ترکاشوند با اشاره به رأی سنتی درباره حجاب گفت: این رأی آنقدر دور از واقعیت است که در طول تاریخ اصلا فرصت ظهور و بروز کامل آن وجود نداشته است. طبق رأی سنتی حجاب اساسا هیچ خانمی نباید در این جلسه حضور می داشت. براساس این رأی زنان حق ندارند در هیچ جلسه ای باشند. پرده نشینی جزء لاینفک رأی سنتی است. اگر زنان بر حسب اضطرار هم از خانه خارج می شدند باید با حجابی با روبنده می داشتند. براساس این رأی زنان حتی برای اقامه نماز جماعت هم نباید به مسجد بروند و بهترین جای نماز خواندن زنان قعر خانه است.


این پژوهشگر قرآن ادامه داد: البته من این روایت را ساختگی می دانم.
حجاب حداقلی زمان پیامبر را نمی توان در جامعه کنونی استفاده کرد
وطن دوست نیز در ادامه جلسه خطاب به ترکاشوند گفت: استناد حجاب حداقلی شما به حجاب کنیزان، طوری نتیجه گیری می شود که می توان اثبات کرد الان و در جامعه کنونی هم می توان از این حداقل حجاب استفاده کرد.


وی ادامه داد: شما به جای رجوع به آیات و روایات، اصالت این موضوع را بر پیش فرض های تاریخی قرار دادید. اگر ادعایی دارید بهتر است به آیات و روایات استناد کنید.


عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه فردوسی رأی سنتی حجاب را رأیی خلاف واقعیت عنوان و بیان کرد: این رأی بر خلاف سیره حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) است چرا که ایشان در جامعه حضور داشتند و فعالیت های اجتماعی بسیاری از این دو بزرگوار سراغ داریم.

بی بند و باری ها علت پرده نشینی زنان بوده است


ترکاشوند در ادامه جلسه در توضیح صحبت های قبلی خود در خصوص حجاب حداکثری و پرده نشینی زنان گفت: علت این مساله بی بند و باری های بسیار آن زمان بوده است. در آن زمان مردم فراوان به آلودگی جنسی و زنا مبتلا بودند و زنا در بین مردم بسیار رواج داشت و حتی این عمل را قبیح نمی دانستند.


نویسنده کتاب «حجاب شرعی در عصر پیامبر» ادامه داد: قرآن و پیامبر برای اصلاح این رویه دستوراتی دادند که زن ها کمتر از خانه های خود خارج شوند یا اصلا بیرون نیایند. این حکم به واقعیات اخلاقی آن زمان بستگی داشته است.

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها