معافیت‌های مالیاتی بدون سقف برای بازیگران!

یک کارشناس مسائل اقتصادی معافیت‌های مالیاتی هنرمندان که درآمد بالا و کلان دارند را برای اقتصاد کشور مضر دانست.

معافیت‌های مالیاتی بدون سقف برای بازیگران!

سیاوش غیبی پور، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گویی ، با اشاره به دستور روز گذشته رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر معافیت مالیاتی هنرمندان در بودجه سال آینده اظهار کرد: البته آن چیزی که در پیش نویس قانون مالیات امده است که معافیت های مالیاتی فرهنگی هدفمند و موقت باشد

او ادامه داد: البته پیشنهاد رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص معافیت مالیات های هنرمندان که در قالب بودجه سال آینده مقرر خواهد شد تاحدودی عادلانه و به نفع جامعه نیست.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: چرا که معافیت های عام و برنامه ریزی نشده در اقتصاد ایران همواره نتایج خوبی را به دنبال نداشته است، یکی از اشکالات در ساختار اقتصادی که فرار مالیاتی و عدم وصول کامل درآمدهای مالیاتی را به دنبال دارد نیز در همین معافیت ها خلاصه می شود.

غیبی پور ادامه داد: متاسفانه این قانون نباید طوری تعریف شود که اگر کسی بر اثر فروش بلیت سینما و یا کنسرت درآمد کلان داشته باشد هم با معافیت مالیاتی رو به رو شود و از طرفی هم روزنامه ای با درصد فعالیت پایین و حتی زیان ده نیز از مالیات معاف باشد.

وی ادامه داد: آن چیزی که در پیش نویس لایحه بودجه آمده تا حدودی جالب نبود به همین دلیل معتقدم باید در قسمت های زیانده حوزه فرهنگ این روش معافیت اعمال شود تا آن ها برای فعالیت های تخصصی تر و بهتر تشویق شوند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه بیان کرد: معافیت مالیاتی هنرمندان و فرهنگیان که سال ها در بودجه ها بوده و تا کنون نیز ادامه داشته اگر استمرار پیدا کند به سود اقتصاد کشور نیست و نارضایتی هایی را به دنبال خواهد داشت به خصوص در همین روزهایی که برای کاهش درآمد های نفتی به افزایش پایه های مالیاتی روی اورده ایم.

غیبی پور تصریح کرد: البته به نظر می رسد دولت تنها در لایحه بودجه استمرار این معافیت ها را تحقق می بخشد و در قالب قانون مالیات گنجانده نشده است باید سقف و حد و حدودی برای معافیت ها تعریف شود. اینکه درآمدها کلان اقتصادی که در حوزه سینما و تلویزیون کسب می شود تماما از مالیات معاف شوند عادلانه نیست.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ج. م
    0

    بازم خدا رو شکر که بازیگران عزیز و دوست داشتنی ما با درآمد و بازی های چند میلیاردی از معافیت مالیاتی برخوردار شدند اما کارگران، کارمندان و معلولین، با درآمد ماهانه ی چند میلیونی باید حتما مالیات بپردازند. در حال حاضر سقف معیشت خانوارها ۷.۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده اما شما حسابشو بکنید وقتی کسی درآمدی معادل ۳۸۰۰ تا ۴ تومان در ماه دارد و باید معادل یک قسط بانکی حدود ۲۰۰ هزار تومان مالیات بپردازد یعنی چه؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها