علی لاریجانی که بود و که شد؟

لاریجانی، بمبِ انتخابات را منفجر کرد/ استراحت کوتاه مدت تا انتخابات ۱۴۰۰؟ / حاشیه‌های ۱۲سال زیست سیاسی فرزند ملاهاشم در بهارستان

علی لاریجانی بالاخره تصمیم خود درباره انتخابات مجلس را گرفت و با انصراف از حضور در این دور از رقابت ها، تکلیف برخی کاندیداهای مردد اصولگرا را هم مشخص کرد.

لاریجانی، بمبِ انتخابات را منفجر کرد/ استراحت کوتاه مدت تا انتخابات ۱۴۰۰؟ / حاشیه‌های ۱۲سال زیست سیاسی فرزند ملاهاشم در بهارستان

تنها چند ساعت مانده به نواخته شدن زنگ آغازین یازدهمین انتخابات مجلس، بمب خبری را منفجر کرد؛«سه دوره چهارساله وکیل مردم قم بودم و برای من افتخاری بود که بتوانم به این مردم خدمت کنم اما در این دوره از انتخابات مجلس برنامه ای برای حضور ندارم.»

علی لاریجانی با گفتن این جمله و بدون اشاره به دلیل انصرافش از کاندیداتوری، نه تنها به زمزمه‌های خبری بر سر آمدن یا نیامدنش تا حد زیادی پایان داد، بلکه تکلیف برخی کاندیداهای احتمالی را هم روشن کرد، همان ها که از مدت‌ها پیش چشم به مرد شماره یک پارلمان دوخته بودند و منتظر بودند بعد از تصمیم گیری او درباره حضور یا عدم حضور در انتخابات، تصمیم شان برای این دوره از انتخابات را بگیرند. همان‌ها که لاریجانی را یک سد محکم و نفوذناپذیر برای رسیدن به صندلی ریاست قوه مقننه می دانستند. همان ها که این روزها خواب ریاست مجلس یازدهم را می‌بینند آنهم به کرات.

لاریجانی تکلیف همه را روشن کرد

زمزمه های نیامدن لاریجانی طی چند ماه اخیر بیشتر از آمدنش شنیده می شد، خود او اما سکوت اختیار کرده بود و هیچ حرف صریحی درباره حضورش در انتخابات پیش رو نمی زد. سکوتی که فضا برای گمانه زنی ها در اطراف رئیس ۱۲ ساله پارلمان را باز کرده بود.آنچنان که حتی برخی چون کوهکن و نعمتی معتقد بودند این سکوت به معنای انصراف نیست و لاریجانی انتخابات مجلس را ترک نخواهد کرد. اما تحلیلگرانی هم بودند که تاکید داشتند لاریجانی با سیاست پارلمانی خداحافظی خواهد کرد.

لاریجانی اما چند وقت پیش با نگاه کنایه ای به این احتمالات گفته بود«علی‌الظاهر تنها کسی که در رابطه با این موضوع اظهار نظر نکرده خود من هستم.»یک پاسخ مرموز و چند پهلو. او امروز اما تکلیف همه را روشن کرد و راهش را از بهارستان جدا کرد، تصمیمی که بعید است تغییر کند مگر آنکه شوک ها و سوپرایزهای لحظه آخری آیت الله زاده فیلسوف را مجاب کند برای چهارمین بار کاندیدای انتخابات مجلس شود.

جلیلی و قالیباف نفس راحت کشیدند

اما چشم بسیاری به او دوخته شده بود تا ببینند آیا با نامزدی علی آقایِ فیلسوف، باید سودای بهارستان را فراموش کنند یا با نیامدنش رویای آن را در سر زنده نگه دارند. انتظاری که بالاخره به سر آمد و لاریجانی با کناره گیری از این انتخابات، آنها را از تردید نجات داد و راه را برایشان باز کرد تا بالاخره نفسی راحت کشیده و از فردا که زنگ آغاز انتخابات به صدا در می آید با پرونده راهی وزارت کشور شوند و نامشان را در لیست کاندیداها به ثبت برسانند.

در صدر این لیست اما دو نام پررنگ تر به چشم می خورد، محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی. دو چهره اصولگرا که از قضا این روزها نامشان به کرات در محافل سیاسی و رسانه ای به عنوان گزینه های کاندیداتوری و البته ریاست مجلس بعدی به گوش می رسد.

تحرکات چند ماه اخیر محمدباقر قالیباف در یک سوی طیف اصولگرا و سعید جلیلی در سوی دیگر طیف اصولگرا همه و همه حکایت از آن داشت که مردان دیروز میدان انتخابات ریاست جمهوری بدشان نمی آید که مسیر را از پاستور به سمت بهارستان تغییر دهند تا شاید اگر ریاست پاستور نصیب شان نشد ریاست بهارستان را به نام خود ثبت کند.

رویایی که البته با کاندیداتوری لاریجانی خیلی دور به نظر می رسید اما نیامدن لاریجانی یک امید دیگر برای این دو چهره خواهد بود. در این میان نام قالیباف بیشتر به عنوان سرلیست اصولگرایان تهران به چشم می خورد و نام جلیلی به عنوان سرلیست پایداری ها در مشهد.

اما این تنها قالیباف و جلیلی نیستند که با نیامدن لاریجانی یک نفس راحت خواهند کشید. دیگرانی هم هستند که با فاصله ای دورتر از پایتخت، آنقدر ترس از کاندیداتوری لاریجانی داشتند که از چندماه پیش استارت تخریب رئیس قوه مقننه را زده بودند و حتی لیستی بدون نام او در قم منتشر کرده بودند. لیستی که در صورت کاندیداتوری لاریجانی بدون شک با تایید مراجع قم روبرو نمی شد اما تندروها که همیشه لاریجانی را مانعی در مسیر حرکت خود می دیدند از تک و تا نیفتادند و نه تنها نام لاریجانی را در لیست قم قرار ندادند که حتی کاندیدای اجاره ای یعنی زاکانی را از تهران به قم آوردند تا با کمک او رقیبی در مقابل لاریجانی شوند، غافل از آنکه فیلسوفِ خاندان لاریجانی از مدت ها پیش خود را آماده درآوردن ردای نمایندگی مجلس کرده بود.

در همین راستا بعید به نظر نمی رسد با نیامدن لاریجانی، زاکانی جدی تر از قبل به فکر کاندیداتوری از حوزه انتخابیه قم بیفتد. جایی که شانس بیشتری برای سرلیستی دارد.

استراحت کوتاه مدت برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰؟

اما نیامدن لاریجانی در انتخابات مجلس چه معنایی دارد؟ آیا او همچون سال ۸۴ سودای پاستور را کرده است؟ آیا آنگونه که برخی روایت می کنند او دلخور از هم طیفان سیاسی اصولگرایش مسیر دور شدن از سیاست عملیاتی را آغاز کرده است؟ آیا خسرانی دیگر در انتظار راست گرایان است؟

لاریجانی دهه ۸۰ و ۹۰ را می توان نزدیک‌ترین مصداق به مشی و روش ناطق نوری دانست. او همچون شیخ، مسیر اعتدال را برای سیاست ورزی خود برگزیده است و در این مسیر گرچه اصلاح‌طلبان را رقبای سیاسی خود می بیند اما سخت و محکم بودن در اصولگرایی او را به وادی تندروی و افراط علیه رقبای سیاسی اش نکشانده است.اما به همان اندازه بخاطر این مشی خود هزینه داده است.هزینه دادن هایی که بعید به نظر نمی رسد او را خسته دنیای سیاست کرده باشد.

شاید از همین روست که برخی معتقدند بعید نیست که لاریجانی نیز چون ناطق نوری مسیر دور شدن از سیاست را در پیش بگیرد، دور شدنی که یک ضربه ای دیگر بر پیکره جریان اصولگرا خواهد زد.

اما یک احتمال دیگر هم در این میان مطرح می شود. آنهم استراحت کوتاه مدت لاریجانی و ورود جدی به انتخابات ۱۴۰۰. لاریجانی از مدت ها پیش یک گزینه جدی برای انتخابات ۱۴۰۰ معرفی می شود، یک گزینه جدی که حتی برخی از کاندیداهای بالقوه آن انتخابات را نگران هم کرده است. با این وجود برخی همچنان براین اعتقادند که لاریجانی بعید است حتی برای انتخابات ۱۴۰۰ هم نقشه انتخاباتی داشته باشد.

علی لاریجانی کیست؟

اما فارغ از پیامدهای سیاسی انصراف لاریجانی از کاندیداتوری مجلس برای چهارمین بار، باید دید لاریجانی از کجا به مقام فعلی رسیده است؟

علی اردشیر لاریجانی در تاریخ ۱۳ خرداد ۱۳۳۶ در شهر نجف زاده شد. وی فرزند روحانی شیعه میرزا هاشم آملی و داماد مرتضی مطهری می‌باشد. خانواده وی اهل مازندران (لاریجان، آمل) هستند و پیش از تولد وی، پدرش مدتی برای تحصیل در حوزه علمیه نجف، به کشور عراق نقل مکان کرده بود و وی نیز در آن جا به دنیا آمد.

او چهار برادر به نام‌های محمد جواد، صادق، باقر وفاضل دارد و خواهرش نیز همسر مصطفی محقق داماد از چهره‌های اصلاح‌طلب است. احمد توکلی نماینده ادوار پیشین مجلس؛ پسرِ دخترخالهٔ او است.

علی لاریجانی تحصیلات ابتدایی و متوسطه تا دریافت مدرک دیپلم متوسطه را در شهر قم سپری کرد و پس از قبولی در آزمون کنکور سراری، در سال ۱۳۵۴ تحصیل در مقطع کارشناسی رشتهٔ علوم کامپیوتر را در دانشگاه صنعتی شریف آغاز کرد و در سال ۱۳۵۸ موفق به دریافت کارشناسی کامپیوتر از این دانشگاه گردید.

وی به توصیه مرتضی مطهری برای ادامه تحصیل رشته فلسفه را انتخاب کرد و کارشناسی ارشد و دکتری خود را در رشتهٔ فلسفه ازدانشگاه تهران اخذ نمود. لاریجانی دارای تألیفاتی در چند حوزه مختلف است که از جمله آن ۳ کتاب در زمینه فلسفه کانت و ۱۵ مقاله پژوهشی در موضوعات مختلف علمی می‌باشد. او اکنون استادیار رشته فلسفه دردانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران است.

وقتی لاریجانی جایگزین خاتمی شد

اما این تحصیلات علمی مانع رشد سیاسی علی لاریجانی نشده است. وی پس از وقوع انقلاب ۱۳۵۷ فعالیت در سازمان صداوسیما را آغاز کرد و بلافاصله پس از ورود، به‌عنوان مدیرکل برون مرزی و دفتر مرکزی خبر سازمان صداوسیما مشغول به کار شد. او در فاصله سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۱ به عنوان رئیس واحد مرکزی خبر سازمان صداوسیما فعالیت می‌کرد.

در سال ۱۳۷۱ و در زمان ریاست‌جمهوری هاشمی رفسنجانی، در پی استعفای سید محمد خاتمی از وزارت ارشاد، لاریجانی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شد و تا ۱۳۷۲ برای مدت بیش از یک سال، در این جایگاه فعالیت کرد. او در سال ۱۳۷۲ با حکم رهبر انقلاب، به عنوان رئیس سازمان صداوسیما منصوب گردید و تا سال ۱۳۸۳ برای مدت ۱۱ سال مدیریت این سازمان را برعهده داشت.

وی از مخالفان ممنوعیت خرید و فروش و نگهداری دستگاه ویدیو بود و در دوران کوتاه وزراتش، این ممنوعیت را با تأسیس مؤسسه‌ای برای توزیع فیلم‌های مجاز شکست.

وی برای مدت بیش از ۱۰ سال، ریاست سازمان صدا و سیما را برعهده داشت و در این مدت تغییرات زیادی را در این سازمان به‌وجود آورد. در طی این دوران تعداد شبکه‌های تلویزیونی، از ۳ شبکه، به ۷ شبکه رسید.

با وجود آنکه رئیس سازمان صدا و سیما به عنوان یکی از اعضای هیئت دولت فعالیت می‌کرد، اما سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهور وقت، در دولت‌های هفتم و هشتم، از ورود لاریجانی به جلسات هیئت دولت، ممانعت به عمل آورد. دلیل این امر، تلاش‌های صداوسیمای لاریجانی برای تضعیف دولت اصلاحات بود که اوج آن با ساخت برنامه‌هایی چون هویت، چراغ و پخش کنفرانس برلین بروز یافت.

شکست از احمدی نژاد

علی لاریجانی در انتخابات نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران که در سال ۱۳۸۴ برگزار گردید، بعنوان نامزد رئیس‌جمهوری شرکت کرد. او در این انتخابات شکست خورد و در بین ۷ کاندیدا، در رتبه ششم قرار گرفت.

در آن انتخابات، لاریجانی کاندیدای جریان راست سنتی بود اما اصولگرایی دیگر به پیروزی رسید: محمود احمدی‌نژاد. او کسی بود که تا پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش، مخالف علی لاریجانی باقی ماند.

لاریجانی که پس از پایان دوران ریاستش بر صداوسیما، همچنان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی بود، در خردادماه ۱۳۸۳ به‌عنوان نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی منصوب گردید. وی کمتر از ۲ ماه بعد، در مردادماه ۱۳۸۴ به‌عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی انتخاب شد. در سال ۱۳۸۶ پس از چندین بار درخواست او برای استعفاء از دبیری شورای عالی امنیت ملی، در مهرماه ۱۳۸۶ این درخواست پذیرفته شد و مسئولیت ۲۶ ماههٔ او در این جایگاه، پایان یافت. در آن زمان که محمود احمدی‌نژاد پرونده هسته‌ای ایران را در شورای امنیت سازمان ملل پایان یافته دانسته بود، علی لاریجانی در میان راه مذاکرات خود با خاویر سولانا قرار داشت.

ماجرای استعفای او پس از دیدار ولادمیر پوتین از ایران و دیدار او با رهبر انقلاب رخ داد. برخی رسانه‌ها، فشار احمدی‌نژاد به برکناری لاریجانی را علت استعفای وی می‌دانند. فشاری که به دلیل ارتباط بدون هماهنگی لاریجانی با سولانا، بدون اطلاع احمدی‌نژاد، ایجاد شده بود.

۱۲سال در بهارستان

علی لاریجانی در انتخابات مجلس هشتم، بعنوان نماینده قم به مجلس شورای اسلامی راه یافت و در چهارمین جلسه علنی مجلس هشتم، با کسب اکثریت آرا برای یک سال، به عنوان رئیس هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی انتخاب شد.

او که تنها نامزد ریاست مجلس بود، موفق به کسب ۲۳۷ رأی، از مجموع ۲۶۰ رأی مأخوذه شد. در این انتخابات، از مجموع آرای ریخته شده به گلدان‌ها، شمار ۲۲ رأی، سفید بود.

او پیش از این از سوی اصولگرایان، جناح اکثریت مجلس، برای نامزدی ریاست مجلس برگزیده شده بود. لاریجانی توانسته بود رقیبش غلامعلی حداد عادل، رئیس مجلس هفتم را، در انتخابات داخلی فراکسیون اصول‌گرایان مجلس، با اخذ ۱۶۱ رأی، در مقابل ۵۰ رأی، شکست دهد.

علی لاریجانی چهار سال بعد به عنوان نماینده اول قم، وارد مجلس نهم شد و توانست با کسب ۱۷۳ رای، از مجموع ۲۷۵ به ریاست مجلس نهم برسد. در این دوران، تنش میان او و دولت محمود احمدی‌نژاد بالا گرفت.

لاریجانی در انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی، به‌عنوان نامزد مستقل، اما با حمایت اصول‌گرایان میانه‌رو و گروهی از اصلاح‌طلبان، از حوزه انتخابیه قم شرکت کرد و با ریزش آراء نسبت به دوره نهم، پس از احمد امیرآبادی فراهانی، به عنوان نفر دوم از قم، به مجلس راه یافت.

برخی معتقدند حمایت‌های ویژه او از دولت تدبیر و امید به‌ویژه در تصویب برجام و قرار گرفتن نام او در صدر لیست اصلاح‌طلبان سبب اصلی کاهش آرای او در این دوره از انتخابات مجلس بوده‌است.

لاریجانی پس از آغاز بکار مجلس دهم، در رقابت بامحمدرضا عارف و با کسب ۱۷۳ رای، از مجموع ۲۸۱ رای، به عنوان رئیس موقت مجلس دهم تعیین شد. در این رقابت، عارف نیز ۱۰۳ رای به دست آورد.

او همچنین در انتخابات هیئت رئیسه دائمی مجلس دهم، با کسب ۲۳۷ رای، رئیس مجلس ماند. لاریجانی در دوره ریاست مجلس دهم، تصویب طرح‌ها و لوایح برای حمایت از کشاورزان، دامداران، قالی‌بافان، بیمه بیکاری، طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و برنامه پنجم توسعه را در دستور کار قرار داد.

علی لاریجانی چه در مجلس هشتم آنگاه که در برابر مواضع اقتصادی دولت احمدی‌نژاد می‌ایستاد و چه در مجلس نهم که رئیس‌جمهور وقت علیه خانواده او فیلمی پخش کرد و یا در همان مجلس در ۲۰ دقیقه برجام را به تصویب رساند، متهم به مقابله با طیفی از اصولگرایان شد.

این گمانه در ماجرای اخیر گرانی بنزین در همراهی با حسن روحانی به اوج رسید و اصولگرایان حامی احمدی‌نژاد، لاریجانی را متهم به دیکتاتوری کردند.

با توجه به سابقه مقابله لاریجانی و احمدی‌نژاد از انتخابات ۱۳۸۸ به این‌سو می‌توان دریافت که لاریجانی چهره سیاسی محبوب راست رادیکال نبود.

با این حال بسیاری براین عقیده هستند که لاریجانی حتی اگر از بهارستان فاصله بگیرد، به‌عنوان یک بازیگردان مهم، شاید در جایگاهی شبیه نقش هاشمی رفسنجانی در میانه جناح‌ها به زیست سیاسی خود ادامه داده و بنابراین پایان حضور وی در مجلس را نباید پایان عمر سیاسی این سیاستمدار برجسته دانست.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 87
  • ....
    0

    سلام برو تابینیم رفتی خودتو روحانی چفت پا در معیشت مردم تنگیدی برو خواب رئیس جمهوری انشالله با خودت به ان طرف می بری

  • عطا
    0

    متاسفانه با نظرات و کارشناسی های اشتباه .... مردم تو فشار بد اقتصادی قرار دارند وپیشنهاد میکنم که این شخص تشریف نیاره برای ریاست جمهوری .... چون به احتمال زیاد نفر آخر خواهند بود بخاطر اشتباهات اقتصادی و نظراتشون درمجلس

  • عطا
    0

    متاسفانه با نظرات و کارشناسی های اشتباه .... مردم تو فشار بد اقتصادی قرار دارند وپیشنهاد میکنم که این شخص تشریف نیاره برای ریاست جمهوری .... چون به احتمال زیاد نفر آخر خواهند بود بخاطر اشتباهات اقتصادی و نظراتشون درمجلس

  • مسی
    0

    این حتی هزار رای هم نداره

  • م.ع
    0

    عقب مانده تو این مملکت زیاده رای میدن

  • س د م
    0

    روحانی دوم

  • مهران ر
    0

    خوب بود و لی عالی نبود

  • رضایی
    0

    سلام تو رو خدا فکرش رو هم نکنید برادران لاریجانی هر کار از دست شون بر می اومده برای مردم انجام داده اند الان دیگه وقت استراحت شونه انشاالله بی خیال خدمت بشن

  • سید
    0

    خیری هم از دوران او ندیدیم و هیچ تحولی در اقتصاد و معیشت ملت ندیدیم

  • حمید
    0

    سلام.خداکنه این خاندان لاریجانی ها دست از سر این کشور و مردم بردارند چون واقعا در میان مردم هیچگونه محبوبیتی ندارند و مردم از این برادران بجز خاطره بد چیزی ندارند. و اگر آقای علی لاریجانی بخواد خودش را این دوره برای ریاست جمهوری و یا حتی نماینده مجلس محک بزند آنچنان جوابی از مردم بگیرد که تا آخر عمر خاطره اش از ذهنش پاک نشود. عمرا" کسی که درکنار مردم و خواسته های مردم نبوده نمیتونه از مردم جواب مثبت بگیره.ایشون سایه بزرگ احمدی نژاد را همیشه و درهمه حال بر بالای سر خود خواهد دید.

  • آسمان
    0

    شاید از نظر سیاسی پربار باشه ولی ب نفع مردم نبود سیاست هاش.

  • محسن
    0

    فقط همین بوده..این بهش ریس جمهور ایران..راضیم صدسال حسن روحانی بمونه..اما این ریس جمهور نشه...تو این سالها که ریس مجلس بوده..چیکار کرده؟که ریس جمهور بشه..بخواد چیکار کنه؟

  • ع
    0

    به اندازه قد وقواره خودش گند زد

  • مجیدتوکل
    0

    باسلام بهتراست ایشان دوران بازنشستگی راپیشه خودقراردهندتاازوضع معیشتی وزندگی این قشرابرومندکه همواره باسیلی صورت خودراسرخ وباهرخبری زندگی عمرخودراپایان یافته مداننداشناوازبازارروزافزون متغیرات نیزخریدداشته باشند

  • سید مهدی حسینی
    0

    بمیرمم به لاریجانی رای نمیدم نه طرفدار راستم نه چپ. ولی لاریجانی هرگز هرچی برادران لاریجانی کمتر مملکت بهتر

  • سید احمد موسوی
    0

    خداروشکر که رفتنی شد وقتی روز تاسوعا و عاشورا میدیدم که با میلیاردها تومن پول بیت المال که برای گارد شخصی و اسکورت خودش خرج کرده بود به مراسمات عزاداری امام حسین میرفت بغض میکردم و همونجا از خدا خواهش میکردم تا هرچه سریعتر این حکومت رو به دست آقا امام زمان برسونه

  • مهرداد
    0

    بیشتر بدبختیامون سر همین آقاس

  • راوندب
    0

    عملکرد لاریجانی بسیار بسیار بد بوده اصلا در مجلس برای مردم کار نکردند بیشتر کارشون به نفع دولت بوده تا مردم،،اینا می‌روند مجلس برای مردم کار کنند بر ضد مردم هستند خداروشکر که داره می‌ره

  • وحدت از همدان
    0

    از علی لاریجانی میخوام که هر کی رو دوست داره از سیاست دست برداره بذاره ملت یه نفس راحت بکشه تا حالا تو مجلس چه گلی به سر مردم زده لنگه روحانی هس شاید هم مرموز تر

  • کبابیان
    0

    عمرا اگه تو انتخابات مجلس شرکت میکرد رای می آورد،به موقع کنار کشید

  • مرسل
    0

    باسلام خدمت همه دوستان.خسته نباشیدبه عوامل کانال خبرفوری. اقای علی اقالاریجانی مثل بقیه نماینده های خوش نشین صندلی های سبزخانه ملت.نه تنهانماینده مردم نیستن بلکه نماینده دولت هستن مخصوصادولت تدبیروامید.بااین حال عملکردی نمیبینیم ازاین نماینده تواین چندسال قارت وچپاول.ایاکسی ازنماینده شهرخودشون مخصوصا این دوره راضی هست؟تارییس شون که علی لاریجانی باشه. نه رییس مجلس نه هیچ یک ازنماینده هابه فکرمردم نیستن فقط دارن دولت روساپورت میکنن باپول مردم.مامردم قزوین تاحالانه تصویرنمایندمون رودیدیم نه صداشوشنیدیم تومجلس. وقتی موقع انتخابات میشه خیلی معذرت میخوام الاغ کسی تب کنه میرن عیادتش اماهمین که خرشون ازپل گذشت دیگه نمیبینیمشون. فقط میتونم بگم خداقوت سلفی بگیران خانه ملت که خانه ملت روتبدیل کردین به میدان غارت وچپاول

  • سید معین
    0

    جز ضرربرای ملت چیزی نداشت خدا خانه نشینش کنه

  • رضادلیریان
    0

    سلام

  • عبدالله فانی
    0

    افتضاح عمل کرده و ایشون وکیل ملت نبوده و وکیل دولت بوده

  • حسین صفری
    0

    خاک بر سر اون شخص که به این بی لیاقت رای بده

  • رضادلیریان
    0

    سلام.خداازاقای لاریجانی واقای روحانی که فقط تومثله ی بنزین که رفاقتی دم همدیگرودیدند وبنزین وگرون کردن وباعث بدبختی وفقیرشدن شصت میلیون ایرانی شدند نگزره.هم این دنیاوهم اون دنیاحتما جزاشون میبینند.کشورمون توی تحریم وگرونی فسادبودگرونی بنزین به نظرمن تیرخلاصی بودازدورفیق که مردم به زانودربیارند.این حق مردم نبودکه...

  • سالار
    0

    خیانتی که این دو برادر به مملکت کردن ناصرالدین شاه نکرد و هنوز هم دست بردار نیستن خدا کنه امسال مثل اکبر شاه رسوا شوند و در بدترین شرایط و خفت بار سفرشون از این مملکت برچیده بشه

  • سیدرضا حسینی
    0

    ادم دو رو بدرد هیچکاری نمیخورد مردم یادشان نخواهد رفت کارهای ایشان وخسارات وارده به مردم وایران را

  • محمد
    0

    افتضاح

  • ابراهیم شهرانی
    0

    اینقدر جایگاه مجلس رو ضعیف کرد که مردم یعنی عموم مردم که طبفه فقیر اجتماع هستند هیچ امیدی به گشایش امور ندارن وسرخورده ترین مردم کل تاریخ بشریت رو ایشون بوجود آوردن علی برکت الله

  • حسینی
    0

    عملکرد لاریجانی در مجلس بسیار بد و خودخواهانه بود،اگر در زمان مسئولیتش، به مردم از روی عمد و آگاهانه بوده خدا ازش نگذرد.

  • محب جوادیپور
    0

    باسلام!لطفاًیه نفرتوضیح بده که دوره طولانی حضورایشان به عنوان نماینده مردم نجیب،متدین،انقلابی وولایی قم وریاست برعالی ترین مرکزقانون گذاری کشوروبه ویژه درپیچ های خطرناک کشورمثل برجام،سهمیه بندی بنزین،انتخابات وامثالهم چه خدماتی ازناحیه نمایندگی ایشان وریاست مجلس به مردم ارائه شده تاازایشان به نحوشایسته قدردانی وتجلیل به عمل آوریم!؟؟؟

  • مشتی
    0

    برجام را 20 دقیقه ای تصویب و مردم را چند سال سرکار گذاشتن بنظرم او از کاسبان تحریم بود

  • سحر
    0

    افتضاح به امید مجلسی مردمی نه ملتی

  • مصطفی
    0

    آن روی سکه روحانی یک چپاولگر خائن

  • هادی
    0

    خیلی بدبدبدبدبدبد

  • محسن ح
    0

    قبل از اینکه آقای رییسی بشن رییس قوه قضاییه هیچ کدام از آقایان جاضر نبودن از صندلی های خودشون جدا بشن چون احساس امنیت میکردن مخصوصا علی لاریجانی که برادر ایشون بودن حالا چون رییسی اومدن احساس خطر میکنن و میدونن رفتنشون بهتره

  • محسن هاشمی
    0

    افتضا بدترازاین نمیشد

  • محمدی
    0

    ایشون اصلا کاری کرده که ما ارزیابی کنیم،بدبخت اون نماینده هایی که لاریجانی رئیسشون بوده

  • ع
    0

    لاریجانی نماینده دولت بودو خائن به ملت خدا ازش نگذره

  • آرام
    0

    واقعا بیشتر و بدتر از این نمیتونستن گند بزنن به کشور معلوم نیست برای پول و قدرت کار میکنن یا برای مردم خدا از مسئولین بی کفایت نگذره

  • هادی بیگدلو
    0

    خیللللی بد فاجعه هستند این لاریجانیها

  • احسان علیزاده
    0

    در این ۱۲سال به غیر از خیانت به مردم چیز دیگه ای ندیدم. من شهروند قم هستم و لاریجانی هم نماینده قم در مجلس هست. از لاریجانی انتظار داشتم جلوی خیانت های دولت رو بگیرد ولی با دولت همراه شد. خدا لعنتش کنه

  • شهریاری
    0

    خداشرشان راازسراین ملت برداره حالابعدمدتی فاصله ازپست مقام معلوم میشه چقدرازسرمایه این مملکت رابالاکشیدند.....

  • مهدی هادوی
    0

    لاریجانی اصلا بدرد رییس جمهوری نمیخوره ،اسلوموشن ،خیانت برجام ،20دقیقه ای ،fatf وعهدنامه های ننگین دیگه حاصل ریاست ایشونه ،مردم دقت کنید نفوذی انگلیسه

  • رضا
    0

    لاریجانی وروحانی هردو مثل خودروی پیکان سالها قبل باید از رده خارج میشدند...

  • امید
    0

    خداروشکر فکر کنم کیسه اش پرشد جای شکرش باقیه

  • م، ص،عل
    0

    خدایا ، خودت به این مردم کمک کن ، شر اینا روکم کن،

  • ش. ن
    0

    فقط بگم در زمان ریاستش مجلس از راس نظام به قعر نظام سقوط کرد. عملکردش یک نماینده بی خاصیت.

  • محمدحسین زارعی با۱.۵۰۰.۰۰۰حقوق.خانه اجاره ای .کلی قسط........
    0

    کارای ک این شخص کرده اگ بمونه سرش بالای داره خداکنه از این دولت و این نسل همشون برن من ب شخصه بیچاره شدم از دست این دولت کابینش

  • فرهنگی
    0

    مظهر تمام پلیدی ها عصاره خباثت ها رذایل ومکاربزرگ لاریجانی و روحانی .

  • فضول خان
    0

    بالاخره ایشون بانی برجام بیست دقیقه ایست طبیعیه احساس کنه میتونه جای روحانی رو بگیره پیش خودش میگه هر جور بمیرم تو مملکت به اندازه روحانی دیگه تپه کاری نمیکنم

  • ریحانه
    0

    به این فرد هیج وقت حس خوبی نداشتم.خیلی مرموزه.

  • Abolazl.Z
    0

    با سلام.همه ی برادران لاریجانی رو از ایران بندازین بیرون.همشون مایه ی ننگ ایرانن.

  • Gm
    0

    عملکرد ایشان بسیار بد بود ...بسیار بد

  • احمد عنبری امجد
    0

    باسلام به نظر من علی لاریجانی مثل بعضی از سیاسیون دیگر علی لاریجانی ۱۲ سال قبل نیست وچون مطمئن بود که دیگر مورد اقبال مردم نیست و رای نمی آورد کنار کشید به نظر من او دیگر در هیچ جایگاه مهم سیاسی مثل ریاست جمهوری هم رای نخواهد آورد چون تو این دوره ریاست مجلس در ظلم دولت تدبیروامید به مردم شریک بود.دولتی که به نظر من اصلا در راستای توصیه های رهبری عمل نکرد ودر حوزه اقتصاد مقاومتی صد درصد مردود بود وآقای لاریجانی در این موضوع کاملا با روحانی در یک صف قرار دارند.

  • محمد ح
    0

    افتضاح خدا لعنتشون کنه که مردمو بدبخت کردن خدا ازشون نگذره

  • رضا م
    0

    بهتره بره خونشون بنشینه برنامه بچه های دیروز رو تماشا کنه .... کاری به کار سیاست و انقلاب نداشته باشه اونو بسپره به اهلش

  • بهروز
    0

    ما سیاستمدار و سیاستگذار نیستیم پس به خدا واگذارتون میکنیم چه خوب و چه بد فقط خدا خودش اجرتون رو بده

  • ولی ا...
    0

    فقط این به علی آقا لاریجانی بگم خیلی مرد می خواهد در راس قدرت باشه فاسد نشود اگر در زادگاه خود بعنوان یک غرفه دار بودید الان پیش مردم عزیز بودی پس گوش کن قدرت فساد را به دنبال دارد پس مسولین دیگر فکر چنین روزی مثل علی آق بکنید

  • امیرحسین میری
    0

    کسی که نتواندمردم رابفهمدودرک کند،حتی در سمت ریاست جمهوری هم نمی تواند.این آقاهیچ کار خاصی برای مردم ایران انجام ندادند.امیدوارم به کل از سیاست بیرون بروند.

  • Alimohamadisa
    0

    خدایی چیکار کردن واسه مردم ما نمیتونیم زن و بچمون رویه دوری تو خیابون ببریم خدا لعنت کنه همشون رو

  • بیرانوند
    0

    نابودکرد همه چیز رو..براش مهم نیست چون طعم فقر ونداری رونچشیده وحب وطن وروحیه ی سلحشوری وشجاعت نداره..ایران به مردی بزرگ وباغیرت وشجاع ومتعهدنیازداره..

  • کریمی
    0

    باسلام ایشان عملکردخوبی نداشتندوباوجوداینکه خودش رییس قانون گذاری بودولیکن درجهت عکس قانون حرکت میکردن ومجلس راحیاط خلوت دولت کرده بودوخداازسرتقصیراتش نگذردکه بدون تدبیربرجام راتصویب کردوجایگاه ایران رادرجهان متزلزل کرداسم ایشان بایدازاین پس درگورستان تاریخ یافت کرد وبرای همیشه باخاندان لاریجانی ملت ایران وداع بکنه به امیدانروز

  • طاهر
    0

    کاملا منفی و خودمحور علیه ملت و به نفع فساد داخلی عملکرد داشت و نسبت به نفوزش اگر کاندیدا شود انخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ از داخل کشور تحریمشود به نظرم در انتخابات اصلا شرکت نخواهم کرد

  • فریدون
    0

    کلا به فکر صندلی هستند تا خدمت .عشق به قدرت مانع خدمت است.لاریجانی زمانی که رییس جمهور مملکت رااز مجلس بیرون کرد تمام شد.باتصویب ۲۰ دقیقه ای برجام معلوم شد چقدر خادم ملت ویاررهبرند.بهتره استراحت کنند واین قدر خودشون خسته نکنند.خادم ملت به خورشت قیمه که شاید خیلی ها درسال نمیخورندش انگ غذای بی ارزش نمیزنه.ملت گاگول نیستند .خادم تشنه خدمت است نه قدرت وثروت.والسلام.

  • کار
    0

    میگن یارو تو ده راه نمیدادند سراغ کدخدارو میگرفت حالا ایشون تو مجلس رای نمیاره میخواد بره رئیس جمهور بشه خیلی خوبین رای هم میخواین. میدونین بیکاری یک مرد پیش خانواده یعنی چه ایشاالله به سر تک تکتون که مقصرید بیاد اون روز نداری مردای بیکار و بی پولی و شرمندگی

  • پارسامنش
    0

    سلام. دست مسعولین دیگه برای مردم رو شده. این اقا نمیخواد توی مجلس باشه چون میخواد بیاد برای ریاست جمهوری. میگید نه؟؟ حالا ببینید.

    نظرات شما -
    • حسین
      0

      همه میدونن همه میدونن

  • آشنا
    0

    اگر این سری هم بیاد ، کسی بهش رای نمی ده ، می دونه که رای نمیاره

  • عرفان
    0

    ایشون شریک جرم روحانی تو برجامه باید محاکمه بشن....

  • یونس
    0

    عملکرد ؟ کدوم عملکرد ؟ واقعا که ما چیزی جز فلاکت ندیدیم

  • سادات بلندی
    0

    لیاخوف کجایی

  • ناشناس
    0

    فقط یه جمله شریک دزدو رفیق قافله

    نظرات شما -
    • خرم اباد
      0

      درود برشما

  • آزاد
    0

    اینهمه کامنت همش بهش رأی منفی دادند دقیقا همین اقا ۱۴۰۰ میشه رئیس جمهور !! حالا چه جوری ... اونش دیگه بکلی سری است

  • شهاب
    0

    شما یا خودتون رو زدید به اون راه یا کلا انگار از داستان بی خبرید .... آقای لاریجانی به اون رزومه داغون که تنها کسی که باعث شد روحانی اینقدر قدرت بگیره و از تمام کارهای روحانی حمایت میکرد در انتخابات قبلی ریاست مجلس من حتی فکر نمیکردم به اندازه تعداد انگشت های یک دست هم رای بیاره که دیدید چجوری نماینده های شما در مجلس انتخابش کردن و مطمئن باشید این نماینده های منتخب شما در مجلس ده بار دیگه هم شرکت کنه درش میارن

  • مریم
    0

    لاریجانی فقط باید محاکمه بشه

  • علی
    0

    از عوامل موثر در نابسامانی سیاسی و اقتصادی کشور می باشد همراه با برادران پاکد ست ایشاناینگونه افراد نبودن شان بهتر بودن شان می باشد.

  • بچه قم
    0

    ازش بدم میاد. بچه قم

  • سرباز
    0

    این آقا توی همه اشتباهات دولت سهیمه اصلا برای مجلس هم رد صلاحیت بشه چه برسه به ریاست جمهوری!

  • خرم اباد
    0

    خدا لعنتش کنه البته چه فرقی میکنه کی رئیس جمهور باشه ...

  • حمیرا
    0

    انسانها ی بزرگ و. تیز هوشی چون اقای د کتر لاریجانی در جامعه کم هستند ایشان فردسیاستمداری که در روزهای سخت تصمیماتی دشوار گرفته وجامعه را از بحرانها دور کرده هم اکنون در جامعه گروهی در حال رشد ونفوذ در ارکان های نظام است که حمایت‌ها ی همه را نیز دارند اینان در روزهای سخت انقلاب خصوصا زمان امام از صحنه کنار بودند واز فرصت‌ها بهترین بهره برداری را کردند در سخنرانی قم به روی او کفش پرتاب کردند او را دیکتاتور نامیدند امااو به وظایفش عمل نمود اینان فکر می کنند می توانند مشکلات جامعه. را به تنهایی حل کنند دیدیم هشت سال دولتشان را هزینه‌ها ی دولت را چندین برابر کردند به مشکلات جامعه افزودند فقط نمونه ای از انها اختلاس ها بی نظمی اداری بزرگ کردن دولت اختلال در سیستم اموزشی کشور اعزام نابحق وبدون ضابطه تغییر ات گسترده در سیستم اداری کشور و......... دهها مورد دیگر بااین تفکرات دینی که در امثال مشایی بروز کرد می توان کشور را اداره کرد عدم شفافیت در حسابرسی مالی از بین بردن سازمان برنامه وبودجه خود رایی

  • م ج
    0

    خدا از سر تقصیرات شما نگذره که مردم را بدبخت کردید روز به روز سفره مردم را کوچیک و جیب خودتون را پربار کردید توف‌به شما

  • بنده خدا
    0

    یعنی این پیش خودش فکر کرده مردم بهش رای میدن!

  • مهدی
    0

    فقط باید برای این12 سال تاسف خورد. برجام به تنهایی کل این 12سال ریاست ایشون رو سیاه کرد. علاوه بر اینکه دورویی اش و ترجیح منفعت شخصی اش بر منافع ملی و ابن الوقت بودن و.... هم لکه‌های سیاه دیگری در دوران بارداری ایشان مورد توجه اند.

  • هادی
    0

    با عرض ادب واحترام سلام،جناب آقای دکتر علی لاریجانی،اینجانب محمدهادی قربانی،فرزند اکبر،من ۳۰سال سن دارم، چندین سال نامزد دارم،ولی بعلت مشکلات مالی (اجاره نشینی و کارگری)نمی توانم ازدواج کنم مدتی هم هست،بعلت گران شدن مصالح ساختمانی_ کار،کارگری هم کم شده،من نیز فن خاصی جز کارگری بلد نیستم،اطرافیانم هم توان مالی کمک به من را ندارند تا ازدواج کنم،ضامن برای وام هم ندارم بخاطر که درآمدم کم،تصمیم گرفتم برای شما نامه بفرستم،شاید فرجی شد خواهشمندم اگر امکانش هست به من کمک مالی شود تا از فکر و سردرگمی دربیام ازدواج و زندگی بهتری کنم مدتی هست اجاره خونه برام مشکل بزرگ شده،اگر حتی به اندازه اجاره خونه به من کمک مالی کنید،یه مشکل از مشکلات بزرگ من را حل کردید بخدا روم نمیشه اینها حضوری به شخصی بگم چند ماهی باز اجاره خونه زیاد شد برعکس کار هم کم شده، بهزیستی و کمیته امداد هم رفتم حضوری ولی کمکم نکردن. .شماره تماس من ۰۹۳۳۶۱۶۶۴۷۷ مجبور نبودم شماره عابرم نمیفرستادم،شماره عابر بانک سپه(۵۸۹۲۱۰۱۰۶۰۸۹۶۴۴۲)بنام محمدهادی قربانی. تو راخدا کمک کن موفق،سربلند و سلامت باشی در پناه الله خیلی ممنون و متشکرم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها