همه ایستگاه‌های مربی‌گری یورگن کلینزمن

زوددویچه زایتونگ به بهانه منصوب شدن یورگن کلینزمن به عنوان سرمربی هرتابرلین به تجربه‌های مربی‌گری او تا کنون نگاهی انداخته و کارنامه مربی‌گری‌اش را مرور کرده است.

همه ایستگاه‌های مربی‌گری یورگن کلینزمن

یورگن کلینزمن که در روزهای اخیر به عنوان سرمربی جدید هرتا برلین منصوب شد در آلمان و در دنیای فوتبال چهره‌ای شناخته شده است. او که سالها به عنوان یکی از ستاره‌های فوتبال آلمان در مستطیل سبز می‌درخشید بعد از بازنشستگی هم مربی‌گری را تجربه کرده و تجربه‌های جالب و بعضا مهمی داشته است. روزنامه آلمانی زوددویچه زایتونگ به مناسبت منصوب شدن او به عنوان مربی هرتابرلین، سابقه و کارنامه مربی‌گری‌اش را مرور کرده است.

تیم ملی آلمان (2004 تا 2006)

دوران مربی‌گری کلینزمن در تیم ملی آلمان را می‌توان دورانی نسبتا موفق دانست هر چند او روزهای بدی مثل شکست 4-1 مقابل ایتالیا پیش از برگزاری جام جهانی را هم پشت سر گذاشت. در این دوره سفرهای متعدد کلینزمن به کالیفرنیا، محل زندگی‌اش، انتقادهای زیادی را متوجه او کرده بود و اولی هوینس از جمله مهمترین منتقدین او بود. کلینزمن در جام جهانی با آلمان مقام سوم را بدست آورد. کلینزمن چهره‌های جدیدی را به کادر فنی مانشافت وارد کرد که یواخیم لوو، اولیور بیرهوف و آندریاس کوپکه از جمله آنها بودند. کلینزمن بلافاصله بعد از جام جهانی 2006 از تیم ملی کنار گذاشته شد.

بایرن مونیخ (2008 تا 2009)

کلینزمن در بایرن مونیخ به هیچ وجه موفق نبود. در دوران او بایرن دیگر به هیچ وجه رهبر بلامنازع لیگ آلمان نبود، در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی آلمان شکست خورد و شکستهای سنگینی مثل 5-1 مقابل ولفسبورگ و 4-0 مقابل بارسلونا را تجربه کرد. بعد از شکست 4-0 در نوکمپ، رومینیگه نایب‌رئیس باشگاه گفت ما باشگاه مغروری هستیم و غرور ما امشب زیر پا لگدکوب شد. بعد از 302 روز سرانجام کاسه صبر بایرن به سر رسید. در دوران کلینزمن حتی کسب سهمیه چمپیونزلیگ برای بایرن در هاله‌ای از ابهام قرار داشت و شکست خانگی مقابل شالکه کافی بود تا بایرن او را اخراج کرده و یوپ هاینکس را جانشینش کند.

تیم ملی آمریکا (2011 تا 2016)

کلینزمن زمانی که در سال 2011 سکان هدایت تیم ملی آمریکا را بدست گرفت به خبرنگاران گفت ما می‌خواهیم یک روز مثل فرانسه بازی کنیم. کلینزمن در دوران هدایت آمریکا چند نتیجه درخشان بدست آورد که از جمله آنها می‌توان به پیروزی 4-3 مقابل هلند در آمستردام یا پیروزی 2-1 مقابل آلمان در کلن اشاره کرد. کلینزمن همچنین با آمریکا فاتح جام گولدکاپ شد. ولی در جام جهانی کلینزمن چندان موفق نبود و در این مدت تنها یک بار در سال 2014 موفق شد با آمریکا به مرحله یک‌هشتم جام جهانی صعود کند.

در آمریکا خیلی‌ها به کلینزمن امیدهای زیادی بسته بودند و امیدوار بودند او بتواند فوتبال آمریکا را به سطح اول فوتبال دنیا رسانده و این کشور را به یکی از قدرتهای فوتبال تبدیل کند. امیدی که البته تا حد زیادی ناکام ماند. پایان کار کلینزمن در آمریکا زمانی اتفاق افتاد که تیم او در مقدماتی جام جهانی در دو بازی مقابل مکزیک و کاستاریکا شکست خورد. بر اساس گزارشها، زمانی که فدراسیون فوتبال آمریکا کلینزمن را اخراج کرد مجبور شد به او 6.2 میلیون یورو غرامت پرداخت کند.

منبع: ورزش سه

2034

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها