یارانه باید پاداش کم مصرفی باشد نه پول پاشی

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یارانه باید پاداش کم مصرفی باشد و پول پاشی نمی‌کند، گفت: دانشجویان دانشگاه شریف مدلی از سهمیه بندی ارائه کردند که به نظرم ۷۰ درصد مردم این روش را قبول می‌کردند.

یارانه باید پاداش کم مصرفی باشد نه پول پاشی

به گزارش مشهد فوری ، حجت الاسلام محمدحسین بحرینی در نشست مطالبه گری با حضور دانشجویان علوم پزشکی مشهد، اظهار کرد: در کشور بیش از هزار هزار میلیارد تومان یارانه پنهان توزیع می شود که مجلس بیش از ۳ هزار هزار میلیارد تومان منابع در اختیار دولت قرار می دهد که ۱/۳ آن یارانه است.

وی افزود: بخش عمده آن ۱.۵۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه شرکت های دولتی است و مقدار کمی هم توسط لایحه به مجلس آورده شده و تصمیم گیری می شود.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در سبد یارانه های پنهان، سهم بنزین بالا نیست، گفت: به نظر من اگر سهمیه بندی را از گاز شروع کنیم بهتر است.

وی بیان کرد: دلیل شروع گرانی از بنزین، استراتژیک بودن بنزین است. رشد مصرف بنزین در ایران تقریبا غیر عادی است.

بحرینی ادامه داد: طبق محاسبات مرکز پژوهش های مجلس، مصرف ما به زودی به سطح ۱۲۵ میلیون لیتر در روز می رسد. که همه ظرفیت تولید ما هم پاسخگوی این مقدار نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: استراتژیک بودن قیمت بنزین به این علت است که اگر نتوان در داخل کشور تولید کرد به زودی در معرض تحریم قرار خواهیم گرفت. اواخر دولت احمدی نژاد، ما از پتروشیمی ها بنزین می‌گرفتیم که از لحاظ محیط زیست مناسب نیست. اما اگر به پالایشگاه ها اکتفا می کردیم، مصرف بیشتر از تولید بود، بخصوص که مهمان ناخوانده قاچاق هم داریم.

وی با بیان اینکه در گاز مازاد تولید داریم، گفت: دلیل ایجاد خط لوله صلح و صادرات گاز به هند هم این است که مازاد تولید داریم. گازوئیل هم مانند گاز و نگران تحریم آن نیستیم.

وی در خصوص شورای اقتصاد ی سران قوا نیز گفت: این شورا کمتر از دو سال تشکیل شده است. مقام معظم رهبری جلسات آسیب های اجتماعی را برگزار می کردند و بعد از مدتی جمع بندی ایشان این بود که مسائل اقتصادی، مادر آسیب های اجتماعی است. ایشان روسای سه قوه و چند نفری که ارتباط به این قصه داشتند را دعوت کردند و فرمودند که جلسات مستمری داشته باشند و مسائلی که نیاز به تصمیم گیری فوری دارد و از طریق عادی حل نمی شود، تصمیم گیری کنند. آقای لاریجانی هم تحت فشار نماینده ها قرار گرفتند که مجلس کنار گذاشته نشود و توسط رهبر انقلاب پیشنهاد شد طرح دوفوریتی و سه فوریتی برده شود. پس از لحاظ قانونی شورا مشروعیت دارد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه طبق گفته صریح دولت که براساس محاسبات من بدهکار هم می شود، یک ریال از این پول به بودجه دولت نمی رود، تاکید کرد: از این محل ۳۱ هزار میلیارد درآمد داریم که حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه معیشتی باید پرداخت کنیم؛ پس کسری هم داریم. پس جبران کسری بودجه از این محل حرف دقیقی نیست.

وی با بیان اینکه تورم ناشی از حامل های انرژی راهی جز تعزیرات ندارد، گفت: وقتی حامل ها گران می شود، اقلام و کرایه منزل هم گران می شود. عمده شوکی که به ملت وارد می شود در سوپر مارکت است. یعنی جرعه جرعه تورم را به مردم می چشانیم.

بحرینی گفت: با ابزاری که ما در اختیار داریم می توانستیم کنترل کنیم. به هر شهروند یک کارت سوپر مارکت بدهیم و محل خرید های روزانه مردم را مدیریت کنیم. یارانه را نقد به حساب مردم نریزیم. مثلا ۲۵ آبان لیست قیمت اقلام را بدهیم و با تضمین قیمت را یکسال ثابت نگه داریم‌؛ در حالیکه اجناس گران می شوند ولی مابه التفاوت از محل کارت سوپر مارکت حساب می شود یعنی از محل گران شدن حامل ها.

وی تصریح کرد: اینگونه شوک لحظه ای گران شدن قیمت را می توان مدیریت کرد. این دیگر تعزیرات نیست و از جنس مهندسی است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی به مدلی که توسط دانشجویان دانشگاه شریف ارائه شده و به جهانگیری نیز اعلام شده، اشاره کرد و گفت: فرض کنید اگر ۸۰ میلیون لیتر بنزین مصرف کنیم، به این معنی است که هر ایرانی یک لیتر بنزین حق دارد. با این حساب خانواده ۵ نفره ۱۵۰ لیتر بنزین دارد، یا در طول ماه مصرف می کند و یا مصرف نمی کند، و می تواند بفروشد که بازار متشکل شکل می گیرد؛ البته دولت پشتش است و مدیریت قیمت می کند. مثلا بنزینی که مصرف نشده، لیتری۶۰۰ تومان قیمت دارد. مصرف نشد میتواند بفروشد و ۹۰۰ تومان بگیرد؛ مردم روزشماری می کنند برای افزایش قیمت بنزین! چون کسی که ماشین ندارد به نفعش است.

وی با تاکید بر اینکه یارانه باید پاداش کم مصرف کردن باشد، پاداش کسی است که به اقتصاد کشورش کمک می کند و پول پاشی نمی کند، خاطر نشان کرد: برای مردم توضیح می دادیم؛ مثلا قیمت برق کیلو واتی ۷۰۰ تومان است و هر خانواده ۵۰۰ کیلو وات در کارت سهمیه دارد، در صورت مصرف پولی گرفته نمی شود و از کارت کم می شود و اگر مصرف نشد آخر ماه تبدیل به پول می شود. در صورت این توجیهات و برگزاری رفراندوم، چند درصد مردم قبول می کردند؟ به اعتقاد من ۷۰ درصد مردم.

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها