رسانه‌ها، بنزینِ افکار عمومی

کارکرد یا عملکرد صدها روزنامه نگار، استاد دانشگاه و مدیر رسانه در ده ها موسسه پژوهشی نتوانسته است جایگاه واقعی خود را در ذهن و ضمیر تصمیم گیران کلان کشور بیابد.

رسانه‌ها، بنزینِ افکار عمومی

محمود اسعدی دکتری مدیریت رسانه از دانشکاه تهران و دبیر همایش‌های چهره‌های ماندگاردر یادداشتی در خبرآنلاین نوشت:

هنوز خبرنگار و گزارش گران خبره و نخبه که با مردم همراه و چند و چون خبررسانی را در عمل و نظر می دانند؛ چون ضبط صوتی در نگاه برخی مسئولان جلوه می کنند که باید به دستور و برای آن ها فقط پیام منتقل کنند و هیچ نگویند. گویا جمله ای که از فرط تکرار ملال آور شده دیگر به کار نمی آید.

«ارتباطات و رسانه ها نقش حیاتی جامعه دارند». مسئولان مدام این جمله را در سخنرانی ها و بیانیه ها و جلسات گوشزد می‌کنند اما به وضوح روشن نیست، منظور و خواسته آنها از رسانه‌ها چیست.
مسأله بنزین به عنوان عنصری حیاتی در زندگی کلیه اقشار مردم چنان در ابهام و نابهنگام اعلام و اجرا شد که تا ساعت ها شوک ایجاد شده در ذهن اصحاب رسانه ها نیز رسوب کرد شاید برخی مصالح امنیتی و اقتصادی دلیل این شیوه خبر رسانی عنوان شود اما ماه هاست که شیوه ها و روش های متفاوتی از سوی نمایندگان مجلس، مدیران رسانه ها و دیگر صاحبنظران در این خصوص ارائه شده و اغلب بر تعدیل قیمت سوخت و انرژی واقفند و بر ضرورت اصلاح آن تأکید داشته‌اند اما شیوه عمل و چگونگی آن محل بحث بوده است و اکنون در نوع اقدام و نحوه خبررسانی نیز تأملاتی ...

اکنون در جوامع پیشرفته برای تصمیمات معمولی نظر جامعه‌شناسان، مردم شناسان و اهالی مختلف علوم انسانی اخذ و بهترین تصمیمات با مناسب نرین شیوه‌ها عملی می شود. تحقیقات و پژوهش هایی که به نگارش پیوست رسانه ای و تبلیغاتی منتهی می گردد. در این پیوست ها جزئیات اطلاع‌رسانی و نحوه عمل با در نظر داشت کلیه مسائل جامعه لحاظ می شود تا ضمن رعایت عدالت اجتماعی قشر آسیب‌پذیر کمترین لطمه را ببیند.

اقدام شتابناک افزایش قیمت بنزین دور از نظر محققان ارتباطات و مدیریت رسانه به گونه ای حیثیت این رشته پرنفوذ اجتماعی را زیر سوال برد و عملا تحقیقات دامنه‌دار صدها استاد و دانشجوی این رشته ها را که هدف اصلی شأن اقناع مخاطب است خدشه‌دار کند. با این وصف حضور ملموس رسانه‌ها همچنان باقدرت ادامه خواهد یافت حتی اگر با بی‌اعتنایی برخی مسئولین مواجه شود اما کاش با همیاری و همکاری رسانه ها بعضی معضلات اجتماعی حل و فصل شود در این صورت بی تردید نابسامانی ها، کاستی ها و عوارض آن بسیار اندک خواهد شد.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها