رقص منحصر به فرد قمرها!

قمر‌های نپتون به شیوه‌ای عجیب و باورنکردنی دور یکدیگر می‌چرخند تا با هم برخورد نکنند.

رقص منحصر به فرد قمرها!

براساس گفته های ناسا قمر‌های نپتون به شیوه‌ای عجیب و باورنکردنی دور یکدیگر می‌چرخند تا با هم برخورد نکنند. این دو قمر در مدار خود بالا و پایین می‌روند و به قول دانشمندان، می‌رقصند تا سر را هم قرار نگیرند.

محققان با مشاهده قمر‌های نپتون به نام‌های Naiad و Thalassa اعلام کردند این رفتار عجیب را برای نخستین بار دیده اند. این دو ماه در مداری بسیار نزدیک و شبیه یکدیگر حرکت می‌کنند که فقط ۱۸۵۰ کیلومتر فاصله دارند. رقص دو قمر نپتون باعث می‌شود تا بیش از حد به یکدیگر نزدیک نشوند. در واقع قمر Naiad هر بار که از کنار قمر Thalassa عبور می‌کند بالا و پایین می‌رود، چون قمر Thalassa سرعت بسیار کمتری دارد. بدین ترتیب دو قمر حدود ۳۵۴۰ کیلومتر فاصله را حفظ می‌کنند.

اگر روی قمر Thalassa قرار بگیرید، حرکات عجیب قمر Naiad را به خوبی مشاهده می‌کنید. این قمر حرکت رقص مانندی را به شکل زیگزاگ انجام می‌دهد، یعنی دو بار از زیر و دو بار از بالای قمر Thalassa عبور کرده و این فرایند تکرار می‌شود. «مارینا بروزوویچ» کارشناس سامانه‌های ستاره‌ای در پژوهشگاه ناسا این نوع حرکت را «رزونانس» می‌گوید: ما تا کنون رقص‌های متفاوتی را از سیاره ها، قمر‌ها و سیارک‌ها دیده ایم، اما حرکات قمر‌های نپتون کاملاً جدید و منحصر به فرد است.

غول‌های گازی در انتهای سامانه‌های ستاره‌ای فاصله بسیار زیادی با دیگر سیاره‌ها دارند و به همین دلیل، منبع اصلی جاذبه محسوب می‌شوند. این سیاره‌ها معمولاً ده‌ها قمر را به سمت خود می‌کشند که هرکدام از آن‌ها برای خودشان داستانی دارند.

به عقیده دانشمندان، برخورد قمر Naiad با یکی دیگر از قمر‌های اصلی نپتون باعث تغییر مدار گردش آن شده و سپس در مداری جدید به تعادل نوسانی با قمر Thalassa رسیده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها