پشت پرده سازش؛ آیا بن سلمان به تل‌آویو رفته بود؟

یک وزیر سابق کابینه اسرائیل از حضور شماری از رهبران کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس در تل‌آویو پرده برداشت. او خبر داد روابط بین تل‌آویو و برخی از کشورهای همکاری همزمان با معامله قرن رسمی و علنی خواهند شد.

پشت پرده سازش؛ آیا بن سلمان به تل‌آویو رفته بود؟

ایوب قرا، وزیر مشاور سابق (بدون وزارتخانه) و عضو حزب لیکود، در گفت‌وگویی با شبکه اسرائیل 24 اعلام کرد سفر اخیرش به امارات متحده عربی سفری تاریخی و عظیم بود.

او خبر داد روابط بین تل‌آویو و برخی از کشورهای همکاری همزمان با معامله قرن رسمی و علنی خواهند شد.

به گفته این عضو سابق کابینه، طی سال آینده میلادی (2020) تمامی اسرائیلی‌ها نه تنها خواهند توانست به کشورهای شورای همکاری سفر کنند بلکه قادر خواهند بود قراردادهای اقتصادی رسمی هم به امضا برسانند.

این وزیر سابق کابینه نتانیاهو ادامه داد: اولین جرقه‌های این روابط علنی در بحرین زده شد، اما شرایط و مشکلاتی که دونالد ترامپ پیدا کرده و نیز معضل سیاسی رودرروی نتانیاهو، روند سازش را به تعویق انداخته است.

به گفته این عضو لیکود، پیشنهاد احداث خط لوله انتقال نفت از عربستان به فلسطین اشغالی، ابتکار یکی از کشورهای شورای همکاری بوده و ریاض توان انجام آن را دارد.

او ضمن پذیرش دیدار نتانیاهو و بن‌سلمان، در پاسخ به اصرار مجری در رابطه با این دیدار، گفت: به دلیل حساسیت موضوع نمی‌توان به چنین پرسش‌هایی پاسخ گفت.

به گفته این رسانه اسرائیلی: پاسخ نگفتن به این پرسش به معنای انجام این دیدار بوده است. به خصوص که گزارش‌هایی از سفر پنهانی چند ماه پیش بن‌سلمان به تل‌آویو و ملاقات او با نتانیاهو خبر می‌دهند.

چند رسانه اسرائیلی نیز از وجود روابط گسترده بین عربستان و چند کشور شورای همکاری با اسرائیل، در چارچوب آنچه به ایران‌ستیزی شهرت یافته، اخباری منتشر کرده‌اند.

گفتنی است نتانیاهو در سفر علنی خود به عمان اعلام کرده بود حداقل با 6 کشور عربی روابط کامل برقرار شده و روند سازش جهش رو به جلویی پیدا کرده است.

ایوب قرا همچنین فاش کرد: به زودی اتباع رژیم صهیونیستی با گذرنامه اسرائیلی‌شان می‌توانند به عربستان سعودی سفر کنند.

او همچنین گفت: یکی از شیوخ اماراتی با سفر به فلسطین اشغالی همسرش را در یکی از بیمارستان‌های آنجا معالجه کرد.

منبع: اعتماد آنلاین

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها