سرمای زودرس و عدم تزریق واکسن، عوامل افزایش آنفلوانزا در کشور

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سرمای زودرس، حضور مردم در اجتماعات، عدم تزریق واکسن و رعایت نکردن بهداشت فردی و اجتماعی از مهمترین دلایل افزایش این بیماری در روزهای اخیر است.

سرمای زودرس و عدم تزریق واکسن، عوامل افزایش آنفلوانزا در کشور

دکتر مسعود مردانی استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه این عوامل سبب شده تا انتقال ویروس بیماری بیشتر از سال های گذشته باشد، ادامه داد: هرچه تعداد مبتلایان بیشتر باشد، مرگ و میر ناشی از این بیماری هم افزایش خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه جهش یا موتاسیون ویروس باید توسط آزمایشگاه مرجع اعلام شود، اظهار داشت: نمونه ها درحال بررسی هستند و نتایج آن از سوی مسئولان پس از بررسی، اعلام خواهد شد.

تزریق واکسن و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی بهترین راهکار برای پیشگیری از آنفلوانزا

وی به شیوع آنفلوانزا در کشور اشاره کرد و گفت: تزریق واکسن و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی بهترین راهکار برای پیشگیری از این بیماری است و مردم با این ۲ راهکار می توانند از عوارض آن در امان باشند.

مردانی، شستشوی دست ها را از مهمترین کارها برای ممانعت از ابتلا و همچنین پیشگیری از بیماری اعلام کرد و اظهار داشت: با این راهکار ساده می‌توان از ابتلا و همچنین انتقال بیماری جلوگیری کرد، لذا توصیه می‌شود مردم شتسشوی دست ها با آب و صابون را جدی بگیرند.

وی به افرادی که نشانه بیماری را دارند، توصیه کرد که از حضور در اجتماعات مانند عروسی و عزا تا حد امکان خودداری کنند و اگر مجبور به رفتن هستند، از دست دادن، درآغوش گرفتن و بوسیدن دیگران خودداری کنند.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی بر دفع بهداشتی آب بینی، آب دهان و خلط با استفاده از دستمال کاغذی یکبار مصرف تاکید کرد و افزود: مردم با رعایت بهداشت از عوارض این بیماری در امان خواهند ماند.

وی از خانواده ها تقاضا کرد که فرزندان بیمار خود را به مدرسه نفرستند یا کارمندان و کارگران که علائم بیماری را دارند، حتما سرکار نروند تا از این طریق بیماری به دیگران سرایت پیدا نکند.

مردانی با اشاره به اینکه اگر یکی از اعضای خانواده هم دچار این بیماری شد تا حد امکان در اتاق جداگانه نگهداری شود، تاکید کرد: خانواده ها پنجره اتاق های منازل را هر از گاهی باز کنند تا تبادل هوا انجام شود و ویروس در خانه تجمع پیدا نکند.

چه کسانی باید واکسن آنفلوانزا بزنند؟

وی با طرح این سوال که چه کسانی باید واکسن آنفلوانزا بزنند، گفت: افراد بالای ۶۰ سال، کودکان شش ماهه تا شش سال، بیماران قلبی، ریوی، کلیوی و مادران باردار باید این واکسن را تزریق کنند.

مردانی افزود: همچنین، کسانی که همودیالیز، رادیوتراپی و شیمی درمانی می شوند، بیماران ایدزی یا افرادی که داروهای سرکوب گر سیستم ایمنی مصرف می کنند و بیماران دیابتی هم باید این واکسن را بزنند.

وی با اشاره به اینکه این واکسن در دسترس، ارزان و موثر است، گفت: هرچند زمان مناسب تزریق واکسن ابتدای فصل پاییز است اما گروه های پرخطر به این زمان توجه نکنند و واکسن بزنند.

موج اول آنفلوانزا کمی زودتر آغاز شده است

وی با اشاره به اینکه موج اول آنفلوانزا در کشور کمی زودتر از سال های قبل آغاز شده است، گفت: برای اولین بار شیوع آنفلوانزا نسبت به سال های قبل زودتر رخ داده و از شدت بالاتری برخوردار است. به این دلیل با اولین موج همه‌گیری این بیماری در شهرهای مختلف ایران مواجه هستیم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه ابتلا به بیماری بسیار افزایش یافته است، گفت: این موضوع سبب شده افراد زیادی در کشور به این بیماری دچار شوند.

وی بیان داشت: وزارت بهداشت اعلام کرد که در آبان ماه ۱۶ مورد مرگ و میر ناشی از این بیماری در کشور داشتیم. با توجه به اینکه ابتلا به بیماری در حال افزایش است، احتمال مرگ و میر ناشی از این بیماری هم افزایش یابد.

علائم آنفلونزا

وی، شروع ناگهانی و یکباره تب های بالا، کوفتگی عضلات، دردهای استخوانی و عضلانی و سرفه را مهمترین علائم این بیماری اعلام کرد و گفت: افراد در سرما خوردگی فقط با نشانه هایی مانند آبریزش بینی، خلط، گرفتگی بینی و گاهی سرفه مواجه می شوند.

وی به مردم توصیه کرد که از خوددرمانی در این زمینه به شدت پرهیز کنند و درصورت مشاهده علائم به پزشک مراجعه کنند و افزود: آنفلوانزا و سرما خوردگی هر دو بیماری ویروسی هستند و احتیاج به تحویز آنتی بیوتیک ندارند. اگر افراد مبتلا به آنفلوانزا دچار عوارضی شوند، ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک پیدا کند که این کار باید با تشخیص پزشک انجام گیرد.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها