روحانی: به شرط حفظ محیط زیست، دولت مشکلی برای واگذاری معادن ندارد/مردم ایران در شادی‌ها و سختی‌ها کنار هم هستند

رئیس‌جمهور در نشست خبری با خبرنگاران آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های فراوان اقتصادی این استان، بر استفاده از این ظرفیت‌ها برای توسعه همکاریهای اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه و پیشرفت استان و کشور تأکید کرد.

روحانی: به شرط حفظ محیط زیست، دولت مشکلی برای واگذاری معادن ندارد/مردم ایران در شادی‌ها و سختی‌ها کنار هم هستند

به گزارش خبر فوری به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی چهارشنبه شب در پایان سفر یک روزه به استان آذربایجان شرقی در نشست خبری با خبرنگاران این استان، تسریع در بازسازی مناطق زلزله زده و کمک به مردم حادثه دیده را مورد تاکید قرار داد و افزود: در این سفر برای بازدید از مناطق زلزله زده سراب نیز برنامه ریزی شده بود اما به دلیل شرایط بد آب و هوایی این امکان فراهم نشد.

روحانی با بیان اینکه مسئولان تلاش های خوبی در این مناطق انجام داده اند و مردم از خدمات انجام شده رضایت دارند ،ادامه داد: تاکید مردم بر این بود که هر چه سریع تر به منازل خود بازگردند که همه چیز در این مسیر مهیاست، بودجه لازم برای پرداخت خسارت مردم زلزله زده تصویب شده و در 72 ساعت ابتدایی بعد از حادثه این مبالغ واریز شد.

روحانی ادامه داد: تمامی نیروهای مسلح، بسیج، سپاه، ارتش، علما و فرهیختگان در این زلزله به یاری مردم شتافتند و این نشانگر آن است که مردم در روزهای شادی و سختی در کنار یکدیگر هستند.

رئیس جمهور درخصوص افتتاح طرح ها و پروژه های استان آذربایجان شرقی در این سفر ادامه داد: راه آهن میانه- بستان آباد یکی از مهم ترین طرح های افتتاحی در این سفر بود و امروز اولین قطار از بستان آباد به مشهد حرکت کرد.

روحانی با تأکید بر اینکه به صدا درآمدن سوت قطار در هر استان موجب شادی مردم و مایه شکرگزاری دولت است، گفت: انشاءالله تا پایان سال آینده این مسیر ریلی به تبریز متصل می شود و مردم در زمان کوتاه تر به مقاصد خود می رسند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه مسیر ریلی میانه- بستان آباد دو خطه اجرایی شد تا قطار با سرعت مناسب و دو برابر خط قدیم حرکت کند، افزود: این مهم باعث شد که با کوتاه شدن مسیر در وقت مردم صرفه جویی شود .

روحانی با اشاره به اعتراضات و اغتشاشات اخیر در کشور،از مردم قهرمان و وقت شناس آذربایجان برای برگزاری راهپیمایی باشکوه قدردانی و تاکید کرد: مردم زنجان و تبریز همیشه جزء پیشروهای انقلاب بودند.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم نشان دادند استقلال و عزت برای آنان تا چه اندازه مهم است و توطئه دشمنان نمی تواند این ملت را به زانو دربیاورد، تاکید کرد: مردم در عین اینکه در فشار اقتصادی هستند تسلیم نمی شوند و راه خود را ادامه می دهند.

روحانی با بیان اینکه مردم تبریز همواره و در زمان بروز مشکلات در 500 سال گذشته در صحنه بوده اند، گفت: مردم این خطه به دشمنان اجازه پیروزی ندادند و با بیرون راندن آنان استقلال و عزت خود را حفظ کردند و امروز نیز با همین عزت راه را ادامه می دهند.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی درخصوص تمهیدات دولت برای استفاده از مزیت هم مرز بودن منطقه آذربایجان با برخی از کشورهای همسایه، به جایگاه جغرافیایی و قدرتمند آذربایجان شرقی در صنعت و خدمات اشاره و تاکید کرد: مردم تبریز در تجارت سرآمد هستند.

روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اوراسیا قرارداد تجاری موقت امضا کرده است، تاکید کرد: با اجرای این قرارداد، تحول بزرگی در زمینه صادرات ایجاد می شود و 800 قلم کالای صادراتی از تعرفه گمرکی معاف می شوند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در سفر اخیر به کشور آذربایجان توافقات خوبی با این کشور انجام شده است، افزود: مناسبات تجاری با این کشور توسعه می یابد و ایران در کشور آذربایجان مراکز مهم داروسازی و خودروسازی ایجاد خواهد کرد.

روحانی ایجاد شهرک های صنعتی، نیروگاه و سد سازی را از دیگر برنامه های ایران در جمهوری آذربایجان برشمرد و گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آذربایجان، ارمنستان و ترکیه صمیمانه و خوب است و با ترکیه نیز در برخی اقلام صادراتی معافیت ها و تخفیف های تعرفه ای ایجاد کرده ایم و از لحاظ سیاسی ، اقتصادی و مقررات تعرفه ای، شرایط خوبی با کشورهای همسایه به وجود آمده است.

رئیس جمهور بر ضرورت توسعه راه های ارتباطی و حمل و نقلی تاکید و خاطرنشان کرد: امروز از طریق راه آهن، آستارای ایران به آستارای آذربایجان متصل شده است که باید این خط ریلی در آینده به رشت متصل شود.

روحانی با اشاره به اینکه ایجاد مسیر ریلی با ترکیه تحولات بزرگی در روابط تجاری دو کشور به وجود خواهد آورد گفت: آذربایجان های شرقی و غربی شرایط خوبی برای صادرات دارند تا صادرات غیرنفتی به 3 میلیارد دلار ارتقا یابد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درخصوص مخاطرات محیط زیستی استان آذربایجان شرقی و برنامه های دولت در این زمینه، بر اهمیت مساله محیط زیست برای دولت تدبیر و امید تاکید کرد و گفت: در سفر قبلی یک طرح محیط زیستی در پالایشگاه تبریز اجرایی شد که حرکت بزرگی برای سلامت مردم این استان بود.

روحانی با اشاره به ورود برخی آلاینده ها از کشورهای همسایه گفت: در ملاقات با مقامات ارمنستان مساله آلودگی رودخانه ها یکی از تاکیدات دولت بود که در این زمینه توافقات خوبی بین دو کشورحاصل شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در زمینه اندازه گیری میزان آلایندگی رودخانه ها و راه اندازی مرکزی در این خصوص بین وزارتخانه های نیروی دو کشور همکاری های خوبی انجام شده است، ادامه داد: نخست وزیر ارمنستان قول داده که این روند ادامه یابد و دولت تدبیر و امید مساله محیط زیست را به عنوان موضوعی مهم دنبال می کند.

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بانک ها در استان آذربایجان شرقی سرمایه در گردش و منابع کافی در اختیار کارخانجات تولیدی قرار نمی دهند، تاکید کرد: امسال 40 درصد منابع بانکی به سرمایه در گردش برای صنایع اختصاص یافته است و وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه فعال است.

رئیس جمهور تصریح کرد: ممکن است این منابع کافی نباشد اما به استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرده ام موارد ضروری را دنبال کرده و در صورت وجود مشکل با وزیر صمت و در صورت لزوم با من در میان بگذارد.

خبرنگاری با اشاره به وجود معادن غنی در منطقه آذربایجان از برنامه های دولت درمورد معادن ارزشمند استان برای جایگزینی درآمدهای معدنی به جای درآمد نفتی سوال کرد که رئیس جمهور در پاسخ تاکید کرد: معادن از منابع بزرگ درآمدی و اشتغالزایی در کشور است .

روحانی از آزاد کردن معادن و اکتشافات به عنوان دو اقدام مهم دولت تدبیر و امید در این زمینه یاد کرد و افزود: عده ای در کشور معادن را برای استفاده در اختیار خود گرفته بودند و از آن بهره برداری نمی کردند که دولت در اولین گام این معادن را آزاد کرد.

رئیس جمهور درخصوص اقدامات دولت در زمینه اکتشافات معدنی تصریح کرد: کشف معادن در دولت یازدهم بیش از کشفیات در کل تاریخ کشور بوده است و معادن آهن بزرگی در شرق کشور کشف شد و در زمینه نفت نیز معدن بسیار بزرگی با ظرفیت 53 میلیارد بشکه نفت کشف شده است که درآمد سرشاری برای کشور خواهد بود.

روحانی با اشاره به اقدامات خوب دولت در سفر قبلی به این استان درمورد معدن ذوب مس ادامه داد: در این سفر نیز احیای طرح تولید آلومینا افتتاح شد که بسیار اهمیت داشته و معادن دیگر نیز باید در این استان دنبال شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: اگر سرمایه گذار داخلی و خارجی برای معادن پیدا شود و از لحاظ محیط زیستی مشکلی وجود نداشته باشد دولت مشکلی در واگذاری معادن ندارد.

روحانی در پاسخ به سوالی درخصوص ادامه اقدامات برای احیای دریاچه ارومیه،گفت: سطح دریاچه ارومیه در سال گذشته به حدی رسید که خطر خشکی از بین رفت و امسال نیز وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته داریم و تراز دریاچه نزدیک به یک متر بالاتر رفته و وسعت آن 1000 کیلومتر بیشتر شده است.

رئیس جمهور با اشاره به طرح انتقال آب و احداث تونل برای احیای این دریاچه، افزود: 4 کیلومتر پایانی احداث تونل به زودی نهایی می شود که تحول چشمگیری در وضعیت دریاچه ارومیه خواهد بود.

روحانی طرح احداث تصفیه خانه های فاضلاب را از دیگر برنامه های دولت برای احیای این دریاچه برشمرد و افزود: به مردم آذربایجان های غربی و شرقی اعلام می کنم مساله دریاچه همچنان برای دولت مهم است و برای رسیدن به نقطه مطلوب همواره تلاش می کنیم تا این دریاچه به مرکز باثبات ، درمانی و گردشگری گذشته بازگردد.

رئیس جمهور در پایان این نشست خبری با تبریک به مناسبت هفته بسیج، ادامه داد: بسیج همواره نیرویی عظیم و پشتوانه کشور و انقلاب بوده است

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها