یـارانه نقـدی دوم را چه کسـانی می‌گیـرند؟

معاون وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی معیارهای شناسایی مشمولان و حذف‌شدگان از فهرست سبد معیشتی خانوار را اعلام کرد.

یـارانه نقـدی دوم را چه کسـانی می‌گیـرند؟

به گفته میدری در مجموع نزدیک به ۶۰ میلیون نفر در قالب ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار، ۲۴۲۰ میلیارد تومان اعتبار حمایت معیشتی را دریافت کرده‌اند. توضیحات این مقام وزارت رفاه نشان می‌دهد که نزدیک به ۷ میلیون خانواری که یارانه نقدی را دریافت می‌کنند، در دایره شمول بسته حمایت معیشتی قرار نگرفته‌اند. چراکه در حدود ۲۴ میلیون خانوار در کشور یارانه نقدی به‌صورت ماهانه دریافت می‌کنند که به ۷۸ میلیون نفر می‌رسد.

پس این تصور درست نیست که هر فردی که نقدی دریافت می‌کند، لزوما مشمول دریافت بسته حمایتی نیز است. چراکه برخلاف یارانه نقدی که به کل کشور پرداخت می‌شده، دولت این‌بار تصمیم گرفته بسته حمایتی را صرفا به افراد نیازمندتر جامعه پرداخت کند که البته تعداد آنها کم نبوده و به حدود سه‌ چهارم کل جمعیت کشور می‌رسد.

اما با این‌حال برخی از مردم معتقدند دولت در شناسایی وضعیت رفاهی آنها دچار خطا شده و آنها مستحق دریافت بسته حمایتی هستند.

یـارانه نقـدی دوم را چه کسـانی می‌گیـرند؟

مشخصات جمعیتی مشمولان

از نظر میدری، یک علت این برداشت، این است که درکی که افراد از وضعیتشان دارند با وضعیتی که در جامعه وجود دارد، متفاوت است. مردم از اینکه با درآمدشان در کجای جامعه و کدام دهک قرار می‌گیرند، درک مشترکی ندارند. مثلا یکی از داده‌های رسمی که از سوی میدری اعلام شده، نشان می‌دهد خانواری با درامد بیش از ۴ میلیون تومان در ماه، در ۳ دهک بالایی جامعه قرار می‌گیرد که می‌تواند وضعیت بد درآمدی کل جامعه را نشان دهد.

داده‌های مرکز آمار نیز تایید می‌کند که درامد خانوارهایی که در دهک هفتم قرار دارند، حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در سال گذشته بوده است. این اعداد، احتمالا با درک افراد از وضعیت درآمدی جامعه متفاوت است. داده دیگری که می‌تواند وضعیت رفاهی افراد جامعه را نشان دهد، تعداد افراد دارای خودرو است. به گفته میدری، در خانوارهای یارانه‌بگیر ۲۳ میلیون خودرو به نام افراد است و ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار خانوار هیچ خودرویی ندارند. یعنی ۵۱ درصد خانوارهای ایرانی بدون خودرو هستند.

علاوه بر این داده‌های ارائه شده از سوی معاون وزیر رفاه نشان می‌دهد که حدود ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار خانواده، ارزش خودرویشان کمتر از ۵۰ میلیون تومان است و خودروهایی مانند پیکان و پراید دارند. بنابراین ۷۰ درصد خانوارهای جامعه فاقد خودرو هستند یا خودروی آنان زیر ۵۰ میلیون تومان ارزش دارد. نتیجه‌ای که از این داده‌ها به‌دست می‌آید این است که اگر کسی مثلا پژو صفر داشته باشد در دهک بالاتر قرار می‌گیرد. البته وزارت رفاه تنها خودرو را ملاک نگرفته است.

مبنای تشخیص ۳ دهک بالا

توضیحات معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد که این برای تشخیص دهک‌های بالای جامعه بیشتر از اطلاعاتی استفاده کرده که نیاز به اجازه افراد نداشته است؛ اطلاعاتی چون ملک و خودرو.

دسته دومی از شاخص‌ها موجود هستند که استفاده از آنها مشروط به اجازه افراد است، همچون اطلاعات حساب‌های بانکی و بازار سهام. با این حساب، اگر خانواده‌ای هم دارای خودرو و هم خانه بوده و تعداد شاغلان آنها نیز بیش از یک نفر بوده است، احتمالا در دهک‌های بالایی قرار گرفته و جزو کاندیداهای حذف از فهرست بوده‌اند.

به گفته میدری، چند دسته شاخصبرای سنجش وسع افراد در این طرح به‌کار گرفته شده است که میانگین امتیاز وزنی این شاخص‌ها، مشمول بودن یا نبودن افراد را تعیین کرده است. دسته اول شاخص‌ها، به دارایی افراد مربوط بوده که شامل ملک و خودرو است. دسته دوم، احکام حقوقی است که افراد به شکل ماهانه دریافت می‌کنند. احکام حقوقی کارکنان بخش دولتی در وزارت اقتصاد و کارکنان در موجود است.

دسته سوم، نیز نوع شغلی است که افراد جامعه در آن مشغول به کار هستند؛ مثلا در جامعه پزشکان عموما درآمدها بالا است، اما به گفته میدری این باعث نشده که فرضا اگر حقوقماهانه پزشکی در حد ۳ میلیون تومان باشد، نادیده گرفته شود. یا اینکه اگر فردی عضو هیات‌مدیره شرکتی باشد، اطلاعات آن به‌واسطه اداره ثبت شرکت‌ها در دسترس است.

همچنین اطلاعات که افراد در طول سال دریافت کرده‌اند نیز در اختیار وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی قرار می‌گیرد. سفرهای خارجی نیز از دیگر ملاک‌هایی است که وزارت رفاه را در تشخیص افراد غیرمشمول یاری کرده است. مجموعه این شاخص‌ها با هم ترکیب و افراد براساس آن رتبه‌بندی می‌شوند. البته توضیحات میدری حاکی از این است که یکسری قاعده‌های کلی نیز در این آزمون موجود بوده است؛ فرضا مالکیت خودروی بالای ۲۵۰ میلیون تومان باعث حذف از طرح معیشتی می‌شود. یا اگر ارزش ملک بالاتر از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در تهران و ۹۰۰ میلیون تومان در شهرستان‌ها باشد، خانوار را از لیست دریافتی‌های سبد معیشتی خارج می‌کند. در مورد احکام حقوق نیز، حقوق بالای ۵ میلیون تومان، باعث حذف فرد از طرح می‌شود.

همچنین دیروز وزیر رفاه اعلام کرد که افرادی که سه سفر خارجی غیر زیارتی در سال داشته‌اند، جزو افراد با تمکن مالی به‌شمار رفته و مشمول دریافت بسته معیشتی نشده‌اند. البته این احکام کلی به این معنا نیست که تمامی ۲۴ میلیون فرد حذف شده، یا ملک بالای ۹۰۰ میلیون در شهرستان، یا حقوق بالای ۵ میلیون تومان یا خودروی بالای ۲۵۰ میلیون تومان داشته‌اند. بلکه افرادی هم که امتیاز وزنی آنها از کل شاخص‌های ملک و حساب بانکی و خودرو، در رتبه بالا قرار گرفته، از لیست افراد واجد این طرح خارج شده‌اند.

در واقع این شاخص‌ها صرفا یک رتبه‌بندی را انجام داده و صفی ایجاد شده که هرکس که در انتهای صف قرار گرفته، از لیست یارانه‌بگیران خارج بوده است. به زبان دیگر، معنی خارج ماندن از سبد معیشتی دولت، این نیست که افراد دارای وضعیت رفاهی مطلوبی هستند، بلکه به این معنی است که وضعیت رفاهی‌ این افراد به احتمال زیاد از تمام ۶۰ میلیون نفری که بسته معیشتی گرفته‌اند، بهتر بوده است.

به همین علت بسیاری از مردم که از نظرشان وضع خوبی هم ندارند، بسته معیشتی نگرفته‌اند. به گفته میدری در سیستان و بلوچستان، و در حدود ۸۰ درصد خانوارها مشمول بسته حمایتی بوده‌اند؛ درحالی‌که این عدد در در حدود ۵۰ درصد و در شهر تهران زیر این رقم بوده است.

منبع: دنیای اقتصاد

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 17
  • خنیاگر
    0

    سلام‌هنوز‌بعد‌ازسه‌پیامک‌کد‌رهگیری‌نیومده جالب‌این‌همه‌بازاری‌گرفتن‌ولی‌ماکه‍یک‌مغزه‌دار‌ساده‌ایم‌نه

  • داودی
    0

    سرور عزیز حداقل به مستمری بگیران تامین اجتماعی مانندبازنشسته گان نیروهای مسلح پرداخت نمائید با این حقوق بسیار اندک . در اطراف ما چندین خانواده مستمری بگیر تامین اجتماعی که حتی قدرت راه رفتن ندارند بنده میشناسم محروم از دریافت یارانه و مبلغ معیشتی هستند وحتی بلد نیستند چگونه اعتراض کنند فرزندانشان هم خارج از ایران هستند خدا را خوش نمیاید با تشکر

  • نیما
    0

    این سامانه اعتراض همش الکیه. نه کدی میاد نه هیچی. دقیقا مث همه دروغ هاشون از جمله یارانه نقدی به 60 میلیون نفر و..... اینم دروغه.

  • محمد
    0

    نفسش جای گرم بلند میشه نمیدانیم چرا دولت به چاپلوسان وافرادی که از جنس مردم نیستند و حرف دل مردم را نمیفهمند مسئولیت میدهد

  • احمد۱
    0

    این ملاک ها خیلی هم دقیق نیست؛مثلا وضعیت کسی که ۵میلیون حقوق میگیره و سرپرست خانواده ی ۵-۶نفره هست، با کسی با این میزان حقوق و سرپرست خانواده ی ۲-۳نفره کاملا متفاوت هست و این معیارها نادیده گرفته شده!

  • ارسلان دولتخواه
    0

    با سلام متاسفانه آمارتان غلط است من بازنشسته وبیکار ومستاجر ودارای سه فرزند فارغ التحصیل بیکار کمک معیشت نگرفته ام صمنا ثبت نام هم کرده ام -- درمورد سهامداران متاسفانه به علت دخالتهای بیمورد دولت وتغییر مکرر قوانین منجمله بازار پایه واز طرفی افزایش قیمت انرژی اکثرا متضرر شده اند و بویژه سهامداران گروه سیمان و فولاد وخودرو وبازار پایه

  • کورش
    0

    والا با این شرایطی که اعلام کردن ب ای بسته حمایتی فکر کنم فقط به نماینده های مجلس داده باشن که زیر خط فقر هستند.

  • حسین امامی
    0

    سلام . وام 300 میلیون و ماشین 50 میلیونی کدومه برادر . پراید ما مدل 86 بمبلغ حدود 13 میلیون و یکعدد وام 5 میلیونی گرفته ایم . و سه نفریم با درآمد جمعی 2 میلیون تومان در تهران زندگی میکنیم . میگید نه . تو سایت آدرس دقیق هست . اگه واسه تون امکان داره تحقیق بفرمایید . ازخیلی از سیستان و بلوچ هاهم عقب تریم .

  • محمد
    0

    سلام دیگه چرابیخودی بادروغ مردم راگذاشتیدسرکار؟این سامانه که کارنمیکندتوی استان همدان ازهرکس پرسیدیم همه گفتن سامانه خرابه؟این سامانه فقط برای ردگم کردن مردم است تابعدش بدروغ بگن همه نیازمندان پول گرفتن؟چراهمش بدروغ میگیدسامانه درست شد

  • علی اکبر میرزایی نیا
    0

    اخه چه جوری میشه شما برسی کرده باشید بنده پنج تا بچه دارم. مستا جر هم هستم یه تاکسی مدل 90 دارم دذون شهری حالا به نظر شما من از قشر مرفع جامع هستم

  • علی اکبر میرزایی نیا
    0

    اقای میدری به نظر شما یک خانواده هفت نفره که سه تا شون محصل هستند ومستاجر هم هستن وفقط یک تاکسی مدل 90 پژو دارن از افراد مر فع جامع هستن

  • سلام خسته نباشید
    0

    من مستاجرم درتهران .اتابک وگارگرنقاشم ایا به من تعلق نمی گیرد یارانه بنزین هنوزم موفق به ثبت کدملیم نشدم

  • Andy
    0

    معیار شناسایی افراد نیازمند رو چی قرار دادن اگه کسی می‌دونه بگه ما هم بفهمیم از بین همکارای ما که 10 نفریم فقط به یه نفر دادن ...به کسی که حقوق و مزایاش از همه مون بیشتره در ضمن ماشین و خونه هم به ناممون نیس و حداکثر حقوق تو اداره مون 3/5 میلیونه فقط گناه ما اینه که محل کار و زندگیمون تو تهرانه بر چه اساسی میگن پایتخت نشینا بهشون نباید یارانه حمایتی تعلق بگیره

  • عبدالحسین گرانمایه
    0

    من باز نشسته تامین اجتماعی هستم وماهیانه یک میلیون هفتصد حقوق میگیرم کد ملی را فرستادم ولی جوابی یا کد رهگیری برایم نیامده در آمد دیگری هم ندارم آیا من سرمایه دارم

  • کاربر ناشناس
    0

    این فقط از تنگ نظری ایشان ایا منزل مسکونی که خود بخود قیمتش بالا رفته جزء دارائی محسوب می شود ‌ بطور مثال ممکن است فردی ۲۰ سال منزلی به قیمت ارزانی در توان خودش تهیه کرده و حال بر اثر بعضی چیزها یا خیابان یا موقعیتی پیدا کرده ایا شما می دانید که چطور زندگی می کنند چه از وسائلی استفاد

  • محمد
    0

    و با سلام و درود خدمت مردم با کمال احترام، چند موردی در مورد یارانه معیشتی عرض کنم خدمت همه مردم و امیدوارم به عرض همه دولت مردان برسد .اینکه خیلی‌ها مشمول یارانه معیشتی نشدند من جمله بنده ،تو بررسی وضعیت خودم امروز رفتم زده شده بود درآمدسال 97 این بنده سیصد و نود پنج میلیون تومان هست بنده وقتی دیدم متعجب شدم در مجموع درآمد این بنده رو بالای بیست و پنج میلیون زدند بنده یه مبلغ چهل میلیون داشتم چون مبلغ حقوقی که ماهیانه می‌گرفتم کفاف زندگی بنده رو نمیداد گاهی وقتهاخرید و فروش ماشین انجام میدادم وشاید دو تومان تو فروش هر ماشین سود میکردم درآمد این بنده که تو شهرداری پیمانکاری مشغول کار هستم حدود 2300 می‌باشد وتو وضعیت این بنده قید شده بود،بنده پانزده سال اجاره نشین هستم و فعلا نه خونه ونه ماشینی دارم و درآمدم هم 2300 هست و فقط یک میلیون اجاره خونه میدم خلاصه بگذریم بنده با همان چهل میلیون چند بار ماشین خریدم وبعد از مدتی می‌فروختم دولت اومده هر بار که این چهل میلیون به حسابم واریز و برداشت می‌شده رو مثلا اگر ده بار بوده رو ضرب در چهل میلیون کرده و حدود 395میلیون تومان حساب کرده و درآمد ماهیانه این بنده رو بالای بیست و پنج میلیون زده حال اینکه موجودی واقعی بنده چهل میلیون بوده و سود حاصل از خرید ماشین کلا ده میلیون نمیرسیده تازه این مقدار هم با توجه به تورم وگرونی اصلا قابل محاسبه نیست می‌خوام بگم کدام عدالت و برابری ،عدالت علی (ع) کجا عدالت ما پیرو اون حضرت کجا من نوعی الان باید به فکر این باشم که سال دیگه صاحبخونه بیست میلیون میکشه رو پول پیش خونه اون وقت من موندم چیکار کنم با این وضعیت بدوحقوق پایین کارم که مشخصه درآمدم هم مشخص هست ،اگر بیان تحقیق هم کنند وضعیت بنده رو می‌بینند هیچ ملک واملاکی به نام این بنده وخانواده ام نیست تمام دارایی این بنده با پول پیش خونه که نزد مستاجر هست به صد میلیون نمی‌رسه اون وقت اینها اینجور وضعیت بنده رو محاسبه کردند بنده عاجزانه تقاضامندم بررسی بفرمایید این وضعیت رو شخصی که منزل چند صد میلیونی داشته و درآمد بالای حداقل چهارمیلیون رو شامل شده و بنده که مستاجر هستم و نه وسیله و منزلی دارم رو شامل نشده خواهشاً رسیدگی بفرماییدکه چرا دولت این اشتباه وخطای بزرگ رو مرتکب شدند لطفا تو واقعیت فقط یه چند مورد رو بررسی کنید من جمله بنده،چرا پول واقعی مردم که چند میلیون هست و فقط چند بار همون پول یه دلیل کار واریز و برداشت شده رو جزو درآمد حساب کردید شاید به دلیلی شخص مثلا ده بار مبلغی رو که داره تو چند حساب واریز و برداشت کنه و شما باید بگید دویست میلیون در آمده داره لطفا بیایید تو واقعیت آمار بگیرید اینقدر ظلم نکنید به مردم تازه وقتی برای پیگیری و بررسی مجدد که میری میزنه در صورت تحت شرایط قرار نگرفتن یارانه هم قطع میگردد وقتی آماری که از حساب مردم بدست میارید واقعی نیست واز خودتون در آوردید چطور اجازه میدید یارانه رو قطع کنید

  • بازنشسته
    0

    خودم بازنشسته و خانمم آموزگار هستند 6 سر عاءله هستیم زندگیمان پراز قسط برا یک سمند 90 اونوقت معیار سنجهای نظام در آمد سال 97 بنده را 740 میلیون تومان حساب کرده اند . ما دونفری 60 سال کار کنیم خرجی هم نباشه اینقدر درآمد نمیشه .خلاصه یارانه معیشتی ندادند روز قیامت حقم ازشون میگیرم . راضی نیستم . طبیعت انتقام من و مثل من ها را از کارشناسان و بانیانشون بگیره. مملکت من دومین نفت و گاز دنیا را داره اونوقت دیروز 20 لیتر بنزین زدم 60 هزار . کارشناسای اینا یا در دانشگاههای افریقایی مدرک گرفته اند و تز ههای عملیشون در اتیوپی اجرا شده یا مزدورانی هستند که از جایی رشوه گرفته اند که صدای مردم را در بیارندبر علیه اصل نظام.یا دچار توهم هستند یا اصل قضیه یارانه معیشتی کلا دروغه . از حد و مرزش بگذره کم کم یه عده به مردم این سرزمین میگن شما اجدادتون اریاییه و متعلق به این سرزمین نیستید و باید جزیه بدین . خلاصه حق میلیونها نفر بگیرند بدهند به یه عده دیگه .می بینم اون روزی را که مثل سیل نابود کننده فشارها.کینه ها بریزه بیرون تا یه عده قلیل مفت خور نابود بشن.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها