عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اعلام کرد:

ماموریت مهم اصلاح‌طلبان به عارف برای رایزنی با شورای نگهبان

یک عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان می‌گوید:‌ از عارف و هیئت رییسه شورای عالی سیاستگذاری خواستیم تا با شورای نگهبان رایزنی شود تا افراد باتجربه‌تر و امتحان پس داده تایید صلاحیت شوند و این تفاهم ایجاد شود.

ماموریت مهم اصلاح‌طلبان به عارف برای رایزنی با شورای نگهبان

با اینکه «طرح سرا» با آمدنش بلوایی در جریان اصلاح طلب به پا کرد، اما به یکباره سروصداها خوابید و مدتی است که خبری از سرانجام این طرح منتشر نمی شود، برخی خبرها حکایت از آن دارد که به دنبال انتقادات مطرح شده این طرح کنار گذاشته می شود و البته برخی نیز از اصلاح و بازنگری در «سرا» سخن می گویند. محمود میرلوحی، عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در گفتگویی می‌گوید که این حرف‌ها شایعه است و اجرای این طرح قرار است بعد از تعیین تکلیف صلاحیت‌ها انجام شود.

وی با تاکید براینکه احتمال ائتلاف بین اصلاح طلبان و اعتدالیون در انتخابات پیش رو بعید است، این را هم می گوید که شورای عالی سیاستگذاری به عارف و دیگر اعضای هیات رئیسه شورا ماموریت داده برای ایجاد تفاهم بیشتر و کم کردن هزینه ردصلاحیت ها وارد رایزنی با شورای نگهبان شود.

مشروح گفتگو با محمود میرلوحی، عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان را در ادامه بخوانید؛

*آقای میرلوحی آیا اجرای طرح سرا و ارائه لیست برای انتخابات مجلس براساس آن در جریان اصلاحات قطعی شده یا تصمیم‌گیری در این رابطه هنوز معلق است و احتمال کنار گذاشتن آن وجود دارد؟

زمان اجرای طرح سرا به بعد از اعلام صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان موکول شده است. این تصمیمی است که گرفته شده و اجرایی می‌شود. تا آن موقع هم ممکن است گاهی شایعه شود که از دستور کار خارج شده اما این طرح تایید شده است. نماینده ۳۰ حزب از ۳۸ نماینده حاضر در جلسه، آن را تایید کردند. ‌از سویی به نظر می رسد طرح خوبی است و انشاالله بتواند در جهت مشارکت دادن بدنه اصلاحات عمل کند.

شورای عالی سیاستگذاری ناظر بر تهیه لیست کاندیداهای مجلس است

جریان اصلاحات در سه دوره اخیر با تشکیل شورای عالی سعی کرد مسئولیت تصمیم‌گیری را به این شورا در استان‌ها و شهرستان‌ها واگذار کند. حالا قرار است گامی به جلو داشته باشیم و بدنه اصلاحات هم تا حدی در این تصمیم گیری مشارکت داده شود. یعنی به جای اینکه در تهیه لیست‌ها فقط آن ۳۸ نفر تصمیم بگیرند و مورد انتقاد باشند، سایرین هم مشارکت می‌کنند و شورای عالی هم نظارت‌کننده خواهد بود. به نوعی قبل از انتخابات میزان اقبال و رای کاندیداها ارزیابی می‌شود که این خوب است. با این کار پشتوانه جدیدی پیدا می‌شود و بدنه اصلاحات می تواند اظهار نظر کند.

معرفی کاندیدای کمتر بهتر از ائتلاف با اعتدالیون است

*با این حساب امکان ائتلاف با سایر اعتدالیون منتفی خواهد بود؟

طبق قراینی که من می‌بینم و با توجه به شرایط موجود، ائتلاف منتفی است. هرچند شورای عالی سیاستگذاری هنوز راهبردهای خود را تبیین و تصویب نکرده است و در مرحله تدوین قرار دارد. اما مطالبه بدنه اصلاحات به خصوص جوانان این است که معرفی کاندیدای کمتر بهتر از این است که با کسانی ائتلاف کنیم که فقط تا دربِ بهارستان با ما همراهی می‌کنند.

ترجیح می دهیم ۱۰۰ نفر پایبند به اصلاحات را کاندیدا کنیم

*یعنی جریان اصلاحات به دنبال تکرار تجربه مجلس دهم نمی‌رود؟

در انتخابات مجلس دهم، ۱۶۷ نفر با لیست امید به مجلس راه پیدا کردند که عموما توافق‌نامه و میثاق‌نامه داشتند اما متاسفانه از فردای ورود به مجلس، سراغی از پشتوانه‌ها و حامیان خود نگرفتند. به هرحال آقای خاتمی پشت آن لیست‌ها را امضا کرده بود.با کمال تاسف آنها اکنون افتخار می‌کنند که علیه اصلاحات صحبت می‌کنند. یعنی اینکه آنها به قول و وفای خود پایبند نبودند. به این ترتیب با توجه به تجربه قبلی و مطالبه بدنه جریان اصلاحات، به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان ترجیح می‌دهند یک ۱۰۰ نفرِ پایبند به قول و قرار داشته باشند تا ۱۶۰ نفری که ۶۰ تن از آنها نردبان خود را پرت می‌کنند.هرچند ما همچنان خود را مسئول می‌دانیم و به افراد مورد حمایت خود پشت نکردیم اما در مجلس بعد با دقت بیشتری عمل خواهد شد.

هنوز با اعتدالیون رایزنی نشده اما...

*بر اساس گفته های شما پس هنوز گفتگویی با سایر جریان‌های اعتدالی برای ائتلاف انجام نشده است؟

خیر. چون هنوز راهبرد جریان اصلاحات هم به تصویب نرسیده است. اما شرایط برای ائتلاف فراهم نیست.

*آقای عارف بنای کاندیداتوری مجدد را دارند؟ سرلیستی در صورت کاندیداتوری با ایشان است یا احتمالات دیگر هم وجود دارد؟

من خبری در این رابطه ندارم.

استفاده از زنان، جوانان و اقوام از شعارهای اساسی اصلاح طلبان است

*آقای میرلوحی! برگ برنده اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو چه خواهد بود؟خصوصا با انتقاداتی که در بدنه رای شما نسبت به عملکرد اصلاح طلبان خصوصا در مجلس وجود دارد؟

به هرحال اصلاحات یک راهبرد است و استفاده از جوانان، زنان و اقوام در لیست انتخاباتی جزو شعارهای اساسی و بنیادین ماست و در انتخابات آتی هم همچنان به شدت قبل ادامه خواهد داشت. اما در مجموع جریان اصلاحات راهبردهایی دارد که به نظر می‌رسد باید صیقل بخورد. اصل مشارکت مردم، رعایت حقوق اساسی و حریم خصوصی آنها، احترام به فکر و فرهنگ و کار، همگی شعارهای اساسی ماست که باید دنبال شوند.

امروز مسئله امید و ترویج آن از جمله مباحث اساسی ماست. اینکه مردم احساس کنند با رای به اصلاحات به امید به زندگی خود می افزایند و بدانند اگر رای ندهند به موانع و مشکلات داخلی و بین‌المللی اضافه خواهد شد. از سویی ما بر افزایش آرامش و امنیت مردم، رونق اقتصادی و مبارزه با فساد تاکید داریم که بیش از پیش باید دنبال شود. و اقدامات مورد توجهی در این چند سال پی گرفته شده است. سیستم اصلاحات مبتنی بر خرد جمعی است و منعکس‌کننده مطالبات مردم است. بنابراین می‌توان موضوعات جدیدی را بعد از جمع‌آوری نظرات و دیدگاه‌ها مطرح کرد.

عارف مامور رایزنی با شورای نگهبان شده است

*اصلاح‌طلبان احتمالا به دنبال رایزنی با شورای نگهبان هستند تا بتوانند لیست قوی‌تری را در انتخابات به رای بگذارند؟

نباید انکار کرد که از نتیجه نظارت استصوابی همه کشور، نظام و انقلاب لطمه دیده است. حتی جریانی که همچنان از آن دفاع می‌کند باید بررسی کند که به همین دلیل مجالس ایران پس از انقلاب چطور از ابتدا تا کنون ضعیف شده‌اند. درحالی که امام(ره) اختیار تصمیم‌گیری حل مسئله گروگان‌های آمریکایی و احکام ثانویه را به آنها واگذار و رییس مجلس را فرمانده جنگ کرده بود اما امروز مجلس حتی در تصمیم‌گیری درخصوص تعیین قیمت بنزین، مورد مشورت قرار نمی‌گیرد که نظارت استصوابی عامل تعیین‌کننده‌ای در ایجاد این شرایط بوده است.

درحال حاضر ما از آقای عارف و هیئت رییسه شورای عالی سیاستگذاری خواستیم تا با شورای نگهبان رایزنی کنند تا افراد باتجربه‌تر و امتحان پس داده تایید صلاحیت شوند و این تفاهم ایجاد شود.

اگر مردم از اصلاح طلبان عبور کنند، منزل بعدی اصولگرایی نیست

*با این تفاسیر از نظر شما جریان اصلاحات می‌تواند اقبال بیشتری از اصولگرایان در انتخابات پیش رو داشته باشد؟

بله. شاید برخی فکر کنند اگر مردم از اصلاحات اعلام نارضایتی می‌کنند، نهایتا مجبور خواهند شد باز به سمت اصولگرایان بروند درحالی که چنین تحلیلی کاملا اشتباه است. اگر کسی هم چنین تحلیلی دارد با واقعیت‌های میدانی سیاست خیلی غریبه است. اگر شعار اصلاحات نتواند جامعه ایران را جذب کند، اصولگرایان باید دغدغه بیشتری داشته باشند. چون این افکار عمومی دیگر به شعارهای سه دهه قبل آنها رجوع نخواهد کرد. مردم از اصولگرایان عبور کردند و به اصلاحات رسیدند. اگر روزی بخواهند از اصلاحات هم عبور کنند، منزل بعدی مجددا اصولگرایی نیست و باید مراقب باشیم چون در آن صورت چالش‌های جدی برای کشور و نظام ایجاد می شود. بنابراین رای‌های پیشین اصلاح‌طلبان به سبد رای اصولگرایان ریخته نخواهد شد.

منبع: خبرآنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها