ماجرای «برنامه تشخیص چهره» فیس بوک برای کارمندان چیست؟ / هویت بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در خطر افشا قرار دارد

فیس‌بوک اعلام کرد که یکی از برنامه‌های داخلی این شرکت که هم اکنون قطع است می‌توانسته چهره کارمندان و دوستانشان را با کمک تکنولوژی تشخیص چهره به سرعت شناسایی کند.

ماجرای «برنامه تشخیص چهره» فیس بوک برای کارمندان چیست؟ / هویت بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در خطر افشا قرار دارد

فیس بوک که به دلیل نگرانی‌ها درباره حریم خصوصی همیشه در آتش اتتقادات قرار دارد اعلام کرده که از مدتی پیش روی برنامه ای داخلی کار کرده که به کارمندان امکان می دهد با نشان دادن محتویات دوربین های تلفن همراه، همکاران و دوستانی را که امکان تشخیص چهره را فراهم کرده اند ، شناسایی کنند.

این برنامه هنوز به شکل عمومی منتشر نشده است اما برخی منابع آگاه و ناشناس اعلام کرده اند که این اپلیکیشن بین سال های 2015 و 2016 توسعه یافته اما از آن زمان به بعد قطع شده است. تنها با یک نسخه از این برنامه اگر حریم خصوصی برای انجام این کار وجود داشته باشد می توان هر فردی را در شبکه های اجتماعی شناسایی کرد.

فیس‌بوک تصدیق کرد که یک برنامه تشخیص چهره ایجاد کرده است، اما این موضوع را که می توان هر یک از اعضای شبکه های اجتماعی را شناسایی کرد مورد تایید قرار نداده و رد کرد. سخنگوی فیس بوک در گفتگو با سی نت گفت: "به عنوان راهی برای یادگیری در مورد فناوری های جدید ، تیم های ما به طور مرتب برنامه هایی را برای استفاده داخلی ایجاد می کنند.برنامه شرح داده شده فقط در دسترس کارمندان فیس بوک بود و فقط می توانست کارمندان و دوستانشان را که دارای تکنولوژی تشخیص چهره بودند شناسایی کند."

با این وجود نگرانی ها درباره این برنامه به شدت قوت گرفته است چرا که این برنامه که در مراحل اولیه خود است بسیار قوی عمل می کند. تنها کافیست کارمندان دوربین تلفن خود را به سمت شخص دیگری بگیرند تا نام و تصویر پروفایل فیس بوک آنان بعد از چند ثانیه نمایش داده شود.

این برنامه آزمایشی فیس بوک می تواند اضطراب افرادی را که نگران حریم خصوصی خود هستند افزایش دهد. نکته حیرت انگیز تر این است که برنامه مذکور قبل از رسوایی کمبریج آنالیتیکا در سال 2018 ساخته شده است. رسوایی که بر اساس آن، شرکت نظرسنجی سیاسی انگلیس(کمبریج آنالیتیکا) بدون رضایت کاربران داده هایی را از حدود 87 میلیون کاربر فیس بوک جمع آوری کرد. به دنبال این رسوایی، کمیسیون تجارت فدرال به دلیل سوءاستفاده از حریم شخصی، فیس بوک را به رکورد 5 میلیارد دلار جریمه کرد.

فیس بوک در سالهای گذشته نیز انتقاداتی راجع به استفاده از تکنولوژی تشخیص چهره داشته. در آن دوران ویژگی تگ گردن عکسها در فیس بوک نیز مورد انتقاد بود.

منبع: انتخاب

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها