مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی:

سطح زیر کشت گندم به ۶ میلیون هکتار می‌رسد

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: بنا بر آمار تا تاریخ ۲۹ آبان ۶۶ درصد کل کشت گندم آبی و دیم در کشور محقق شده است.

سطح زیر کشت گندم به ۶ میلیون هکتار می‌رسد

اسماعیل اسفندیاری پور درباره آخرین وضعیت سطح زیر کشت گندم، اظهار کرد: بنابر آخرین آمار تا ۲۹ آبان یک میلیون و ۱۰ هزار هکتار گندم آبی و ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار هکتار گندم دیم در کشور کشت شده است که بدین ترتیب حدود ۵۰ درصد برنامه سطح کشت گندم آبی و ۷۴ درصد گندم دیم محقق شده است.

او مجموع سطح زیر کشت پیش بینی شده در سال زراعی جدید را ۶ میلیون هکتار اعلام کرد و گفت: تا کنون ۶۶ درصد کل کشت گندم آبی و دیم در کشور انجام شده و همواره امیدواریم تا هفته اول دی مابقی برنامه کشت گندم محقق شود.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی شرایط بارش و تراکنش آن در استان‌های مختلف را مناسب ارزیابی کرد و افزود: تا تاریخ ۲۹ آبان مجموع سطح بارندگی‌های کشور به ۳۲ میلیمتر رسید در حالی که این میزان مدت مشابه سال قبل ۴۴.۵ میلیمتر و بلند مدت ۲۸ میلیمتر بوده که این امر نشان می‌دهد نسبت به سال گذشته میزان بارندگی‌ها ۲۹ درصد کاهش و در مقایسه با بلند مدت وضعیت متناسب‌تر بوده است که امیدواریم در ادامه سال زراعی شرایط بارش و استقرار بوته سبز در مناطق مختلف مناسب باشد.

اسفندیاری پور با اشاره به اینکه پایه کشاورزی کشور گندم بنیان است بیان کرد: در جنوب شرقی آسیا پایه کشاورزی برنج بنیان، آمریکای جنوبی ذرت بنیان و کشور ما گندم بنیان بوده و مابقی زراعت در تناوب با کشت گندم انجام می‌شود که این امر نشان می‌دهد همه ساله در اثر عوامل مختلف تغییر چندانی در سطح زیر کشت گندم اتفاق نمی‌افتد.

استمرار خود کفایی و تامین نیاز کشور از منابع داخل

مشاور وزیر جهاد کشاورزی درباره اینکه پیگیری‌ها برای اصلاح نرخ تضمینی گندم برای سال زراعی جدید به کجا رسیده است، اظهار کرد: در شرایط فعلی اصلاح نرخ از حوزه مسئولین وزارت جهاد کشاورزی خارج است و تصمیمات در این ارتباط منوط به شواری اقتصاد است.

او ادامه داد: اگر چه اعلام به موقع و تعیین نرخ منطقی گندم قبل از آغاز فصل کشت می‌تواند در میزان تولید و سطح زیر کشت تاثیر گذار باشد و کشاورزان را به سرمایه گذاری بیشتری در این زمینه سوق دهد، اما به طور کلی به سبب آنکه پایه کشاورزی کشور گندم بنیان است تغییر چندانی در سطح زیر کشت این محصول نداریم و از طرفی به دنبال افزایش سطح زیر کشت نیستیم و با استفاده از حضور و نهاده‌های مناسب تنها به دنبایل افزایش راندمان تولید در واحد سطح هستیم.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در پایان در باره آخرین وضعیت واردات گندم برای تامین ذخایر استراتژیک به کشور، گفت: واردات گندم در حوزه کاری وزارت جهاد کشاورزی نیست و مسئولان وزارت صمت باید در این ارتباط تصمیم گیری کنند چرا که تولید گندم در کشور به میزان کافی بوده و سیاست گذاران باید به نحوی رفتار کنند که کشاورزان تمایل به تحویل گندم به مراکز دولتی داشته باشند چرا که برنامه ریزی تولید استمرار خود کفایی و تامین نیاز کشور از منابع داخلی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها