«لامینور» در جشنواره ثبت نام نکرد؟

درحالی که زمان ثبت‌نام فیلم‌های سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر به پایان رسید، خبری از حضور رضا درمیشیان تهیه‌کننده فیلم مهرجویی و تکمیل فرم حضور این فیلم در جشنواره منتشر نشده است.

«لامینور» در جشنواره ثبت نام نکرد؟

مهلت ثبت‌نام فیلم‌ها برای شرکت در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر پنجشنبه گذشته به پایان رسید و حالا این جشنواره هم کیمیایی دارد، هم حاتمی‌کیا و هم مجیدی، اما اخبار ضدونقیض حکایت از این دارند که رضا درمیشیان اگرچه برای فیلم «مجبوریم» خودش فرم شرکت در جشنواره را پر کرده اما برای فیلم «لامینور» داریوش مهرجویی اقدامی نداشته است. اما دلایل این اتفاق چیست؟

«لامینور»، مستقلِ پرحاشیه

این شاید بهترین تعریف برای فیلمی باشد که تهیه‌کننده‌اش اصرار دارد مستقل بودن آن را در تمام خبرهایی که درباره‌اش منتشر می‌شود ذکر کند. در ابتدا در خط انتهایی خبرهایی که توسط روابط عمومی این فیلم منتشر می‌شد این مستقل بودن اینطور آمده بود: «لامینور» فیلمی است که کاملا بدون حمایت دولتی و سازمان سینمایی تولید می‌شود.» اما پس از ماجراهای جدال رضا درمیشیان با بنیاد فارابی و نامه‌نگاری‌هایی که میان این دو با موضوع صندوق حمایت از هنرمندان و درخواست مدارک از سوی این صندوق از مهرجویی رخ داد این جمله اینطور تغییر کرد: «لامینور» فیلمی است که کاملا بدون حمایت دولتی، بنیاد فارابی و سازمان سینمایی تولید می‌شود.»

«لامینور» در جشنواره ثبت نام نکرد؟

چرا «لامینور» در جشنواره نیست؟

می‌گویند «لامینور» دنباله‌ای است بر فیلم پرحاشیه «سنتوری». فیلمی که در جشنواره درخشید و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد اما در همان روزهای اول اکران از پرده پایین آمد و اکران آن برای همیشه به پایان رسید. بعدتر یک کپی از آن به سرعت در سایت‌های دانلود فیلم و بساط فیلم‌فروش‌های کنار خیابان توزیع شد و به شدت مورد استقبال قرار گرفت و در نهایت بعد از اینکه تهیه‌کننده آن فرامرز فرازمند به طور ناگهانی درگذشت اجازه پخش ویدئویی این فیلم صادر شد.

این دنباله را مهرجویی سال‌ها بود که تصمیم به ساختش داشت. هربار خبرهایی از مذاکراتش با خواننده‌های نامی و مطرح منتشر و بعد از چند روز از سوی یکی از طرفین یا هر دو طرف تکذیب شد. مذاکراتی که گاهی حتی جنجالی شد و خبرهای داغی از آن منتشر شد. از محسن چاوشی تا امیر مقاره خواننده «ماکان بند» برای حضور در این فیلم کاندیدا شدند تا در نهایت کاوه آفاق خواننده راک به این فیلم رسید و جلوی دوربین مهرجویی رفت. از سوی دیگر در «لامینور» خبری هم از بهرام رادان نیست و به جای او اولین تصویری که از فیلم منتشر شده، تصویر دختری است که سنتور می‌نوازد تا این گمانه را به وجود بیاورد که کارگردان «اشباح» این بار سراغ سوژه ملتهب‌تری رفته است.

از طرف دیگر در سال‌های اخیر حرفی میان تهیه‌کننده‌ها و کارگردان‌ها گفته می‌شود که شاید دلیلی باشد بر عدم حضور «لامینور» در جشنواره سی‌وهشتم. حرف درگوشی‌ای که از این می‌گوید که فرستادن فیلم‌ها به جشنواره حاشیه و جنجال فیلم را بیشتر می‌کند. اینکه برخی رسانه‌های خاص از همان اولین اکران در جشنواره اصطلاحا پنبه بعضی فیلم‌ها را می‌زنند و فیلم در اکران به مشکل می‌خورد، درست یا غلط، البته نکته‌ای است که بارها و بارها در جشنواره‌ها شنیده می‌شود. نکته‌ای که بعضی تهیه‌کننده‌ها مستقیما آن را درباره منتقد مطرح برنامه «هفت» تکرار می‌کنند و از فشار برای ممیزی فیلمشان بعد از نقدهای این منتقد می‌گویند.

اینها همه در کنار هم و تجربه‌های ناموفق آخرین حضورهای این کارگردان در جشنواره فیلم فجر شاید دلایلی باشد بر اینکه داریوش مهرجویی قید حضور در جشنواره سی‌وهشتم و رقابت با مسعود کیمیایی و ابراهیم حاتمی‌کیا و مجید مجیدی و یک لیست بلندبالا از کارگردان‌های جوان و تازه‌نفس سینمای ایران را زده و در نهایت فیلمش را به جشنواره نفرستاده است.

منبع: خبرآنلاین

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها