معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان:

آمریکا اولین مانع‌تراش تشکیل دولت لبنان است

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز دولت آمریکا را اولین مقصر و مانع‌تراش تشکیل دولت کشورش معرفی کرد.

آمریکا اولین مانع‌تراش تشکیل دولت لبنان است

نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در این مصاحبه تاکید کرد، اظهارات اخیر جفری فلتمن، مقام آمریکایی علنا آنچه آمریکا قصد آن را دارد و خوابی که برای لبنان را دیده را برملا می‌کند.

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان تصریح کرد، اولین سنگ‌انداز و مانع‌تراش در تشکیل دولت لبنان آمریکاست که در خفا عمل می‌کند و می‌خواهد شروطش را تحمیل کند و می‌کوشد نتایج به نفع آن باشد. این همان موضوعی است که حل بحران را به تاخیر می‌اندازد.

نعیم قاسم با بیان اینکه هیچ شواهدی نسبت به وقوع جنگ داخلی جدید در لبنان وجود ندارد،‌ گفت: حزب‌الله هرگز به سمت آشوب کشیده نخواهد شد.

این مقام حزب‌الله لبنان تاکید کرد: حزب‌الله خواسته‌های مردمی را حمایت می‌کند و موافق تحویل مقامات فاسد به دادگاه است حال با هر مقام و رتبه‌ای. به نظر حزب‌الله لبنان بحران اقتصادی به سیستم بانکی این کشور کشیده شده و فضای حزب‌ را نیز درگیر کرده است.

وی در این مصاحبه به اظهارات جفری فلتمن، سفیر اسبق آمریکا در لبنان در برابر کمیته‌ای در کنگره آمریکا درباره بحران لبنان اشاره کرد و گفت، فلتمن به صراحت گفت آمریکا چه می‌خواهد. این کشور خواهان دولتی نه سیاسی بلکه بر اساس قاعده‌ای به تصور آنها تاثیرگذارتر است، این قاعده همان نظر آمریکاست، این کشور می‌خواهد دولتی روی کار بیاید که با غرب کار کند و ناظر و حافظ مستقیم منافع آمریکا باشد این همان مضمون کلام فلتمن بود اما ما باید با هم منافع لبنان را همسو با راهکارهای ملت لبنان پاسداری کنیم.

نعیم قاسم افزود، فلتمن زمانی که لبنانی‌ها را به انتخاب بین مسیر منتهی به فقر همیشگی یا آسایش احتمالی مخیر می‌کند زمینه را در برابر راهکارهایی که آمریکا برای نجات می‌خواهد، باز می‌کند و این بر خلاف حقوق ملت لبنان است زمانی که می‌گوید دولتی متناسب با برترین حمایت‌ها از منافع آمریکا می‌خواهیم یعنی روی مصادره نظر ملت لبنان در تشکیل دولت‌شان کار می‌کند.

وی اضافه کرد: باید صریح بود ملت لبنان پارلمانی به نمایندگی از خود انتخاب کرد و دولتی را هم انتخاب می‌کند و براساس مصوبه پارلمان به آن رای اعتماد می‌دهد و هیچ راهی جز این وجود ندارد، نمایندگان ملت کسانی که خواسته‌های محق ملت را در اولویت خود قرار داده‌اند و آنچه برای لبنان می‌خواهند چیزی نیست که آمریکا تحت فشار هرچه قدر هم که فشار زیاد باشد،‌ دیکته کرده باشد.

نعیم قاسم تصریح کرد: مقامات آمریکایی تماس‌هایی مستقیم با سیاستمداران لبنانی برقرار می‌کنند اما باید ما را به حال خود بگذارند تا با هم به تفاهم برسیم و هرچه قدر دخالت‌های آنها زیاد شود راه حل به تاخیر می‌افتد و اکنون دلیل تاخیر راه حل کشور آمریکاست.

پیشتر ۲۴۰ عضو کنگره آمریکا پیامی را به امضا رسانده و در آن از آنتونیو گوترش،‌ دبیرکل سازمان ملل خواستند تحت رهبری بین‌المللی از نفوذ حزب‌الله لبنان بکاهد. آنها نسبت به هرگونه نزاع بین اسرائیل و لبنان هشدار دادند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها