ماجرای لغو بلیت‌فروشی کنسرت کیهان کلهر چه بود؟

مهمترین رویداد‌های موسیقی کشور از تاریخ ۲۵ آبان تا اول آذر ماه را در این گزارش مشاهده کنید.

ماجرای لغو بلیت‌فروشی کنسرت کیهان کلهر چه بود؟

بلیت فروشی کنسرت کیهان کلهر لغو شد

بلیت‌فروشی کنسرت کیهان کلهر که قرار بود از روز یکشنبه بیست و ششم آبان ماه آغاز شود، به زمان دیگری موکول شد. کیهان کلهر قصد دارد کنسرت «شهر خاموش» را از هفتم دی ۱۳۹۸ در تالار وحدت روی صحنه ببرد.

زمان دقیق شروع بلیت‌فروشی به زودی اعلام می‌شود. در کنسرت «شهر خاموش» کوارتت مینیاتور، کلهر را همراهی می‌کنند.

کیهان کلهر در فروردین و خرداد امسال هم کنسرت «شهر خاموش» را در تهران برگزار کرد. این در حالی بود که ساری، اصفهان، شیراز، همدان، کرمانشاه و سنندج شهرستان‌هایی بودند که در سال جاری میزبان کنسرت «شهر خاموش» شدند.

اجرای کیوان ساکت با ارکستر ملی

ارکستر ملی ایران در تازه‌ترین کنسرت خود آثار کیوان ساکت را در تالار وحدت اجرا کرد. در این رویداد ارکستر ملی ایران ۲۲ و ۲۳ آبان ماه، با اجرای آثار کیوان ساکت آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی و به رهبری میهمان نصیر حیدریان در تالار وحدت روی صحنه رفت. در این اجرا کیوان ساکت به عنوان تک نواز تار و سه تار حضور داشت.

ماجرای لغو بلیت فروشی کنسرت کیهان کلهر / توضیحات مدیر جشنواره نوای خرم درباره این فستیوال

در بخش اول این کنسرت هنرمندان ارکستر قطعات، «آرزوی بزرگ»، «خاطره»، «رقص شیرازی»، «کرانه»، «شوق دیدار»، «غم و شادی» و «راپسودی چهارگاه» را نواختند.در بخش دوم برنامه، پس از تک نوازی سه تار کیوان ساکت، قطعات «حرکات دائمی»، «مادر»، «سرمست»، «گفتگو» و «رقص گیلکی» برای تماشاگران اجرا شد.

جشن موسیقی ما لغو شد

ششمین «جشن سالانه موسیقی ما» که پیش از این قرار بود شامگاه دوم آذرماه برگزار شود، به تاریخ دیگری موکول شد. این در حالی است که به زودی تاریخ جدید برگزاری این رویداد اعلام می‌شود. چندی پیش فرآیند نظرسنجی ششمین جشن همدلی اهالی موسیقی ایران در دو شاخه کارشناسی و مردمی به پایان رسید و نامزد‌های رشته‌های مختلف به زودی معرفی می‌شوند.

ماجرای لغو بلیت فروشی کنسرت کیهان کلهر / توضیحات مدیر جشنواره نوای خرم درباره این فستیوال

اطلاعات بیشتر درباره تاریخ برگزاری و همچنین نامزد‌های ششمین «جشن سالانه موسیقی ما» به زودی منتشر می‌شود.

صحبت های بردیا صدر نوری درباره «نوای خرم»

نشست خبری ششمین دوره جشنواره «نوای خرم» در تالار وحدت برگزار شد.

بردیا صدرنوری مدیر موسسه راد نواندیش و مدیر جشنواره نوای خرم در ابتدا گفت: فراخوان جشنواره تیر ماه اطلاع رسانی شد و تا ۳۰ مهر ماه آثاری را از داوطلبان دریافت کردیم. ما در طول سه هفته، در پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها جشنواره را برگزار می‌کنیم. تصور می‌کردیم کودکان و نوجوانان در حفظ موسیقی ایرانی تلاش نمی‌کنند، اما متوجه شدیم که آن‌ها توجه ویژه‌ای دارند و موسیقی ایرانی فراموش نشده است. تأکید ما روی سرمایه موسیقیایی و حفظ آن است که در این جشنواره انجام می دهیم.«نوای خرم» فرصت خوبی برای برنامه‌ریزان فرهنگی است که بتوانند از این سرمایه‌های کم سن و سال استفاده کنند. هرچه بتوانیم روی فرهنگ جامعه سرمایه گذاری کنیم در آینده جامعه بهتری خواهیم داشت. ما مشکلات زیادی برای برگزاری جشنواره داشتیم که حتی ممکن بود آن را برگزار نکنیم، در روزگاری که که خیلی‌ها نا امید هستند ما سعی کردیم امید را در دل‌ها زنده کنیم. ما اسپانسری در این جشنواره نداشتیم.

ماجرای لغو بلیت فروشی کنسرت کیهان کلهر / توضیحات مدیر جشنواره نوای خرم درباره این فستیوال

وی افزود: دو هزار و ۵۳۴ کودک و نوجوان آثاری را به جشنواره فرستادند که هزار و ۷۱۴ نفر از آن‌ها انتخاب شدند.البته اگر سایت باز می‌ماند احتمالا از مرز ۳ هزار نفر عبور می‌کردیم، چون همچنان با ما تماس‌هایی مبنی بر حضور در جشنواره گرفته می‌شد. نکته قابل توجه این است که از ۱۲۱ شهر شرکت کننده داریم و حتی از شهرستان‌ها و روستا‌های کوچک هم در این جشنواره حضور دارند.«نوای خرم» مستقل است و تصور رقابت با جشنواره‌های دیگر را نداریم ما هدف خودمان را کمک به موسیقی ایرانی می‌دانیم و همه شرکت کننده‌ها می‌توانند با استفاده از تمامی ساز‌ها در جشنواره‌ها شرکت کنند.

ماجرای لغو بلیت فروشی کنسرت کیهان کلهر / توضیحات مدیر جشنواره نوای خرم درباره این فستیوال

در ادامه رضا خرم فرزند همایون خرم و عضو شورای سیاست گذاری جشنواره «نوای خرم» اظهار کرد: ما تمام تلاشمان را می‌کنیم که علاوه بر ترویج موسیقی ایرانی اخلاق را به نسل آینده منتقل کنیم. آنچه متأسفانه در میان شرکت کنندگان گذشته وجود دارد غروری است که در آن‌ها دیده می‌شود؛ ممکن است مثلا خانواده یا دوستان شرکت کنندگان با تعریف‌هایی که از آ‌ن‌ها می‌کنند. باعث ایجاد چنین روحیه‌ای شوند. باید خانواد‌ه‌ها به چنین موضوعی توجه داشته باشند. علاوه بر این، فضای رقابت را باید بپذیرند. یکی از دلایل نامگذاری این جشنواره فارغ از هنر موسیقی پدرم اخلاق ایشان بود. استاد همایون خرم در رفتار بسیار شاخص بودند.

در ادامه بردیا صدرنوری گفت: بزرگترین دستاورد جشنواره این بود که نشان داد، موسیقی زنده است و سرمایه معنوی همیشه ماندگار خواهد بود. من اعتقاد دارم که هنرمند هرگز نمی‌میرد. علت نامگذاری این جشنواره سه مورد بود؛ نخست اینکه استاد همایون خرم جایگاه والایی در موسیقی ایرانی و آهنگ سازی موسیقی ایرانی داشتند. همچنین ایشان تحصیلات آکادمی فارغ از موسیقی داشتند؛ سومین نکته اخلاق ایشان بود. استاد همایون خرم بسیار خانواده دوست و خانواده دار بودند و احترام فراوانی به نوجوانان و جوانان می‌گذاشتند. من زمانی که ۲۰ ساله بودم قطعه‌ای از تک نوازی پیانو را با نوازندگی خودم ضبط کرده بودم و وقتی نوار کاست را به ایشان دادم، به گونه‌ای از من استقبال کردند که انگار سال‌هاست من را می‌شناسند. پس از آن که شماره ایشان را گرفتم و تماسی با ایشان داشتم حدود ۴۰ دقیقه درباره نوازندگی من صحبت کرده و من را راهنمایی کردند. از همانجا من علاقه فراوانی به ایشان پیدا کرده و ریشه شکل گیری این جشواره هم به همان زمان برمی‌گردد.

ماجرای لغو بلیت فروشی کنسرت کیهان کلهر / توضیحات مدیر جشنواره نوای خرم درباره این فستیوال

مدیر جشنواره «نوای خرم» گفت: برای جوایز بحث‌های زیادی مطرح شد مثلا به این نتیجه رسیدیم که جوایز را از نقدینه بودن خارج کنیم که بچه‌ها عادت به هدیه نقدی نداشته باشند. ما به کسانی که در جشنواره حضور دارند و در مراحل ابتدایی و مراحل بالاتر راه پیدا نمی‌کنند. لوح تقدیر‌هایی اهدا می‌کنیم و بسته فرهنگی که شامل یک کشتی سنتی با قانون «نوای خرم» و چند آلبوم موسیقی است. برگزیدگان نهایی تندیس خرم را دریافت می‌کنند و تقدیر کنندگان سردیس استاد خرم همراه با لوح تقدیر در دو دوره اخیر هم جایزه ویژه هم برای شرکت کننده شاخص در نظر گرفتیم.

از ارکستر سمفونیک دفاع مقدس تقدیر شد

دومین دوره مراسم گرامیداشت ارکستر سمفونیک دفاع مقدس با عنوان ساز‌های خاکی، شب گذشته در تالار وحدت برگزار شد. در این مراسم اعضای ارکستر سمفونیک دوران جنگ مورد تجلیل قرار گرفتند. نکته قابل توجه حضور دو تن از نوازندگان ساز‌های بادی ارکستر سمفونیک تهران در ارکستر دفاع مقدس بود؛ این دو نوازنده، جای نوازندگان شهید ارکستر دفاع مقدس را گرفته بودند. از حواشی این برنامه تعداد کم حاضران در تالار وحدت بود. در دوره قبل مهمانان فراوانی به مراسم دعوت شدند و حتی سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم حاضر بود.

آغازگر مراسم اجرای دو قطعه «بانگ آزادی» و «خجسته باد این پیروزی» با صدای محمد گلریز خواننده پاپ و سنتی کشورمان بود. در ادامه کلیپی درباره اعزام ارکستر سمفونیک دوران دفاع مقدس به مناطق عملیاتی و اجرای برنامه‌های موسیقیایی پخش شد.

سوقندی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران گفت: «موسیقی، ادبیات، شعر و تصنیف همزاد انسان بوده و در غم و شادی، سختی‌ها و آسانی‌ها و هرآنجا که زندگی حضور دارد موسیقی و هنر هم وجود دارد. هنر‌هایی که در بستر فرهنگ ایرانی اسلامی هزار و چند سال پیشینه دارد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی هنرمندان تمامی عرصه‌ها برخاسته از ایمان به مردم و عشقی که در دل داشتند، صادقانه حضور پیدا کردند. وقتی هم جنگ به ما تحمیل شد، باز این هنرمندان بودند که ادبیات مقاومت و پایداری در شعر و شعور را درآمیخته و آثار ماندگار خلق کردند.»

ماجرای لغو بلیت فروشی کنسرت کیهان کلهر / توضیحات مدیر جشنواره نوای خرم درباره این فستیوال

سپس از ارکستر دفاع مقدس تجلیل شد. مهدی افضلی مدیر عامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، سید عباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت و مشاور وزیر ارشاد در امور ایثارگران روی صحنه آمدند و از احمد عزیز، جهانگیر زمانی، شاهرخ شیردوست، بهروز اسلامی، هوشنگ گنج بر، محمدرضا جعفری بهنام، مهرداد کاظمی، زنده یاد کیومرث میردادیان، زنده یاد امیر بهشتی، محمد گلریز، منوچهر پناهی نژاد، سیامک میردادیان، حسن زهری، رضا صنعتی نژاد، محمد علی لقا، مسعود عالمی، غلامعلی صابری، محمدرضا صفی، بابک میردادیان، علی اکبر فیض، علی حیدری و محمدرضا داور پناه تجلیل کردند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها