انواع جراحی‌های لاغری را بشناسید/ چه کسانی می‌توانند با جراحی لاغر شوند؟

یک فوق تخصص سینه گفت: قدم اول در درمان چاقی معمولاً با یک رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی هوازی شروع می‌شود.

انواع جراحی‌های لاغری را بشناسید/ چه کسانی می‌توانند با جراحی لاغر شوند؟

داوود محمدی فوق تخصص جراحی قفسه سینه و جراحی توراكس عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره جراحی‌های زیبایی، اظهار کرد: امروزه چاقی به عنوان یک بیماری تلقی می‌شود. چاقی عوارض زیادی به همراد دارد؛ مانند قلبی عروقی، تنفسی، مفاصلی و اختلال در دستگاه گوارشی.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: درمان‌هایی که برای چاقی انجام می‌شوند یکسری مراحل دارند. باید در مراحل اولیه فرد مبتلا حتماً از لحاظ بیماری‌های متابولیک باید بررسی شود و به یک متخصص مراجعه کند تا از لحاظ کارکرد و عملکرد کبد و بقیه قسمت‌ها کاملاً بررسی شود. افراد در صورتی که مشکل خاص‌تری داشته باشند، می‌توانند درمان مناسب با آن بیماری را دریافت کنند.

محمدی بیان کرد: قدم اول در درمان چاقی معمولا با یک رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی هوازی شروع می‌شود؛ توصیه می‌شود این عملکردها هم زیر نظر یک متخصص صورت بگیرد، قدم دوم استفاده از روش‌های دیگری است که در رأس آنها اقدامات جراحی هم می‌تواند تأثیرگذار باشد.

او اظهار کرد: یک سری روش‌ها مانند بالن وجود دارند که اثربخشی مناسبی نداشته و تنها حجم را کم خواهد کرد، روش دیگری مانند اسلیو معده است که حجم معده را کاهش داده و معمولا به صورت لاپاراسکوپی انجام می‌شود و بیمار حجم غذایی را که مصرف می‌کند بسیار کم خواهد بود؛ این نوع عمل جراحی برای افرادی که ریزه‌خوار هستند تأثیری نخواهد داشت زیرا آنها در وعده‌های زیادی مواد غذایی فراوانی را مصرف می‌کنند.

جراحی های مختلف برای لاغری

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: متأسفانه دیده شده است بعد از۳ تا ۴ سال این نوع روش‌های جراحی قابل برگشت خواهند بود، گاهی اوقات ممکن است کاهش وزن فرد موردنظر متوقف شود؛ بای‌پس یا مینی معده علاوه بر کاهش حجم که کمتر از اسلیو معده است، قسمتی از روده از مسیر جذب خود خارج می‌شود، یعنی قسمت اعظم جذب معده دیگر کار نخواهد کرد. طبعاً مواد غذایی مصرف شده بدون جذب شدن دفع خواهند شد.

محمدی بیان کرد: عوارض اسلیو معده ممکن است موجب عدم توانایی در غذا خوردن، لخته یا آمبولی شدن در فرد شود، عوارض بای‌پس معده این است که جذب مواد غذایی با اختلال زیادی صورت می‌گیرد و ممکن است فرد بیمار دچار سوءجذب شود یا مواد مغذی بدن فورا دفع شود. این نوع افراد نیاز دارند تا مدت‌های طولانی از مکمل‌های خوراکی استفاده کنند.

او ادامه داد: این نوع جراحی‌ها عوارض زیادی دارند اما بیمارانی که چاق هستند، ممکن است وزن آنها ثابت بماند و تغییری نکند؛ خطرات چاقی گاهی بیشتر از جراحی فرد را درگیر بیماری‌های خطرناکی خواهد کرد.

با این جراحی ها لاغر شوید

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اگر بیمار بخواهد کاندیدای جراحی شود، باید BMI آن فرد بالای ۴۰ باشد یا بیمارانی که مشکلات کبدی، گوارشی، قلبی عروقی داشته باشند باید فوراً مورد جراحی قرار بگیرند تا مانع مرگ زود هنگام آن ها شویم. زیرا منافع این نوع جراحی‌ها از عوارض آنها بیشتر است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها