رحمانی‌فضلی یا ربیعی؛ مقصر اصلی روزه سکوت «دولت» پیش از «افزایش قیمت بنزین» کیست؟

رحمانی‌فضلی به‌عنوان سخنگوی ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور و علی ربیعی با مسئولیت سخنگویی دولت در قضیه افزایش و سهمیه‌بندی قیمت بنزین هیچ خبررسانی دقیقی قبل از این موضوع انجام ندادند و سبب نارضایتی مردم شد.

رحمانی‌فضلی یا ربیعی؛ مقصر اصلی روزه سکوت «دولت» پیش از «افزایش قیمت بنزین» کیست؟

دولت پنج‌شنبه هفته گذشته در اقدامی شبانه اعلام کرد که بنزین از روز جمعه سهمیه‌بندی می‌شود و قیمت آن نیز افزایش می‌یابد.

این افزایش نابهنگام و بدون اطلاع قیمت بنزین سبب ناآرامی‌هایی در سراسر کشور شد. برخی از تحلیل‌گران، کارشناسان سیاسی و رسانه‌ای کشور عدم اطلاع‌رسانی به‌موقع دولت را دلیل اصلی بروز نارضایتی در بین مردم و سوء استفاده ضدانقلاب از اعتراضات مردمی می‌دانند.

سخنگوی دولت: خوب اطلاع‌رسانی نکردیم!

علی ربیعی، سخنگوی دولت بعد از انتقادهای فراوان مردم و رسانه‌ها در این مورد اعلام کرد که «دولت اطلاع‌رسانی خوبی برای افزایش قیمت بنزین انجام نداده است.» اما سؤال اصلی برای مردم این است که چه کسی مسئول اطلاع‌رسانی در این مورد بوده است؟

البته از روز گذشته برخی از افراد و گروه‌های نزدیک به جریان دولت، اصلاح‌طلبان و علی لاریجانی در پاسخ به این انتقادها گفته‌اند که صدا و سیما مسئول اعلام سهمیه‌بندی بنزین و ایجاد موج رسانه‌ای بعد از آن است. بیشتر کارشناسان اعتقاد دارند که رسانه ملی در مورد بنزین گزارش‌های خوبی ارائه کرد و مشکل اصلی در اطلاع‌رسانی دولت بود.

اما چه کسانی در دولت وظیفه اطلاع‌رسانی درباره سهمیه‌بندی بنزین را برعهده داشته‌اند. نخستین فردی که نوک پیکان رسانه‌ها به سمت او می‌رود؛ علی ربیعی است. او چند ماه است که سخنگویی دولت را برعهده دارد؛ اما در اقدامی عجیب یک روز قبل از افزایش قیمت بنزین در حاشیه جلسه دولت اعلام کرده بود که افزایش قیمت بنزینی در راه نیست!

نفر دومی که مستقیم با مسائل اقتصادی دولت سروکار دارد، وزیر کشور است. حسن روحانی در تاریخ هشتم مهر سال ۱۳۹۷ طی حکمی و در راستای اجرای مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی، عبدالرضا رحمانی فضلی را به‌عنوان «رئیس ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور» منصوب کرد تا بر اساس این حکم او سیاستگذاری و برنامه‌ریزی رسانه‌ای و نظارت بر اجرای فعال و موثر در مواجهه با جنگ روانی و اقتصادی را انجام دهد.

در آخرین جلسه اطلاع‌رسانی ستاد اقتصادی کشور چه گذشت؟

وزیر کشور یکسال سخنگوی ستاد اقتصادی کشور بوده است و از طرفی دیگر در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا هم عضو است. نکته جالب است که آخرین «جلسه ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور» در تاریخ ۲۰ آبان امسال یعنی سه روز قبل از سهمیه‌بندی بنزین برگزار شد، ولی رحمانی فضلی حتی یک کلمه درباره سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین حرفی به میان نیاورد.(لینک خبر سایت وزیر کشور).

وزیر کشور که مسئول اعلام وضعیت اقتصادی کشور و تصمیم‌های سران قوا در زمینه اقتصادی به مردم است بعد از آخرین جلسه ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور هیچ صحبتی از افزایش یا سهمیه‌بندی بنزین نمی‌کند.

البته وزیر کشور به‌عنوان سخنگوی ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور همواره بسیار کوتاه به پرسش‌های خبرنگاران درباره مسائل اقتصادی کشور جواب می‌دهد. در همین جلسات ستاد تبلیغات اقتصادی که همواره در ساعت‌های دیروقت برگزار می‌شود، رحمانی فضلی بعد از جلسه تنها چند دقیقه به‌صورت «ضبط صوتی» در مورد مباحث مطرح شده در جلسات اقتصادی برای مردم و رسانه‌ها صحبت می‌کند!

تاکنون ۳۹ جلسه ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور برگزار شده است و همین روند پاسخ‌های کوتاه وزیر کشور در مورد مسائل اقتصادی تاکنون ادامه داشته است. این در صورتی که وظیفه اصلی رحمانی‌فضلی اطلاع‌رسانی دقیق به مردم در مورد جلسات شورای عالی هماهنگی اقتصادی است.

وزیر کشور در همین رابطه و درخصوص حکمش گفته بود: «سران قوا در جلسه‌ای که داشته‌اند، تصمیم گرفتند که یک هماهنگی بین دستگاه‌های متولی اقتصادی و دستگاه‌های اطلاع‌رسانی ایجاد شود که هم تبادل اطلاعات و هم برنامه‌ریزی صورت گیرد و به صورت ایجابی و سلبی به همه ابهامات، ایرادات، ضعف‌ها و خلاءهای اطلاعاتی در جامعه پاسخ‌هایی مناسب داده شود و وظیفه این موضوع برعهده بنده است».

دولتمردان در قبال افزایش قیمت بنزین در برابر مردم «روزه سکوت» گرفتند و همین موضوع از نگاه بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مردم و رسانه‌ها یکی از پایه‌های اصلی نارضایتی مردم در حوادث اخیر و بعد از سوءاستفاده ضد انقلاب برای ایجاد آشوب بود.

در سال ۱۳۸۹ و نخستین مرحله هدفمند کردن یارانه ‌ها، رئیس‌جمهور وقت و بسیاری از اعضای دولت قبل از افزایش قیمت با مردم صحبت کرده بودند و شاید حرف‌های رئیس‌جمهور یا یکی از مسئولان ارشد دولتی قبل از افزایش اخیر قیمت بنزین آبی بر آتش نارضایتی مردم بود.

منبع: آنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 14
  • بی نام تا اطلاع ثانوی
    0

    اینترنت....

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      به هیچ‌وجه به دولت و سران ،اعتماد نداریم و اعتقادی هم به گفتارشان نداریم .

  • آرمان
    0

    با چه مزخرفاتی اصل موضوع رو لاپوشانی میکنید

  • کاربر ناشناس
    0

    هرکس این تصمیم گرفته اشتباه بوده چون بدون کار شناسی وفقط از روی درآمد خودشان محاسبه شده است به مستمری بگیرها نکردید که کم هم نیستند از این دولت توقع بیشتر هم نباید داشت چون از بدو ریاست ایشان راه را کج رفته است ناتوانی ایشان ظلم به مستمری بگیر بیچاره .این ۵۵هزار تومان هم در مقابل تورم هیچ ارزشی ندارد خدا خودش جلو ظلم شما را بگیرد

  • ناشناس
    0

    اولا مردم ایران وفادار به نظام جمهوری اسلامی هستند و اینرا دها هزار بار نشان دادند و درموقعیت های حساس انجام وظیفه کرده اند و دولتهای اروپایی و امریکایی و کلا دولتهای دنیا هم به ان اذعان دارند این مشکلی که بوجود امده دقیقا از روی عدم مدیریت و برنامه ریزی بوده ودر راس این مدیریت شخص اقای روحانی میباشد که رئیس قوه مجریه و رئیس دولت است و باید شخص ایشان پاسخگو باشد این صحیح نیست مسئولین پائین دستی ایشان را به زیر سوال ببرید دوم اینکه رهبر معظم انقلاب پدر معنوی ملت ایران هستند ایشان با همان لحن مهربان و پر عطوفت خود مردم خشمگین بخصوص جوانان سلحشور ایران را ارام کنند چه ایرادی دارد این مسئله را برای مدتی منتفی کنیدخود انهایی که دولت قصد کمک به انها را داشته با این اوضاع و احوال راضی به در یافت این مبلغ نیستند اگر دیدید کسی در خیابان هست و به اموال دولتی خسارت وارد میکند جواب ان عده را خود مردم میدهند مثل همیشه نه نیروی انتظامی ودر پایان چون گردش اقتصادی ایران با دلاربوده و هست از زمان تحریم های نابخردانه امریکا معیشت ملت ایران و کار و کاسبی هم از رونق افتاده حقیقتا اکثریت ملت ایران دچار نابسامانی اقتصادی و معیشتی شدند و این مصوبه که بدون مقدمه و غیر مترقبه در نیمه شب اعلام شد شوک بزرگی به مردم وارد کرده با حقوق و دریافتی هایی که دارند پرواضح است کم میارند و عصبی میشوند عقلا و بزرگان و روسا باید در پی دلجوئی از مردم صبور و نجیب و مسلمان مملکتمان باشند حساب ان عده که جو گرفته شدندو اختیار از دست دادند و خسارت بپا کردند با توده مردم جداست .

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      آقا در ایر ان عزیز ما فقط مختلصین محرم هستند ومردم برده وفقط رای به دزدان منتخب می‌دهند.

  • شهابی
    0

    سلام من از یوزرهای مودم های سیمکارتی هستم. لطفا اطلاع رسانی کنید هنوز این مودم ها وصل نشدن

  • ق
    0

    اصلاح طلبان تدبیر و امیدی طی ۶ سال گذشته همواره برای فقیر کردن ملت تلاش نموده اند ..تعطیلی پروژه های عمرانی..افزایش بیکاری..گرانی مسکن..افزایش لجام گسیخته تورم..کاهش شدید ارزش پول ملی..برداشت از صندق توسعه ملی و اکنون نیز افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین..

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      آقا فراموش کردی نقش ماله کشی ملی صدا وسیما رو بگی

  • ایرانی
    0

    همه ی مردم دولت و شخص روحانی را مقصر می دانند روحانی اگر ریاست طلب نبود می بایست استعفا دهد و از مردم عذر خواهی کند با رفتن او دستهای دیگران رو می شد و مقصران دیگر آشکار می شدند این همه خسارت به کشور وارد شد خرابکاران واقعی را در انظار عمومی به اشد مجازات برسانند دفعه قبل پرچم ایران را جلوی چشم مردم به اتش کشیدند یک نفر بالا بود و پرچم را اتش زد برای مردم همان شخص معرفی و مجازات نشد چرا؟؟

  • کاربر ناشناس
    0

    مسایل ومشکلات مردم راحل کنید ونگویید کی بود کی بود من نبودم

  • اصغر
    0

    یه چیز برام خیلی جالبه اونم اینه که تو مملکت ما حدی برای گند زدن دولت و رییس جمهور تعریف نشده مثلا یک دانشجو دو ترم مشروط بشه میندازنش بیرون اما دولت کریمه تولیدو بخوابونه مملکتو از نظر سیاسی ببره زیر تحریم کمرشکن دلار جهانگیری بده به رانتخورا و دلالان اینترنت 80 میلیونو بی دلیل 5 روز قطع کنه بنزینو 3 تومن کنه مردم رو به فلاکت و فقر برسونه مهم نیست اخه این مجلس چه کاره هست؟ شورای نگهبان و تشخیص مصلحت کجا هستند؟ دفاع از حقوق ملت فرمالیته هست؟ آقای روحانی اگر خیانت کار نباشند به طور قطع نمره مردودی گرفته و توانایی اداره مملکت رو نداره پس باید بروند

  • کاربر ناشناس
    0

    اخه کار پت ومت از این بهتر نمیشه

  • حسن
    0

    نگو این مقصره یا اون بگو توی دولت کدومشون مقصر نیست و به فکر مردمه؟ هیچ کدوم! همه شون به فکر پر کردن جیب خودشون و توله هاشون(شما بخوانید آقازاده هاشون!) هستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها