لوموند: قطع اینترنت در ایران نخستین نمونه از نظر پیچیدگی در جهان است

۹۰ساعت از قطع سراسری اینترنت در ایران می‌گذرد و رسانه‌های غربی با شگفتی به این پدیده می‌نگرند. یورونیوز فارسی به نقل از نشریه لوموند فرانسه به ابعاد فنی این فیلترینگ پرداخته است.

لوموند: قطع اینترنت در ایران نخستین نمونه از نظر پیچیدگی در جهان است

روزنامه فرانسوی لوموند نوشت قطع اینترنت همزمان با بالاگرفتن اعتراض‌ها در ایران حاصل یک عملیات بسیار پیچیده فنی است که در جهان «بی‌پیشینه» بوده است.

روزنامه لوموند روز چهارشنبه ۲۹ آبان با یادآوری این که دولت ایران از روز شنبه گذشته با قطع اینترنت برای سرکوب اعتراض در داخل کشور، دست به اقدامی بی‌سابقه زده است، از قول چند پژوهشگر نوشت که اقدامی در این ابعاد تنها به کمک برخی زیرساخت‌های از پیش آماده شده در ایران میسر شده است.

سه شرکت خدمات اینترنتی ایران که مستقیما تحت کنترل دولت قرار دارند، به سرعت و ظرف کمتر از یک روز دسترسی ارتباطی ایران با جهان خارج از طریق اینترنت را تقریبا به طور کامل قطع کردند، به طوری که سازمان مردم‌نهاد «نت‌بلاکس» میزان فعلی دسترسی اینترنتی در ایران را تنها کمتر ۵ درصد اعلام کرده است.

لوموند می‌نویسد که سازمان‌ها و نهادهای دولتی و برخی بانک‌ها و شرکت‌ها از طریق یک شبکه اینترنت ملی در ایران به فعالیت خود ادامه می‌دهند، اما مردم ایران هیچ گونه ارتباط اینترنتی با جهان ندارند.

ایران چگونه اینترنت را قطع کرده است؟

«فردریک دوزه»، استاد مؤسسه دانشگاه پاریس و رئیس مرکز پژوهش‌های بینارشته‌ای راهبردی و ژئوپولیتیک سایبری «ژئود» به همراه چند پژوهشگر دیگر به روزنامه لوموند توضیح داده‌اند که مبادی ارتباطی شبکه اینترنتی ایران با شبکه جهانی تنها از طریق سه شرکت برقرار شده، اما این مبادی در سال‌های اخیر طوری طراحی و بازسازی شده‌‌اند که این شرکت‌ها بتوانند ترافیک میان داخل و خارج از شبکه را گزینش کرده و در صورت لزوم به طور کامل آن را ببندند به طوری که شبکه از داخل به فعالیت خود ادامه دهد.

خانم «دوزه» که به اتفاق پژوهشگران دیگری از مرکز ژئود به نام لقمان سلامتیان، کاوه سلامتیان و کوین لیمونیه روی اینترنت ایران مطالعه کرده‌اند، با یادآوری این که اینترنت شبکه‌ای شامل شبکه‌های مستقل بی‌شمار متصل به هم است، گفته‌اند که این شبکه‌ها از طریق مجموعه‌ای از ارتباطات فیزیکی به هم وصل می‌شوند که به آنها اجازه انتقال بسته‌های حاوی داده‌ها را می‌دهد.

به گفته آنها شبکه اینترنت در ایران طوری طراحی شده که کارشناسان داخلی در صورت لزوم بتوانند راه‌هایی را که داده‌ها برای ورود انتخاب می‌کنند کنترل کرده و در صورت لزوم آنها را به صورت گزینشی ببندند. ارتباطات در داخل شبکه ایران غنی است و قابلیت پذیرش بالایی دارد، و داده‌ها می‌توانند از راه‌های بی‌شماری از یک سو به سوی دیگر بروند. اما برعکس، مسیر رفتن داده‌ها به بیرون از شبکه به شدت زیر کنترل قرار دارد و تنها به چند راه محدود می‌شود. این در واقع نوعی از کنترل فضای مجازی در درون یک سرزمین است و به گفته کارشناسان مورد مشاوره لوموند، حتی در عصر دیجیتال هم جنگ را به عرصه‌ای جغرافیایی کشانده است.

این کارشناسان با یادآوری این که شناسایی سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و خدمات مسدود شده برای ایرانیان از خارج از کشور بسیار دشوار است، می‌گویند که گردانندگان این سایت‌ها در عین حال متوجه افت ترافیک خود در ایران می‌شوند.

پایگاه‌هایی مانند «آلکسیا» که آمار ترافیک پربیننده‌ترین سایت‌های جهان را ارائه می‌دهند، می‌توانند اطلاعاتی در این زمینه بدهند. کارشناسان می‌گویند بررسی راه‌هایی که داده‌ها از آن انتقال می‌یابند، نشان می‌دهد که هیچ یک از این راه‌ها به سوی ایران نمی‌رود. این گونه مطالعه‌ها نشان می‌دهد که نگذشتن داده‌ها از مسیرهایی خاص، به یک جغرافیای خاص مربوط می‌شود و این بدان معناست که دولتی در آن منطقه دست به عملیاتی برای این کار زده است.

به گفته خانم دوزه و همکارانش، در چنین شرایطی ایرانیان حتی به کمک پراکسی و وی‌پی‌ان هم نمی‌توانند به اینترنت خارج از کشور دسترسی پیدا کنند زیرا عملیات انسداد اینترنت در ایران بسیار پیچیده است. به گفته آنها تنها راه ارتباط با جهان خارج در این شرایط ارتباط ماهواره‌ای است که آن هم در دسترس ایرانیان نیست. البته برخی ساکنان نقاط مرزی نیز ممکن است بتوانند از اینترنت کشورهای همسایه استفاده کنند.

توانمندی فیلترینگ ایران، فراتر از روسیه و چین

کارشناسان در پاسخ به پرسش خبرنگار لوموند در مورد شباهت وضعیت فعلی اینترنت در ایران با کشورهای دیگر مانند چین و روسیه گفته‌اند که دولت چین به طور کلی روی اینترنت و تبادل داده‌ها با بیرون از کشور کنترل داشته و روسیه نیز وعده بریدن از اینترنت جهانی و راه‌اندازی شبکه ملی را داده است. اما ایران این هفته ثابت کرد که از هم اکنون در کنترل کامل اینترنت به موفقیت دست یافته است.

پژوهشگران فرانسوی حوزه سایبری در مورد این که آیا کشور دیگری مانند ایران تا این حد توانایی بستن کامل اینترنت ظرف ۲۴ ساعت را دارد به لوموند گفته‌اند: «در کشورهایی مانند فرانسه و آمریکا زیرساخت شبکه اینترنتی به گونه‌ای است که دسترسی به آن آزاد و کاملا غیر متمرکز باشد و چرخش اطلاعات به سادگی انجام شود. این شبکه‌ها از طریق کانال‌های پرشماری به سایر شبکه‌های جهان متصل هستند و بنابراین بستن آن به راحتی مقدور نیست. قطع اینترنت در ایران نخستین نمونه از نظر سطح پیچیدگی در جهان است.»

گروه پژوهشگران سایبری فرانسه به مدیریت فردریک دوزه در پاسخ به این پرسش لوموند که آیا عملیات قطع اینترنت با این سرعت و این گستردگی از سوی یک کشور برای موجودیت اینترنت جهانی یا به هم زدن توازن آن خطری دارد یا نه، گفته‌اند که به هر حال رقابت شدید حاضر و برتری‌جویی دولت‌ها در فضای سایبری ممکن است ثبات اینترنت جهانی را تهدید کند.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 64
  • سجاد
    0

    باید به این مغز متفکر تبریک گفت که فقط تو حیطه ی دیکتاتوری توان پیشرفت داره، هزاران آفرین!

  • سونیا
    0

    این مسخره بازیا چیه اه اه

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      واقعا اینا دیگه شورشو در آوردن مسخره ها ......

    • کاربر ناشناس
      0

      واقعا اینا دیگه شورشو در آوردن مسخره ها ......

  • سجاد
    0

    این الان توانمندی و قابلیت بود؟ یا ضایع کردن حق شهروندان؟ بله شما در قتل عام و اعدام و بگیر و ببند و دزدی و بی ارزش کردن پول ملی و بی اعتباری پاسپورت و بی اعتنایی به قشر ضعیف جامعه و بیکارترین جوانان تحصیلکرده در دنیا نظیر ندارید و تک تک هستید. به خودتون ببالید.

  • بینام
    0

    الله اکبر الله اکبر الله اکبر حالا که اینطوری شد ی پیشنهاد دارم لطفا اینترنت کشورهای خارجی را قطع کنید تا معاندین وکفار نتوانند برای کشور ما نقشه بکشند واینترنت داخل کشور راوصل کنید تااین همه جوان بیکار برن واسه خودشون سرگرم بشن وکاری با اغتشاش وبلوا نداشته باشن

    نظرات شما -
    • علیزاده
      1

      زنده باد جمهوری اسلامی ایران خدا قوت نابود باد اغتشاش گر ومنافق تا کور شود ان کس که نتوان دید.

  • Arash
    0

    تبریک میگم تواناییه دیگر در نقض حقوق بشر یک ملت

    نظرات شما -
    • سعید
      0

      اولین حقوق بشر امنیته

  • من
    0

    از بیرون که تحریمیم از داخل هم اینترنت نداریم ، ماشین اشغال ک باید بخریم مزخرف ترین کشور دنیا رو داریم با کلی منابع داریم زجر میکشیم بخاطر چی؟

  • ارمیا
    0

    معلومه پس دیکتاتور ترین نظام در دنیا هستیم

  • ج
    0

    جلوی نور رو میشه گرفت ولی حقیقت نور رو نمیشه نابود کرد

    نظرات شما -
    • زکیه
      0

      چرا عزیزم با این اوضاعی که داریم پیش میریم هر چیزی ممکنه. کره شمالی رو ببین

  • Mm
    0

    واقعا متاسفم اصلا این خبر ارزش انتشار داره محدود کردن دسترسی مردم تو این همه پیشرفت بشریت افتخار داره از کار انداختن جوونی که با هزار زحمت تو این کشور بی در و پیکر واسه خودش درامدی ساخته تا دستش جلو کسی دراز نباشه و تازه داره ارز وارد کشور می کنه افتخار داره. اه تک تک مردم به هر نحوی پشتتونه دل خوش نباشین که عده ای اومدن ازتون حمایت کردن .اسلام رو نابود کردین مملکت عقب افتاد از دنیا به اسم دین غارت شد خدا بهتون رحم کنه خدا به ما رحم کنه

  • آرش
    0

    ممنون بابت این مقاله که به این سرعت در اختیار مخاطبان قرار گرفت. البته نمی دونم چرا در اون چند بار به عدد ۲۴ ساعت اشاره شد. چون تا اونجایی که برآورد میدانی ما نشان میداد کل این فرآیند در کمتر از ۱ ساعت (یا نهایتا چند ساعت) بود.

  • کیوان
    0

    قابلیتی برای سرپوش گذاری روی عدم قابلیتها !!

  • جواد
    0

    شعب ابی طالب هم انقدر سخت نبوده

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      در شعب ابیطالب خود پیامبر بهمراه اهل بیتش مانند سایر مردم در تحریم بودند نه مثل الآن که تحریم فقط برای مردم عادی باشه !!!!!

  • حمیدرضا
    1

    ممکت داری هزارگرفتاری دارد عامل آصلی گرفتاریمردم ایران امریکا باتحریم ظالمانه وهمراهی اروپایی است بیاری خدااین هم تبدل به فرصت خواهدشد

    نظرات شما -
    • کلانی
      0

      فرصت برای چه کسانی؟ الان این مردم هستن که زیر بار مشکلات اقتصادی کمرشون خم شده.

  • کاربر ناشناس
    0

    ایران داره میشه کره شمالی دوم واقعا پیشرفت چشم‌گیری محسوب میشه

  • علیزاده
    1

    زنده باد جمهوری اسلامی ایران خدا قوت نابود با داغتشاش گر ومنافق تاخون دررگ ماست خامنه ای رهبر ماست. به کوری سلطنت طلبها ومنافقین.ان شاء الله

    نظرات شما -
    • کلانی
      1

      مرگ بر سطلنت طلبها و منافقین، اونا به کنار. ولی لیاقت مردم ایران بیش از این چیزاست. باور کن

  • علي
    0

    پروفسور مركز ژئوپوليتيك بين رشته اي سايبري فرانسه و اين حرفهاي عوامانه؟ معلومه فرانسه هم پخي نيست

  • آرمان
    0

    حق دارن میگن ایران ظرفیت و لیاقت داشتن تکنولوژی رو نداره. راست میگن اگر بمب اتم داشت در وقت لزوم به سر مردم خودشم میریخت

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      خب حرف آمریکا و مجامع جهانی اینه دیگه ؛ اینها میگن ایران فرهنگ داشتن سلاح هسته ای را نداره !!!!! حکومتی که برای بقا به مردم خودش رحم نکنه به مردم دنیا رحم میکنه ؟؟؟!!!

  • احمد
    0

    اون دست قشنگه رو بزن برای ایران تو این همه کشور تو جهان ما سه تا چقدر خوبیم ایران روسیه و چین

  • جهانبین
    0

    زندانی به نام ایران. زندانی که مهمترین ادعای زندانبانان این است که : عوضش امنیت دارین!

  • حسینی
    0

    سلام آخ من یه مادرم بچه های منم حالشون خرابه این نظرات نشون میده شما حالتون خرابه ولی من یه کمی خوشحالم چون بچه هام بیشتر می بینم شما آنقدر تو این فضا مسخ شدید که پی نمی برید که این افکارتان عاریه است.حرکت کنید اطرافتون نگاه کنید اتاقتون تمیز نمی کنید از خفقان ودیکتاتوری صحبت میکنید اگر مملکت دست شما باشه در یه ثانیه به غارت میدید من خیلی خوشحالم که کسانی هستن که فقط اهل حرف نیستند وبرای سربلندی این کشور تلاش میکنند . وگر نه بچه که از قطع اینترنت عصبانی هستی باید کفش آمریکای ها راواکس بزنی به تلاش کسانی که برای سر بلند ی این کشور میکنند احترام میگزارم.

    نظرات شما -
    • علی
      0

      سلام... شما فکر میکنید با قطع اینترنت و راههای ارتباطی روز دنیا؛ این موضوعاتی که گفتید درست میشود... میخواهید جلوی پیشرفت و ارتباطات مردم را بگیرید و با قطع آگاهی آنان؛ آگاهی و انسانیت به آنها ببخشید!!!!! فکر میکنید حالا که اینترنت نیست این مشکلات درست میشود... بروید در کشورهای پیشرفته و دارای اوج تکنولوژی و ارتباطات ببیند که چگونه ارزشهای انسانی موج میزند.. نظافت و اخلاقیات چه زیبا در وجود آنها شکل گرفته... مشکل از اینترنت و تکنولوژی نیست... مشکل از تزویر و ریایی است که این نامردان در طول سالها با آن مردم را بازی داده اند و انسانیت و دین و ایمان حقیقی را ذره ذره نابود کرده اند

    • کاربر ناشناس
      0

      لایکات خودش یه نظر سنجی هست چرا عقیده تون تحمیل میکنین به دیگران یه نظر موافقا و مخالفا بنداز جوابت بگیر

    • محمد رضا
      0

      شما یه محبت کنین به همون وظیفه مادری برسید و برای چیزی که بهش علمی ندارید نظر ندید ، ما مسخ شده یا احمق نیستیم ، ما با اینترنت درآمد و برندینگ داریم اگر درک کنید. شما به عنوان یک مادر بهتره با بصیرت بیشتری به مسائل بپردازید

    • .
      0

      دروغگو دشمن خداست. لعنت خدا بر دروغگو و دروغگویان.

    • مریم
      0

      شما همون ظرفاتو بشور لطف کن تو چیزی که سررشته نداری دخالت نکن بچه هاتم جمع کن دور و برت براشون قصه بگو

    • رها
      0

      چقدر منطقی! چون بچه های ایشون بیست چهار ساعته گوشی به دست بودند و اتاقشون را هم نظافت نمیکردند پس همگی درخواست بدیم تا اینها قول ندادند بچه های خوبی بشوند اینترنت قطع بمونه! خانم محترم چون شما نتونستید بچه هاتون را درست تربیت بکنید، خوبه که اینترنت قطع شده!!!

  • امیر
    0

    من سر رشته ای از اینترنت ندارم ولی موافق قطع اینترنت هستم سخن بزرگان ای خدااااااااااااااااا خودت ظهور کن

  • کاربر ناشناس
    0

    تعدادی از مشکلات ما از همدستی فرانسه و آمریکاس

  • کلانی
    0

    شیطون چطوری به لوموند دسترسی داری؟ شاید هم این مطالبو از خودت نوشتی؟ یا واست آماده کردن؟ خدا رو شکر که ماهواره ها رو نمیتونن بزنن وگر نه باید فقط خبرای جعلی از صداسیمای میلیتون میشنیدیم.

  • بنده خدا
    0

    پس خوشحالی که کاسبی مردم نابود شده خوبه خوشحال باش مادر من

  • behzad
    0

    یسری افراد تو ایران راه نون در اوردنشون با اینترنته ،مثل کانال ها و پیج های تبلیغاتی و ... این افراد که نونشون آجر شد فکر اینا رو نکردید ؟

  • behzad
    0

    یه سری افراد راه نون در اوردنشون توسط اینترنته مثل کانال ها و پیج ها و ... اینا ک نونشون آجر شد حداقل به فکر اینا باشید

  • مورچه
    0

    اگه بدونید که در میدان چه جنگی هستیم بخدا همه روزه سکوت میگیریم. این ما نیستیم که امنیت داریم. سران امنیت دارند. اخ که چقدر قیافه قذافی و صدام اینروزا جلو چشمام میاد اون روزای اخر زندگیشون. به خاطر همه روز هایی که میشد خوب زندگی کنم نمیگذرم از هیچکدامشان.. اگر خدا و اخرتی باشد قطعا گلوی خیلی هارا پیش خود خدا خواهم گرفت.

  • بنده خدا
    0

    کلا آمریکا دو تا سگ داره یکی انگلیس یکی فرانسه اون سگ فرانسویه کلا و یه چیز رو اینقدر بزرگ می‌کنه و می‌بره بالا و بالا و دوباره با سر میزنه زمین . آخه همین کار رو با نرم‌افزار هم میشه کرد چند سال پیش تو مدرسه کامیپوتراش رو میخواستند دسترسی بچه ها به سایت های خارجی و پرونو و سایت های بازی و رو جدا کنند و بر همین اساس شما پینگ ههایی که بر اساس لوکیشن در نرم افزار وارد کنی دسترسی رو خارج می‌کنه بحث کنترل اینقدر نرم‌افزار و هوش مصنوعی اومده که دیگه گفتم سیاست سگفرانسویه

    نظرات شما -
    • رردداد
      0

      تو مامانت خرابه به همه ربطش نده

    • حرف مفت ممنوع
      0

      تو یک کی هستی بنده خدا

    • حرف مفت ممنوع
      0

      تو یک کی هستی بنده خدا

  • سورنا
    0

    با توجه به ارائه بسته های اینترنتی به صورت حجمی-زمانی و با توجه به اینکه تا الان حدودا شش روز از قطع عمدی اینترنت سپری شده،سوال اینجاست که زمان از دست رفته از بسته های انترنت میلیونها ایرانی چطور جبران خواهد شد این خسارت عظیم جدای از خسارت بزرگتری هست که در به واسطه قطع اینترنت به کسب و کار مردم وارد شد آقایانی که تصمیم به قطع اینترنت گرفتند توضیح قانع کننده بدهند

  • ۰۰۰۰
    0

    بسه دیگه خسته شدیم

  • شاپرک
    0

    ما که دیگه زده شدیم از اسلام و انقلاب

  • مردم
    0

    شما که میگین اینا اغتشاشگرن چرا اینترنتو بستین که دنیا نبینه اغتشاشگران را ؟بذارین همه ببینین اغتشاشگران چه کردند!

  • زکیه
    0

    تبریک میگم به دولت بابت اینکه توانمندی و تکنولوژیشو صرف احمقانه ترین سیاست ممکن کرده. من به عنوان یک فرد طرفدار طرح افزایش قیمت بنزین بعد از ۳ روز قطعی اینترنت ازین خفغان به ستوه اومدم به قدری که علاقمندم در صف معترضان قرار بگیرم. عایا واقعا این سطح از بی شعوری در ایجاد چنین فضای دیکتاتورانه که مهر تاییدی بر حرفهای دشمنان نظام و آمریکاست میتواند اتفاقی باشد؟؟؟؟

  • .
    0

    قطع شدن اینترنت و ضایع شدن حقوق حق و ناس نیست ولی سه ماه دیگه رای ندادن میشه حق و ناس با تمام وجود هرروز تا نود روز دیگر به خودم میگویم که حق رای دادن ندارم تا یادم نرود مجلس در این چهار سال عملا هیچ کاری انجام نداد.

  • دين
    0

    عقب موندگي كه شاخ و دم نداره . ترس حكومتهاي استيجاري كه خود ميدانند مردم انان را خوب ميشناسند

  • نرگس
    0

    اگه یه مشت وحشی نریزن اینور اونور رو آتش بزنن و مغول بازی دربیارن، اینا هم اینترنت رو قطع نمیکنن

    نظرات شما -
    • امید
      0

      اون عده از دست نشانده های خود دولت هستن تا از طریق به اشوب کشیدن تظاهرات بتونن سریع قاعله رو ختم کنن

  • محسن
    0

    قطع کردن اینترنت کجاش پیچیده آخه باز یه خری تو خارج کشور یه زری زده رسانه های قلم به مزدی مثل شما رو جو گیر کرده

  • امید ابراهیمی
    0

    لحظه شماری میکنم تا نت وصل بشه و برم راههای مقابله رو یاد بگیرم تا تو این شرایط دیگه نتونین حق منو بخورین. هیچوقت فکر نمیکردم یه روز دولت مدت به این طولانی نت مردمو قطع کنه،وگرنه بفکر راه فرارش میگشتم. هرچند الان تجربه شد. نت وصل شه. اولین کارم گشتن و پیدا کردن راه های فرار از قطعی نت هست. اخه بعضی ها رو دیدم که نت داشتن تو این اوضاع قطعی. اگه اونا دارن، پس منم میتونم بهش دست پیدا کنم

  • Ebi
    0

    افرین

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      آقا مامورتونو زیاد کنید تند تند بکنندمون دروازرو رد بشیم

  • ناشناس
    0

    تو کتاب خاطراتم مینویسم:آبان نود و هشت کور سوی امیدی که منو به فردای روشن امیدوار میکرد، خاموش شد. مردمی که هر ننگی را میپذیرند تا فقط زنده باشند لایق زندگی آزاد نیستند.

  • ناشناس
    0

    واقعا قدر سلامتی را زمانی که درد ناعلاج گرفتیم متوجه میشیم ای جوانان با غیرت جانم فدای رهبر باتدبیر وفرزانه تا تغ وتوغی خورد دشمن را همسو با افکار شیطانیشی نکنید

  • مهدی
    0

    در افتادن با مردم نتیجه عکس می‌دهد.... دل خداهم داره به درد میاد از این همه باند بازی ....

  • Ebi
    0

    به جای پشیمونی افتخار هم میکنید برای همه ی کشور ها کار راحتی سریع اینترنت دنیا را ببندند چین و روسیه هم میتونستند ولی اون ها شعورشو داشتند که نبندند و هی بگن بانک ها به خوبی کارمیکنند

  • یه بنده خدای ناراضی
    0

    یعنی پاشید جمع کنید شما که بلد نیستید کشور دارید کنید دلار هم اولش اینطور شد هه گند زدن بنزینم اینطور شد هه بازم گند زدن میگید درست می کنید وضعیتو ولی . الله وکیلی می خواید سره بچه شیره بمالید. عیب نداره ما هم قشنگ مهاجرت می کنیم یه چیزم بگم کمی روحیتون شاد شه مرغی که انجیر می خوره نوکش کجه درجریانید که

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها