استمرار ثبات نرخ مرغ در بازار/ قیمت مرغ به ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان رسید

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: امروز متوسط قیمت هر کیلو مرغ گرم در خرده فروشی‌ها ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان است.

استمرار ثبات نرخ مرغ در بازار/ قیمت مرغ به ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان رسید

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت‌وگویی ، از ثبات نرخ مرغ نسبت به ابتدای هفته در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده ۸ هزار و ۲۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان است.

وی افزود: با توجه به نوسان نرخ جوجه یکروزه و افزایش قیمت تمام شده تولید، مرغداران در فروش هر کیلو مرغ یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ تومان متضرر هستند.

حجت درباره آینده قیمت مرغ در بازار گفت: با توجه به واریز حقوق کارمندی و کارگری پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ تا حدودی در بازار تعدیل شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در واکنش به بالا بودن قیمت مرغ در برخی خرده فروشی‌ها بیان کرد: در واحد‌های مرغداری آنچه که اتفاق می‌افتد، اطلاع رسانی می‌شود و چنانچه به سبب گرانی قیمت بنزین و افزایش کرایه حمل و نقل، مرغ با نرخ‌های بالاتری در برخی خرده فروشی‌ها عرضه می‌شود، دستگاه‌های ذی ربط باید پاسخگو باشند چرا که این موضوع هیچ ارتباطی به تولیدکننده ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به حساسیت دولت و مردم نسبت به نوسانات نرخ مرغ، از مسئولان ذی ربط انتظار می‌رود که بر عوامل تولید نظارت بیشتری داشته باشند چرا که هم اکنون برخی کامیون داران علاوه بر دریافت مبلغ بارنامه، رقمی بالاتر پشت بارنامه از مرغداران دریافت می‌کنند که این امر تاثیر منفی بر جوجه یکروزه می‌گذارد.

حجت نرخ مصوب مرغ گرم در بازار خرده فروشی‌ها را ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: ستاد تنظیم بازار برحسب متوسط قیمت جوجه یکروزه ۲ هزار و ۵۰۰ تومان، نرخ مرغ گرم را ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرده است، در حالیکه با افزایش ۵۰۰ تومانی قیمت جوجه یکروزه، نرخ مصوب جوابگوی هزینه‌های تولید نیست.

وی از ثبات قیمت نهاده‌های دامی طی ماه‌های اخیر در بازار خبر داد و افزود: با توجه به آنکه بازار ذرت و کنجاله سویا در ماه‌های اخیر از آرامش نسبی برخوردار است، همین امر موجب شد تا تولید نسبت به گذشته در شرایط مساعدتری قرار گیرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مشکل خاصی در تامین نهاده‌های دامی وجود ندارد، اظهار کرد: قیمت کنونی کنجاله سویا در بازار آزاد با نرخ مصوب تفاوتی ندارد و تنها قیمت ذرت اختلاف جزئی دارد.

حجت درباره تاثیر خرید پشتیبانی امور دام بر بازار مرغ گفت: در شرایطی که قیمت مرغ کمتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار است، انتظار می‌رود که پشتیبانی امور دام در بازار ورود کند تا با جمع آوری مرغ از سطح بازار جلوی ضرر و زیان مرغداران گرفته شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: اگر پشتیبانی امور دام به منظور تنظیم بازار هر کیلو مرغ را با نرخ ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان از مرغداران خریداری کند، این امر علاوه بر جلوگیری از ضرر و زیان مرغداران موجب شده در طول سال برای بحث‌های تنظیم بازار از این ذخایر استفاده شود.

وی درباره آخرین وضعیت شیوع بیماری نیوکاسل افزود: هم اکنون بیماری نیوکاسل شرایط بحرنجی ندارد که تاثیر منفی بر قیمت مرغ در بازار بگذارد.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به کنترل عوامل بیماری نیوکاسل تحت نظارت شبکه دامپزشکی، میزان تلفات به حدی نیست که بر شرایط بازار لطمه بزند.

وی متوسط تلفات شیوع بیماری نیوکاسل در کشور را ۱۰ تا ۱۵ درصد اعلام کرد و گفت: در مناطق جنوبی تلفات بالاتر از این رقم و در مناطق شمالی کشور تلفات کمتر از ۵ درصد است.

حجت با اشاره به اینکه متوسط تلفات شیوع بیماری نیوکاسل در کشور ۱۰ تا ۱۵ درصداست، بیان کرد: در مناطق جنوبی تلفات بالاتر از این رقم و در مناطق شمالی کشور تلفات کمتر از ۵ درصد است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در واکنش به مباحث مطرح شده پیرامون واردات مرغ افزود: اخیرا ستاد تنظیم بازار مصوبه‌ای مبنی بر واردات ۴۰ تا ۴۵ هزار تن مرغ را صادر کرده، در حالیکه پشتیبانی امور دام می‌تواند این مقدار مرغ ظرف پروسه یک ماه تا ۴۰ روز با خرید روزانه یک هزار تن از مرغداران تامین کند چرا که هم اکنون برخی واحد‌ها با انباشت مرغ وزن بالای ۳ تا ۳.۵ کیلوگرم روبرو هستند که واردات مرغ به سبب خروج ارز از کشور علاوه بر آنکه ضربه مهلکی به اقتصاد می‌زند، زمینه را به سبب نبود کشش بازار بر افزایش زیان مرغداران در سال رونق تولید فراهم می‌کند.

حجت درباره آخرین وضعیت صادرات مرغ بیان کرد: با توجه به آنکه اتفاق خاصی در خصوص کاهش تعرفه رخ نداده، از این رو صادرات همچنان به طور غیر رسمی در حال انجام است و تا زمانیکه اتخاذ سیاست‌های یک شبه از سوی مسئولان در خصوص ممنوعیت و آزاد شدن صادرات و تعرفه ادامه دار شود، افق روشنی پیش روی صادرات نیست.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه قرارداد صادرکنندگان با تجار بازار‌های هدف حداقل ۶ ماهه است، از این رو تا پایان سال میلادی باید صادرکنندگان منتظر بمانند تا قرارداد جدید منعقد شود، ضمن آنکه با تعدیل تعرفه ها، قیمت مرغ تولیدی ما با سایر رقبا در بازار‌های هدف رقابتی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • شهروند
    0

    تا پارسال کلیو هزارو دویست تومان بود خجالت بکشید سده سیزده هزار یعنی هزار برابر گران شده شما وجدان دارید ...شرف دارید ...نه ندارید اگه داشتید این نبود وضعیت معیشت مردم

    نظرات شما -
    • مرغدار
      0

      متاسفم.....چرا بدون اطلاع از موضوع نظر مغرضانه میدید. مرغ تنها پروتئین ارزان قیمت و در دسترس مردم هست که خداروشکر سر سفره اکثر مردم دیده میشه......چه زمانی قیمت مرغ ۱۲۰۰تومن بوده؟کجا قیمت مرغ ۱۰۰۰برابر شده. تولید کننده الان به خاااااک سیاه نشسته......منتظر مرغ ۱۵هزار تومنی در دوماه آینده باشید چون کمر مرغدار و تولید کننده شکسته

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها