نعمت احمدی در گفت‌و‌گو با خبر فوری:

محدودیت‌ تجمعات بر خلاف قانون اساسی است/ بستن راه گفت‌و‌گو بر پیکر جامعه زخم می‌زند / وزارت کشور 20 سال است اجازه حتی یک تجمع را هم نداده است

۲۰خرداد ۹۷ دولت مصوبه‌ای را برای تعریف مکان‌هایی که مردم بتوانند در آنجا اعتراضات خود را مطرح کنند به تصویب رساند، اما حدود یک سال بعد در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ دیوان عدالت اداری مصوبه دولت را ابطال کرد.

محدودیت‌ تجمعات بر خلاف قانون اساسی است/ بستن راه گفت‌و‌گو بر پیکر جامعه زخم می‌زند / وزارت کشور 20 سال است اجازه حتی یک تجمع را هم نداده است

سحرگاه شنبه 25 آبان ماه وقتی که خبر گران‌شدن بنزین آنهم با تصویب شورای عالی اقتصادی سران به اطلاع مردم رسید، شاید مبتکران این نحوه اطلاع رسانی احتمال این را نمی دادند که مردم برای بیان اعتراض خود با خیابان‌ها بیایند و البته که جمعی که منتظر فرصت بودند دست به آشوب و تخریب اموال عمومی بزنند و تبعات امنیتی شدن فضا از جمله اختلال در اینترنت کشور و برهم خوردن آسایش شهروندان را به دنبال داشته باشد.

اعتراض مدنی به تصمیمات حاکمان امری پذیرفته شده در بیشتر کشورهای دنیا است، چرا که قرار نیست که گروه معدودی تصمیم بگیرند وهیچ نگاه انتقادی به این تصمیمات هم وجود نداشته باشد. مردم با نگاهها و تحلیل های مختلف این حق را دارند که نسبت به تصمیمات مسوولین خود انتقاد کنند و یا حتی اعتراض خود را بیان کنند. اما بستری که باید برای بیان این اعتراض وجود داشته باشد چیست و یا به بیان مسوولین ما از جمله وزیر کشور بستر قانونی بیان اعتراضات کجاست ؟ بیشتر بخوانید

بر اساس اصل 26و 27 قانون اساسی تجمعات آزاد هستند و نباید منع قانونی برای برگزاری آن وجود داشته باشد. بر همین اساس، ۲۰خرداد ۹۷ دولت مصوبه‌ای را برای تعریف مکان‌هایی که مردم بتوانند در آنجا اعتراضات خود را مطرح کنند به تصویب رساند، اما حدود یک سال بعد در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ دیوان عدالت اداری مصوبه دولت را ابطال کرد. بیشتر بخوانید

جنیدی : باید محل‌های غیرحصری برای اعتراض داشته باشیم

لعیا جنیدی معاون حقوی رییس جمهور با تاکید بر لزوم وجود مکانی برای اعتراضات مردمی می‌گوید ؛ فراموش نکنیم اگر محل‌های مشخص و امنی برای اجتماعات و اعتراضات وجود نداشته باشد باعث می‌شود در هر میدان و محلی اعتراضات انجام شود و ممکن است در توان نیروی انتظامی نباشد که امنیت همه‌جا را کاملاً تأمین کنند؛ بنابراین برای تأمین حق اجتماعات به صورت امن و حق اعتراض مدنی باید محل‌هایی به‌نحو غیرحصری برای اعتراض داشته باشیم. به همین دلیل بر مبنای ماده (۹۱) قانون آئین دادرسی دیوان عدالت به تصمیم هیئت عمومی دیوان عدالت اعتراض کرده‌ایم که امیدواریم با التفات به مبانی و جهات اعتراض، دیوان عدالت در نهایت اعتراض معاونت را پذیرفته و امکان اعمال حقّ اجتماعات و به تبع اعتراض به‌نحو مؤثر و امن را فراهم کند. بیشتر بخوانید

در بیشتر کشورهای دنیا مکانی برای اعتراضات مردی وجود دارد "هاید پارک" لندن از جمله این مکان ها است و یا خیابان شانزه لیزه پاریس برای این هدف در نظر گرفته شده است . موضوعی که هنوز در کشور ما پذیرفته شده نیست.

برای نگاه حقوقی به این موضوع به سراغ نعمت احمدی حقوقدان و وکیل دادگستری رفتیم .

محدودیت‌ تجمعات بر خلاف قانون اساسی است

این وکیل دادگستری در گفت و گو با خبر فوری با اشاره به اصل 26 و 27 قانون اساسی در این ارتباط می‌گوید: اصل 26 قانون اساسی می‌گوید احزاب و گروهها آزادند و اصل 27 هم می‌گوید هرگونه تجمع و راه‌پیمایی آزاد است . بنابراین قانونا این موضوع مشکلی ندارد. متاسفانه محدودیت هایی بر خلاف قانون اساسی در قانون احزاب آورده ایم ،خصوصا ماده 10 این قانون که هر نوع تجمع را منوط به اجازه وزارت کشور کرده است که خلاف قانون اساسی است .

مکانی برای بیان اعتراضات مردم نداریم

احمدی با بیان این اعتقاد که همین قانون باعث شد وضع به اینجا برسد ، گفت: همه این تجمعات در آغاز جنبه انتقادی دارند و اگر طرف مقابل نیرو نیاورد به تبع کار سخت نمی‌شود. ما مکانی نداریم که مردم در آنجا حرف خود را بزنند و اعتراض کنند . حق اعتراض حق طبیعی مردم است خود مقام معظم رهبری هم گفتند از طریق قانونی اعتراض کنید .

بستن راه گفت‌و‌گو بر پیکر جامعه زخم می‌زند

این حقوقدان با بیان اینکه طریق قانونی بیان اعتراضات باید مشخص شود،ادامه داد: دست ما 5 انگشت دارد و هیچ کدام شبیه هم نیستند . افراد جامعه هم گروههای مختلفی هستند ، قرآن هم می‌گوید، ما شما را از قبایل و شعوبات مختلف آفریدیم. به تبع آن وقتی موضوعی پیش می‌آید باید نقد و گفت‌وگو شود. وقتی متاسفانه وقتی همه راهها بسته میشود، افراد جامعه رودرروی همه قرار می‌گیرند و زخمی بر پیکر جامعه زده می‌شود و تاریخ وقایع آبان 98، دی ماه 96 تیرماه 78 و سال 88 را ثبت خواهد کرد و ماندگار خواهد شد .

نعمت احمدی ادامه داد: اگر به مانند بیقه کشورها جایی برای گفت و گو وجود داشت ، به این جا نمی‌رسیدیم که چندین نفر از دو طرف کشته شوند. اصلا چرا دو طرف باید وجود داشته باشد مگر ملت واحد نیستیم؟ معتقدم علت همه این مسایل این است که ما قانون را رعایت نمی‌کنیم ، اگر رعایت می‌شد این مشکلات هم پیش نمی آمد.

وزارت کشور 20 سال است اجازه حتی یک تجمع را هم نداده است

وی تاکید کرد: محدودیتی که قانون احزاب ایجاد کرده است باعث این اتفاقات شده است در حالی که ظرف 20 سال گذشته وزارت کشور یک نمونه اجازه تجمع نداده است که فلان گروه یا سازمان تجمعی برگزار کند و حرف خود را بزنند.

این وکیل دادگستری در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید امکان تامین امنیت وجود ندارد که در این ارتباط مقاومت می‌شود، گفت: وقتی شما می‌توانید امنیت در زدو‌خورد و تخریب را برقرار کنید ، چطور در راه پیمایی نمی‌شودامنیت برقرار کرد؟ دولت که ناتوان نیست ، وقتی در شرایط تخریب دولت میتواند کنترل کند چطور در راه پیمایی نمی‌تواند کنترل کند.

استدلال دیوان عدالت اداری عذر بدتر از گناه است

احمدی در بیان تحلیل خود از استدلال دیوان عدالت اداری در رد مصوبه دولت برای درنظر گرفتن مکانی برای تجمعات نیز گفت : این استدلال عذر بدتر از گناه بود. به اعتقاد من از دیوان خواسته شد که چنین رایی را صادر کند و این را ابطال کند ، والا تعیین مکان هایی برای گفت و گو خیلی ساده است در همه دنیا وجود دارد . در لندن "هاید پارک" وجود دارد در پاریس خیابان در " شانزه لیزه" مردم می‌آیند حرف خود را می‌زنند و می‌روند.

وی ادامه داد: استدلال دیوان عدالت اداری در هر دو مورد نسبت به اصل 26 و 27 قانون اساسی استدلال حقوقی نبود و در واقع استدلال هیات عمومی دیوان عدالت اداری وجهه سیاسی اش غالب بود بر وجهه حقوقی آن . وجهه حقوقی این مسئله قانون اساسی است که میثاق عالی است و قدرت نهادها مختلف از قانون اساسی است، همان قانون به ما اجازه اجتماع داده است ، هرنهاد و مرجعی که این اصل قانون اساسی را محدود کند، اصل قانونی را زیر پا گذاشته است و همه اصول قانون اساسی اعتبار برابر دارند.

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 22
  • بی نام تا اطلاع ثانوی
    0

    همش فقط هی این این حرفو اون اون حرفو زد ! این اینترنت وامونده رو کی وصل میکنییییییید ؟!

  • آرمان
    0

    تظاهرات دو شرط داشت .۱) مسالمت امیز ۲) بدون خشونت و خرابکاری . حالا اگر اقایان برای بند دوم عمدا و با برنامه مسئله درست کنن ، مردم تا قیام قیامت هم نمیتونن تظاهرات کنن. مردم ایران الان در همچین نقشه ای گرفتارن . حالا حرکات منافقین جای خود

    نظرات شما -
    • بهروز
      0

      ای آقا اگه مردم بیان تظاهرات مسالمت آمیز برگزار کنند دولت موظف میشه بنزین رو به قیمت قبل برگردنه پس حتما باید یطوری این تظاهرات به خشونت کشیده بشه تا زیر بار نرن

  • mg
    0

    اینجا ایرانه به والله اگه کل ملت میریختن تو خیابون و بدون هیچ خسارتی اعتراض میکردن باز دولت تصمیم خودشو تحمیل میکرد.الانم اعتراض کردن و یع عده دستگیر شدن حالا اگه میتونید دستگیر شده ها رو پیدا کنید .

  • شهروند بیدار
    0

    یه تاکتیک برای خنثی کردن تجمعات و اعتراض های مردمی هست . به این شکل که وقتی اتفاقی می افته و مردم بیرون میریزن یه سری اشرار رو خود دولت استخدام می کنه و بهشون میگه خرابکاری کنید ! حتی خودشتم شاید این کار هارو بکنن ! بعد چند نفری میان درمورد خرابکاری و اشرار و نابودی اموال عمومی حرف میزنن تا افکار مردم رو برای خفه کردن تمام اعتراضات اماده کنن !! بعد اینترنت رو هم براحتی با این بهونه میبندن و شاید از بستنش فکر های دیگه ای هم دارند که کارهای کنن تا مردم زود متوجه اون نشن !!! بعد براشون دیگه فرقی نمی کنه تجمعات صلح امیزه یا خیر . !!! امیدوارم دیگه متوجه شده باشین داستان از چه قراره ؟!

  • محسن
    0

    اخه ما حرفمونو به کی بگیم، به والله بیکارمون کردید، اذیتمون کردید، کلافمون کردید با قطع اینترنت نمیشه ی اعتراض ساده کرد تو این کشور حرفمونو به کی باید بگیم جواب خلق خدا که نیستن جوابگو خدا باشید

  • حقگو
    0

    فقط فقروگرانی وفشارسنگین اقتصادی رودوش مردم باعث شدعنوان ارازل واوباش رابجای مردم فهیم وشهیدپرور روشانه مردم نصب کنندمسولان لاکچری وترس ازبهم خوردن زندگی اشرافیشان عامل اصلی کشته شدن جوانان ایرانی برکف آسفالتهای خیابانهای شهرهاشد آدمهای ترسو وبزدل دست به کشتارمیزنند وگرنه اعتراض همه جای دنیاست یک کمی از سعدحریری یادبگیرید بدون کشتن مردم خودش کشورراازشرفسادنجات دادروحانی بزدلترین فرداست

  • رضا
    0

    قانون اساسی چی هست؟

    نظرات شما -
    • و
      0

      ت ایران مگه قانونی هم هستش

  • امیر
    0

    وای موهای تنم سیخ شد

  • وحید
    0

    شمارابه خدا به امام حسین به ابولفضل به داد ما معلولین برسین

  • فارسی
    0

    دولت محترم هرچیز راکه نفع نداشته باشد منع وابطال میکند ملت باید درخفگان زندگی کنند

    نظرات شما -
    • شایسته
      0

      به کلام خدا رجوع کنید که چگونه ظالمین رو به درک واصل کرد فرعون و قریش قوم لوط و..ابولهب و... مسئولین از خدا بترسید که آه مظلوم به چاه هاویه میبرد شمارا ..توبه کنید شما خادم مردم هستید جدا نیستید . ب طرف مردم شلیک نکنید ..توبه کنید از خدای قادر مطلق بترسید اگر گوش شنوا دارید . مغرور نباشید . خداست ک پادشاهی میدهد ومیگیرد از مردم نترسید ودر کنار مردم به انها کمک کنید.

  • ایرانی
    0

    مگه معترضی هم وجود داره ؟ اگه هم داره درخواست تجمع ندادند واگه هم داده شده به وزارت کشور نرسیده *خوب خندوندمتون هااااااا

  • ناشناس
    0

    اعتراضات به چه قیمتی؟به قیمت به اتش کشیدن بانک هاوخونه های مردم و...!!!جالبه اونایی که به این دولت محترم رای دادندبیشترازهمه شاکی اند،ویه سری افرادهم متاسفانه میخوان بااین ادبیات کشورروبه اشوب بکشند.اگه کشورماروبافرانسه ویاانگلیس مقایسه می کنیدبایدبدونیدکه درفرانسه ویاانگلیس وقتی مردم معترضندکشورهای دیگه افراداموزش دیده ی خلافکارروتوی اون کشورعلیه مردم نمیشورانندکه ادم بکشندوفجایع به باربیارند.اگردرکشورهای غربی نظیراین اتفاقات بیفتدوبه فرض بفهمندکشوری ازشورشیان حمایت کرده واوناروتجهیزکرده به کشورمتخاصم ویاافرادمتخاصم حمله میکنند.بعنوان نمونه درحوادث 11سپتامبرامریکابه دوکشورحمله کرد.یادمون نره توی فرانسه تظاهرات عادی مردم به کشته شدنشون می انجامه،وای به روزی که این کارهاروانجام بدند.ولی همون کشورهابرای ایران خیلی راحت نسخه می پیچند،همچنین بعضی ازجاسوس های وطنی.من نمیدونم چرابعضی هانمی فهمندکه اعتراضات ساده ی مابه دخالت خارجی هامی انجامه ومعلوم نیست کشورما چی بشه.اگه میخواین خیالتون ازهرچه راحت بشه به افرادمتعهدانقلابی رای بدید.به افرادی که به غربی هاچشم دوختندرای ندید.

    نظرات شما -
    • هموطن
      0

      کشورهای دیگرازکجا می دانستند چه روزی یاجه شبی بنزین گران می شود که نیروهای آموزش دیده به حدود100شهرکشورمان بفرستند آنهم باداشتن بهترین نیروهای اطلاعاتی وامنیتی .

  • حسنی
    0

    مسئولین بی کفایت با مردم میتونید مکر کنید اما با خدا نه...اه مظلوم دامنتون رو خواهد گرفت

  • singel
    0

    مردم امروز هم استخاره بد در اومد اینترنت امروز هم موند برید دعا کنید ببینیم فردا چی میشه

  • singel
    0

    مردم امروز هم استخاره بد در اومد اینترنت امروز هم موند برید دعا کنید ببینیم فردا چی میشه

  • Hila
    0

    اونایی که به روحانی رای دادن و از گرون شدن بنزین ناراحتن نوش جونشووووون. شماها همیشه ناراضی و ناراحتید، همیشه خرابکارید چه ببرید چه ببازید. دیدم که میگم :))) با این حرکتِ دولت تدبیر و امید فاتحه اصلاحات خوانده شد روحانی مچکریم....

  • مسعود
    0

    مردم فقط برای قربانی شدن برای حضرات مردم هستندورای دادن بقیه مواردمردم برابرباپشم هستند.

  • کتاب قانون؟!
    0

    قانون خود شما هستید!!!! هرچی دوست دارید هر وقت که بخواین اجرا میکنید یه اسم هم واسش میذارید!!! مثلا کشتار مردم معترض رو میگید اقتدار نظام در برابر آشوبگرها و اراذل و اوباش!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها