الهام از پرواز دسته‌جمعی پرندگان در پرواز هواپیماهای تجاری

شرکت

الهام از پرواز دسته‌جمعی پرندگان در پرواز هواپیماهای تجاری

شرکت "ایرباس(Airbus) در حال کار بر روی یک پروژه جدید برای نشان دادن این ایده است که پرواز پشت سر هم دو هواپیمای تجاری می‌تواند ضمن کاهش انتشار آلاینده‌ها، بازده پرواز را نیز افزایش دهد.

این روشی است که دسته‌های پرندگان برای حفظ هرچه بیشتر اعضا و بازدهی پرواز خود استفاده می‌کنند.

اکنون "ایرباس" طی پروژه "fello'fly" بررسی خواهد کرد که چگونه پرواز هواپیماها در پی هم می‌تواند روی افزایش بازدهی پرواز اثرگذار باشد.

پرندگان به دلایل مختلفی در شرایط و اشکال متفاوت پرواز می‌کنند، اما مهم‌ترین نکته آن این است که پرواز بدین شکل بسیار راحت‌تر است. هنگامی که پرندگان به شکل V پرواز می‌کنند، پرندگانی که در صفوف عقب هستند از نیرو و جریان هوای تولید شده توسط بال‌های پرنده جلویی کمک می‌گیرند. بدین ترتیب نیروی کمتری مصرف می‌کند.

پروژه "Fello'fly" با تقلید از این شیوه امیدوار است که کارایی هواپیماهای تجاری را در پروازهای مسافت طولانی بهبود بخشد. زیرا در هنگام پرواز یک هواپیما، مقدار زیادی از انرژی تولید شده در پی آن از دست می‌رود. بنابراین یک هواپیمای دیگر با قرار گرفتن در پشت این هواپیما می‌تواند با استفاده از نیروی هواپیمای جلویی، خود را بالا بکشد و به این ترتیب قدرت موتور کمتری به کار می‌گیرد. ایرباس می‌گوید این کار می‌تواند مصرف سوخت هواپیمای پشتی را ۵ تا ۱۰ درصد کاهش دهد و در نتیجه باعث کاهش انتشار کربن نیز می‌شود.

الهام از پرواز دسته‌جمعی پرندگان در پرواز هواپیماهای تجاری

از لحاظ نظری، این ایده عملی است، اما ایرباس می‌گوید بسیاری از موانع فنی برای تحقق این ایده باید برطرف شود. یعنی "fello'fly" برای کمک به تثبیت موقعیت هواپیما در هنگام اوج گیری در فاصله مناسب و ارتفاع پایدار باید روی سیستم‌های کمک خلبان توسعه یابد. ایرباس برای انجام این کار در حال کار با شرکت‌های هواپیمایی و ارائه دهندگان خدمات کنترل ترافیک هوایی(ATC) است تا نیازها و راه حل‌های مربوط به آن را پیاده کند. این کار قرار است با پرواز دو فروند هواپیمای A۳۵۰ ایرباس در سال ۲۰۲۰ آزمایش شود.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها