کوربین: شهرک‌سازی در کرانه باختری مانعی برای رسیدن به صلح است

رهبر حزب کارگر انگلیس به تصمیم دولت ترامپ درباره شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری واکنش نشان داد و تصریح کرد که این اقدام تل‌آویو مانعی برای رسیدن به صلح است.

کوربین: شهرک‌سازی در کرانه باختری مانعی برای رسیدن به صلح است

«جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس روز سه شنبه با انتشار پیامی در توییتر افزود؛ هم سو با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید دارد که شهرک سازی در کرانه باختری نقض آشکار قوانین بین‌المللی است.

پیش از این دولت انگلیس نیز صدور مجوز رژیم صهیونیستی برای ساخت بیش از دو هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی جدید در اراضی اشغالی کرانه باختری را محکوم کرد و آن را اقدام غیرقانونی خواند.

یک سخنگوی وزارت امورخارجه انگلیس خاطر نشان کرد: شهرک‌سازی - در این منطقه - طبق قوانین بین‌المللی، غیرقانونی و راه حل تشکیل دو دولت فلسطین و اسرائیل را تضعیف می‌کند.

وی تصریح کرد: ‌دولت انگلیس از اسرائیل می‌خواهد تا از اقدامات ناکارآمد دست بکشد.

"شورای عالی برنامه ریزی اداره مدنی" رژیم صهیونیستی به تازگی ساخت بالغ بر دو هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی را در کرانه باختری تأیید کرد.

اتحادیه اروپا با انتقاد از این اقدام صهیونیست‌ها در بیانیه‌ای، ساخت واحدهای جدید در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را غیرقانونی خواند.

تأیید ساخت غیرقانونی واحدهای مسکونی در حالی صورت می‌گیرد که دستور ساخت تعداد واحدها در سال ۲۰۱۹ را به هشت هزار و ۳۳۷ واحد می‌رساند.

به گزارش گروه حقوق بشری "صلح اکنون" در سرزمین های اشغالی، این میزان در مقایسه با سال گذشته میلادی ۵۰ درصد افزایش یافته است.

مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا دوشنبه‌ شب اعلام کرد که دولت دونالد ترامپ سیاست اتخاذ شده در دوره باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین این کشور در قبال شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی را تغییر می‌دهد.

وی تصریح کرد: بیانیه‌های دولتی ایالات متحده درباره فعالیت‌های شهرک‌سازی در کرانه باختری در دهه‌های گذشته ناهماهنگ بوده است.

وی گفت که وزارت خارجه امریکا در سال 1978 شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی را نامنطبق با قوانین بین‌المللی اعلام کرد، اما در سال 1981 رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا با این سیاست مخالفت کرد.

به گفته پمپئو، دولت‌های بعدی آمریکا نیز اینگونه نتیجه‌گیری کردند که شهرک‌سازی‌های نامحدود رژیم صهیونیستی در کرانه باختری مانع صلح خواهد بود، اما آن را متناقض با حقوق بین‌الملل ندانستند.

اما در دسامبر سال ۲۰۱۶ جان کری وزیر امورخارجه دولت اوباما در آخرین روزهای کاری این دولت، این رویکرد را تغییر داد و غیرقانونی بودن شهرک‌سازی‌ها را به صورت علنی اعلام کرد.

پمپئو تاکید کرد که دولت ترامپ "پس از مطالعه دقیق مباحث حقوقی همه طرف‌ها" اعلام می‌کند که شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری با قوانین بین‌المللی ناسازگار نیست.

این اظهارات وی با محکومیت‌هایی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی روبه رو شده است.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها