فرانسه یک اثر تاریخی را به سنگال تحویل داد

«ادوارد فیلیپ»‌ نخست‌وزیر فرانسه در جریان مراسمی اثر تاریخی گرانبهایی را که در دوران استعماری سنگال از این کشور مصادره شده بود به «مکی سال» رئیس‌جمهور این کشور تحویل داد.

فرانسه یک اثر تاریخی را به سنگال تحویل داد

به گزارش خبر فوری به نقل از آرت‌نت نیوز، اثر اهداشده درحقیقت شمشیر و غلافی است که زمانی به «عمر بن سعید طعل» پایه‌گذار امپراتوری «توکولور» (Toucouleur) که بخش‌هایی از گینه، سنگال و مالی را دربر می‌گرفت، تعلق داشت.

این شمشیر توسط فرانسه در سال ۱۸۹۳ از پسر «طعل» پس از آن‌که در نبرد «مالی» شکست خورد، مصادره شد. این اثر به عنوان بخشی از مجموعه موزه ارتش پاریس محسوب می‌شد ولی چندی پیش به عنوان قدمی در بازگرداندن آثار باستانی و فرهنگی کشورهای تحت استعمار فرانسه، برای نمایش به موزه تمدن سیاه‌پوستان داکار، پایتخت سنگال، امانت داده شده بود.

سال گذشته «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در «واگادوگو» پایتخت «بورکینافاسو» یک سخنرانی تاریخی انجام داد. «مکرون» در جریان این سخنرانی بیان کرد آینده‌ آن دسته از آثار تاریخی دوره استعماری آفریقا که در موزه‌های فرانسه نگهداری می‌شوند تا پنج سال آینده به طور کامل مشخص خواهد شد.

با این‌که تحویل این شمشمیر باستانی به سنگال دائمی نخواهد بود، اما نخست‌وزیر فرانسه معتقد است این اقدام را می‌توان به عنوان قدم اول برای روند بازگرداندن آثار تاریخی دوره استعماری آفریقا محسوب کرد.

قرار است این شمشیر به مدت پنج سال یعنی تا زمانی که قوانین بازگرداندن این آثار به کشورهای‌شان به طور قطعی توسط دولت فرانسه وضع شود، در موزه تمدن سیاه‌پوستان داکار نگهداری شود.

حدود ۹۰ هزار اثر از آثار تاریخی «‌آفریقای سیاه» (مناطق جنوب صحرای بزرگ آفریقا) در موزه‌های عمومی فرانسه نگهداری می‌شوند که موزه «Quai Branly» به تنهایی دو سوم این مجموعه را نگهداری می‌کند.

مدیر موزه تمدن سیاه‌پوستان واقع در داکار از اقدام فرانسه برای بازگرداندن این شمشیر به سنگال قدردانی و برای بازگشت آثار بیشتری به سنگال ابراز امیدواری کرد.

منبع: سرنا

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها