بلاتکلیفی یک ساله دانشمند ایرانی در بند آمریکایی‌ها / «در حال پیگیری هستیم» دردی دوا نمی‌کند

در حالی که بیشتر از یک سال از بازداشت مسعود سلیمانی می‌گذرد؛ اما پیگیری مسئولان برای آزادی این دانشمند برجسته ایرانی هنوز بی نتیجه مانده است. 

بلاتکلیفی یک ساله دانشمند ایرانی در بند آمریکایی‌ها / «در حال پیگیری هستیم» دردی دوا نمی‌کند

سی‌ام مهرماه سال گذشته بود که خبری از بازداشت استاد و پژوهشگر ایرانی در تمام رسانه‌های کشور پیچید و خانواده‌هایی را نگران کرد. مسعود سلیمانی استاد دانشگاه تربیت مدرس و پژوهشگر سلول‌های بنیادی که برای استفاده از فرصت مطالعاتی ضمن انجام هماهنگی‌های لازم و قانونی عازم آمریکا شده بود، به محض ورود به فرودگاه آمریکا بازداشت و راهی زندان شد.

بازداشت وی واکنش‌های زیادی را به همراه داشت و مسئولان کشور در همان ابتدا پیگیر چرایی و آزادی‌اش شدند؛ اما ماه‌ها گذشت و نتیجه مطلوبی حتی از وضعیت حال سلیمانی حاصل نشد. در واقع هربار که خبرنگاران، مسئولان وزارت علوم و دانشگاه تربیت مدرس از حال این دانشمند برجسته کشور سوال کردند، هربار هم با پاسخی با این عنوان که «اطلاعاتی از وضعیت دقیق این دانشمند برجسته نیست» و یا «پیگیری‌ها ادامه دارد»، روبرو می شدند.

این موضوع در حالی است که از ماه دوم دستگیری مسعود سلیمانی، وزارت امور خارجه نیز پیگیری‌های لازم را انجام داد؛ اما آن‌ها هم کاری از پیش نبردند.

دو روز دیگر تقریبا یک سال و یک ماه می‌شود که خانواده سلیمانی هیچ خبری دلگرم‌کننده‌ای از حال مسعود سلیمانی ندارند و همچنان گوش به خبر هستند، البته خبری که امیدوارکننده برای آزادی او باشد و گرنه که خبر‌هایی از قبیل «درحال پیگیری هستیم» یا «وزارت امور خارجه پیگیر است» و ... دردی را دوا نمی‌کند.

به عنوان مثال به تازگی حسین سالارآملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل درباره آخرین وضعیت این دانشمند ایرانی بازداشتی اعلام کرد: هنوز هیچ قول و قراری درباره آزادی مسعود سلیمانی داده نشده است و به نتیجه بخش بودن پیگیری‌ها امیدوار هستیم.

از زمانی که چنین خبری در بین جامعه دانشگاهی نشر پیدا کرده بسیاری از اساتید و دانشجویان برای رفتن به فرصت‌های مطالعاتی قدری مکث و تامل‌شان بیشتر شده و بیم سفر دارند. از این رو مسئولان معمولا خبر‌های جزئی و نامعلوم را اعلام نمی‌کنند و معتقدند بهتر است تا زمانی که موضوعی قطعی نشده، خبری مطرح نشود تا جامعه دانشگاهی در این التهاب و نگرانی و فراز نشیب قرار نگیرد.

اما خوب است مسئولان ما در جریان باشند که در همین روز‌ها و ماه‌های بازداشت مسعود سلیمانی، مادری جانش را از دست داد، در حقیقت مادر استاد سلیمانی در همین دل‌نگرانی‌ها و بی‌خبری‌ها از فرزندش به رحمت ایزدی پیوست. بنابراین شاید لازم باشد مسئولان کمی سریع‌تر و هوشمندانه‌تر از قبل به پیگیری ماجرا بپردازند و پیگیر مداوم رسانه‌ها را به حق بدانند.

منبع: دانشجو

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • رضا
    0

    خوب فعلا هر دو طرف مشغول این کار هستند فلان استاد یا تاجر... از آمریکا وارد کشور می‌شود و بازداشت می‌شود و اون طرف هم همینطور. تا مشکلات بین دو کشور حل نشود این قصه هم ادامه دارد البته این مردم عادی در ایران هستند که تحریم های خرد کننده استخوان‌های آنها را خرد کرده و اونها که جای گرم و نرم نشستند مدام دم از اقتدار و مقاومت میزنند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها