نرخ تورم طی ۶بار افزایش قیمت بنزین کاهش داشته است/ تمرکز ستاد تنظیم بازار بر کنترل قیمت ۱۰۰ کالای اساسی

قائم‌مقام وزیر صمت گفت: طی ۴۰سال گذشته ۱۵بار قیمت بنزین از ۱۰ تا ۴۰۰درصد افزایش یافته است که شش بار موجب کاهش تورم و سه بار موجب افزایش تورم شده و شش بار نیز تورم تغییر نکرده است.

نرخ تورم طی ۶بار افزایش قیمت بنزین کاهش داشته است/ تمرکز ستاد تنظیم بازار بر کنترل قیمت ۱۰۰ کالای اساسی

حسین مدرس خیابانی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه سامانه 135 سازمان تعزیرات حکومتی نیز برای دریافت گزارش‌های مردمی فعال شده است، افزود: فهرست قیمت‌ کالا‌های اساسی در اپلیکیشن آپ نیز به مردم ارائه شده است.

وی با بیان اینکه "سه میلیون واحد صنفی داریم که نمی‌توانیم برای هر کدام از آن‌ها یک بازرس بگذاریم" از مردم خواست از فروشگاه‌هایی خرید کنند که برچسب قیمت کالا دارند و گفت: برای اطمینان مردم از مبارزه تنظیم بازار با سوءاستفاده کنندگان شرایط کنونی تخلفات آن‌ها در سامانه 124 و اپلیکیشن آپ قرار می‌گیرد.

مدرس خیابانی ادامه داد: تمرکز ستاد تنظیم بازار بر کنترل قیمت صد قلم کالای اساسی است، اما این به‌معنای کنترل نکردن بقیه قیمت‌ها نیست.

قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: هفت‌هزار و 500 اتحادیه برای سه‌میلیون واحد صنفی وجود دارد که با همه آن‌ها جلسه گذاشته‌ایم و آن‌ها در طرح مبارزه با گران‌فروشی قیمت‌ها همراهند.

مدرس خیابانی اضافه کرد: این اتحادیه‌ها هر کدام بین دو تا 10 بازرس دارند که اگر برای هر کدام دو بازرس در نظر بگیریم 15 هزار بازرس اتحادیه‌ها نیز ستاد تنظیم بازار را در کنترل قیمت‌ها کمک می‌کنند.

وی ابراز کرد: بخش تأمین پشتوانه خوبی دارد و مردم بدانند اکنون به‌دلیل انباشت کالا‌ها در گمرکات و کشتی‌ها دغدغه تخلیه آن‌ها را داریم.

مدرس خیابانی افزود: ستاد تنظیم بازار دائمی، جزو وظایف حاکمیتی است و تعطیل‌شدنی نیست.

وی گفت: از ابتدای اجرای طرح افزایش قیمت بنزین، ستاد تنظیم بازار چهار جلسه برای همگرایی و همکاری همه دستگاه‌های مرتبط با این موضوع برگزار کرده است.

قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی اعلام کرد: از ابتدای سال اقدام به تأمین کالا‌های اساسی شده است و ذخایر این کالا‌ها وضع بسیار خوبی دارد و حتی در برخی از آن‌ها دو برابر نیاز کشور ذخیره‌سازی شده است.

مدرس خیابانی گفت: این ستاد تلاش می‌کند اصلاح قیمت‌ها کمترین تأثیر را بر ثبات فضای اقتصادی کشور داشته باشد و شبکه‌های توزیع را به‌سمت این ثبات هدایت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: به‌دلیل کافی بودن کالا‌ها در بازار و انبارها؛ تخفیف فروشگاه‌ها ادامه خواهد یافت.

مدرس خیابانی با بیان اینکه با استفاده از سامانه رصد قیمت کالا، بهای صد قلم کالا کنترل می‌شود گفت: بر اساس آمار روز گذشته، قیمت 51 قلم کالای اساسی کاهش و 11 قلم افزایش داشته و قیمت 38 قلم کالا نیز ثابت مانده است.

وی افزود: افزایش قیمت برخی کالا‌ها مانند برنج وارداتی به‌دلیل ممنوع شدن واردات و حمایت از برنج داخلی است.

قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: برای افزایش کنترل‌ها همه دستگاه‌ها به میدان آمدند و چهارهزار و 300 بازرس روزانه 30 هزار بازرسی انجام می‌دهند.

مدرس خیابانی اعلام کرد: تا کنون دو هزار پرونده تعزیراتی برای تخلفات تشکیل شده است.

وی گفت: این که گرانی قیمت‌ها را به افزایش قیمت بنزین مرتبط کنیم؛ جفا در طرح افزایش قیمت بنزین است، زیرا قیمت برخی کالا‌ها مقطعی و فصلی است و ربطی به گرانی بنزین ندارد.

مدرس خیابانی تصریح کرد: پیش از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت این فرآورده، روزی صد میلیون لیتر بنزین با یارانه پنهان هنگفت در کشور استفاده می‌شد و میزان برخورداری دهک بالای جامعه نسبت به دهک پایین جامعه از یارانه انرژی 11 برابر است.

وی با بیان اینکه با اجرای طرح افزایش قیمت بنزین افزون بر جلوگیری از قاچاق و آلودگی هوا، روند پرداخت یارانه به انرژی معکوس و به‌نفع دهک‌های ضعیف جامعه شد گفت: اگر با روند گذشته ــ که 2 و 8دهم برابر میانگین دنیاست ــ بنزین مصرف می‌کردیم به‌زودی واردکننده این فراورده می‌شدیم و در نتیجه ارزی که کشور برای واردات بنزین هزینه می‌کرد به دهک‌های مرفه جامعه می‌رسید.

منبع: تسنیم

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • محمد
    0

    در رشت لیمو ترش قبل از گران شدن بنزین ده هزارتومان بود والان کیلویی 25 هزارتومان. لطفا پیگیری بفرمایید.ممنون

  • عبداله
    0

    بچه ۲ ساله هم میدونه وقتی بنزین گرون شه همه چی گرون میشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها