تحلیل کیهان از هویت افرادی که در این روزها آشوب بپا کردند

حسین شریعتمداری در یادداشت روزنامه «کیهان» نوشت: ایران با ۸۰ میلیون جمعیت، سالانه ۶۹ میلیارد دلار از بیت‌المال را برای یارانه انرژی هزینه می‌کند و از این نظر رتبه اول جهان را دارد !

تحلیل کیهان از هویت افرادی که در این روزها آشوب بپا کردند

حسین شریعتمداری در یادداشت روزنامه «کیهان» نوشت: ایران با ۸۰ میلیون جمعیت، سالانه ۶۹ میلیارد دلار از بیت‌المال را برای یارانه انرژی هزینه می‌کند و از این نظر رتبه اول جهان را دارد ! در همین حال کشور چین با یک میلیارد و پانصد میلیون جمعیت سالانه ۴۴ میلیارد دلار بابت یارانه انرژی هزینه می‌کند! یعنی ۱۹ برابر ما جمعیت دارد ولی ۲۵ میلیارد دلار کمتر از ایران برای یارانه انرژی هزینه می‌کند!
- این ۶۹ میلیارد دلار از بیت‌المال هزینه می‌شود، یعنی از جیب همه ملت بیرون می‌رود، چه مصرف‌کنندگان بنزین و چه کسانی که بنزین مصرف نمی‌کنند! ضمن آنکه افراد عادی یعنی توده‌های عظیم مردم، در مقایسه با صاحبان ثروت، میزان مصرف بسیار کمتری دارند. این نکته گفتنی است که مطابق آمار موجود ۵۰ درصد یارانه انرژی را ۳ دهک ثروتمند جامعه ایران مصرف می‌کنند.

- به عنوان نمونه در سال ۱۳۹۷، بودجه عمرانی کشور ۶۲ هزار میلیارد تومان بود و در همان سال ۹۷۰ هزار میلیارد تومان بابت یارانه انرژی هزینه شده بود. یعنی ۲۰ برابر بودجه عمرانی کشور که باید صرف آبادانی و عمران می‌شد، برای یارانه انرژی مصرف شده است!
- میزان مصرف بنزین در ایران دو برابر میانگین جهانی آن است.
- روزانه به طور متوسط ۳۰ میلیون لیتر بنزین از کشور قاچاق می‌شود، چرا که بهای آن در کشورهای همسایه چند برابر قیمت بنزین در ایران است.
- به خوانندگان گرامی توصیه می‌شود برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، گزارش‌های کیهان دیروز و امروز را مطالعه فرمایند.
- این ارقام کلان و ده‌ها میلیارد دلاری که برباد می‌رود را باد با خود نیاورده است بلکه از بیت‌المال یعنی از جیب همه ملت هزینه می‌شود بنابراین فقط با یک حساب سرانگشتی نیز می‌توان نتیجه گرفت که جلوگیری از این هزینه هنگفت و کلان به مفهوم جلوگیری از پُرخوری و مُفت‌خوری ثروتمندان از کیسه و جیب توده‌های مردم است و به بیان دیگر، بازپس‌گیری و یا پیشگیری از حیف و میل بیت‌المال به نفع ملت است.
اکنون در این خصوص دو پرسش در میان است؛
اول؛ آنکه چه کسانی و یا کدام کانون‌ها و مراکز داخلی و خارجی از این اقدام آسیب می‌بینند که برای پیشگیری از آن اراذل و اوباش را به خیابان‌ها می‌ریزند تا روی موج مطالبات مردم سوار شوند و با برپایی بلوا و آشوب آب را گِل‌آلود کرده و از آن ماهی مطلوب خود را صید کنند؟!
پاسخ این سؤال روشن و خالی از ابهام است. کسانی که از عدم مدیریت مصرف بنزین و برباد رفتن سرمایه و ثروت ملی سود می‌برند. حرامخواران داخلی اراذل و اشرار را برای برپایی آشوب و بلوا اجاره می‌کنند و دشمنان بیرونی، حمایت سیاسی و تبلیغاتی و مدیریت کلان آشوب را بر عهده می‌گیرند.

طی دو روز اخیر بسیاری از مقامات رسمی آمریکا از جمله مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور با صراحت از آشوبگران حمایت کرده و ضمن تحریف ماجرا از مخالفت با افزایش قیمت بنزین به مخالفت با صنایع موشکی و حضور مقتدرانه ایران در منطقه، آشوبگران را به ادامه آشوب و حتی آتش زدن اموال عمومی تشویق کرده‌اند! (اخبار مربوطه را در کیهان امروز می‌خوانید).


- بخشی از مردم و توده‌های عمدتاً محروم کشور نیز در شمار معترضان هستند. این طیف نه فقط اهل آشوب و خسارت به اموال عمومی نیستند بلکه افراد انقلابی و مؤمنی هستند که با آشوبگران مرزبندی مشخصی نیز دارند. نگرانی این طیف که با توجه به برخی از شواهد و سوابق بی‌علت هم نیست از آنجاست که معتقدند افزایش قیمت بنزین فقط در محدوده بنزین باقی نمی‌ماند بلکه مانند برخی از موارد قبلی، موج تورمی جدیدی ایجاد کرده و افزایش قیمت سایر کالا و خدمات را نیز به دنبال دارد! آنها این پدیده پلشت را مخصوصا در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بارها دیده و لمس کرده‌اند و شاهد بوده‌اند که دولت و برخی دیگر از مسئولان و مراکز ذیربط در مقابل این پدیده‌های خسارت‌آفرین و گرانی افسارگسیخته واکنش موثری نشان نداده و با بی‌توجهی از کنار آن گذشته‌اند. تصمیم اخیر سران سه قوه اگرچه با موارد مشابه قبلی تفاوت اساسی دارد ولی متاسفانه مسئولان ذیربط درباره این تصمیم و چرایی آن توضیحی نداده‌اند بنابراین طیف یادشده به خود حق می‌دهد که نسبت به پیامدهای سوء افزایش قیمت بنزین نگران باشد. اگرچه باید گلایه کرد که تظاهرات خیابانی در شرایط کنونی مناسب نبوده و می‌توانست سوءاستفاده بدخواهان بیرونی و حرامخواران داخلی را در پی داشته باشد، که داشت.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 28
  • عباس
    0

    تو که حرامخور نیستی از پول بیت المال استفاده میکنی بدون تو حرامخوری که صدات در نمیاد.اگر پول بیت المال نباشه یه روز هم نمیتوانی روز نامه چاپ کنی.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      گرانی و اشتغال چین با ایران نمیکنی تو اگر خدارا میشناسی از اختلاس از بیت المال ضحبت کن مردم برای نان شبشان ماندن از ترس اینکه پستت را نگیرند دفاع از گرانی میکنی اه زن و بچه مردم که الان شش ماه رنگ گوشت را ندیدند دامن خودت و خانوادت را بگیره انشالله

    • کاربر ناشناس
      0

      اکبر اقای شریعتمداری لطفاوقتی رهبر عزیزمان این مسئله راتاییدمیکند شمالازم نیست توضیح دهید وشمادنبال چه هستید فقط دولت را تضعیف نمایید وبلکه مطالب وبیان شما درمملکت اختشاش بپا میکندوباعث ضربه به نظام مقدس جمهوری اسلامی میشود شما که حق السهم خودتان رااز بیتالمال میگیرید لطفا تمام کنید بگذارید مردم زندگبیشان رابکنند

    • وحید
      0

      خداوکیلی راست میگی ولی کو گوش شنوا

  • کیان
    0

    کشوری هستیم که به ریال درآمد داریم و به دلار هزینه از ما میگیرین میشه بگین کشورهای دیگه پول انرژی خیلی بالاست دستمزد و حقوق کارگر و کارمند چقدره؟

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      می گویند قیمت یک آب معدنی 1500تومان است قیمت یک لیتر بنزین 1000تومان خوب باید بررسی شود چرا قیمت آب معدنی چرا گران شده‌است؟ قیمت آب معدنی باید مثلا 300 تومان باشد. قیمت اجناس را کاهش دهید تا ارزش پول ملی بالا برود وکنترل قیمت ازمبدا تامصرف کننده رسد بشودتا فشار ازگرده اقشار مختلف جامعه برداشته شود.

  • میرزایی
    0

    شریعتمداری مفت خور بی درد چه می دادند مردم در چه وضعی هستند

  • کاربر ناشناس
    0

    بزرگواربیاسرسفره مردم بنشین حقایق راببین

  • علی
    0

    تو اگر خدا را میشناسی از اختلاسهای میلیاردی از بیت المال صحبت کن افرادی هستند الان شش ماه رنگ گوشت ندیدند اهشان دامن زن و بچت و بگیره پات لب گور از خدا بترس الان شش ماه با مدرک لیسانس بیکارم هرجا میرم بهم کار نمیدهند خدا نشانتان دهد انشاالله

  • کاربر ناشناس
    0

    اشوبها و اسیب به اموال عمومی بیشتر در مناطق مرفه نشین است. که کاخهای خود را بر کوخهای مردم بنا کرده اند و این یعنی شکم پر شده از حرام به اموال عمومی رحم نمی کند

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      شما کجا زندگی می کنی؟ مرفه درد نداره بیاد بیرون. معلومه از مردم نیستی بدونی چه خبره. این فقیران هستن که ریختن بیرون. مرفهان بی درد چرا باید بیرون بیان. اونا همه چیزشون فراهمه، این اوضاع هم به نفعشونه هر روز وسایل گرون میشه پولدارتر میشن. خودت هم مثل اینکه از مردم نیستی.

    • عبدالله
      0

      شما کجا زندگی می کنی که نمیبینی مردم فقیر و جوانان بی پول ریختن بیرون.شاید از مردم نیستی

    • عبدالله
      0

      شما کجا زندگی می کنی که نمیبینی مردم فقیر و جوانان بی پول ریختن بیرون.شاید از مردم نیستی

  • وحید
    0

    آقای محترم جان مادرت از بیتالمال حرف نزن که شورشو در آوردن اینهمه از بیتالمال غارت میشه حرفی نمیزنی باز به یارانه بنزبن گیر دادی٬تو که تحلبل میکنی برو حقوق و و مزایا-امکانات-شرایط جاده ها-ماشین ها و هزار چیز دیگه کشورهای دیگه رو تحلیل کن بعد مقایسه کن با کشور خودمون ببین چی در میاد پس لطفا حرفی نزن برو متن راجع به هوای الوده تهران بنویس بهتره

  • کاربر ناشناس
    0

    شما که از بیت المال می خوری از حال مردم بدبخت خبر نداری، حق داری دفاع کنی، اصلا تو چه میدونی بنزین گرون شده یعنی چی. فقط میز و پول شما فراهم باشه بقیه مردم هم هرچی بشه بشه...

  • محمد حسين اردستاني
    0

    سلام از آقاي شريعتمداري خواهشمندم قبل از نوشتن اين يادداشت ها در مورد آماري كه منتشر ميشه يه دقت بكنن ٦٩ ميليارد دلار ؟ فقط يارانه ي انرژي ؟ يعني تقريبا ٧٥٩ هزار ميليارد تومان در سال يعني هر نفر حدودا ده ميليون تومان در سال ؟ اونم فقط يارانه ي انرژي؟ اگه به قيمت جهاني سوخت و برق و حامل هاي ديگه انرژي نگاه بندازيد متوجه ميشيد كه حتما دارند شوخي ميكنند ايشون

  • کاربر ناشناس
    0

    شما که اینهارومیدونیدومیگین چراگزینشون میکنی چرا نمیگین بودجه منابع شغل حدود۲۰ملیون افغانی یک چهارم بودجه منابع شغل چرابه این اوارهاپناهمدههامیدین ولی امکانات مهاجرانن وچوراهیچ کشوری قبول نکردن

  • آشنا
    0

    قاضی عادل نیستی ، همه فاکتور کشور ها رو کنار هم بگذار بعد مقایسه کن ، مردم خر نیستند این پول ها رو از مردم می گیرند می خورند یه آب هم روش ، اگر مردم مطئمن بودن مسئولان آدم های با خدایی هستند این همه نگرانی نداشتند.

  • برادر
    0

    مرتیکۀ دروغپرداز و ایران خراب کن، دل سپردۀ اعراب. چونۀ کشیده ات بسادگی نشونۀ احمقی ترا ظاهر می کند. همین دیروز غروب رئیس جمهور گفت بودجه سالانه ایران 450 هزار میلیارد تومنه. اونوقت شما به دلار 10 هزار تومنی 690 هزار میلیارد تومن یارانه میدی؟----- بعلاوه، ملت داخل ایران 80 میلیون است، اما نانخورها و حقوق بگیرهای شما در فلسطین و لبنان و عراق و سوریه و یمن و فاطمیون و غیره مجموعا بیشتر از جمعیت چین است. همین پریروز در عید مبحث فرمودند : از آنها حمایت کامل میکنیم و از گفتنش هراس نداریم.

    نظرات شما -
    • مریم
      0

      ن پ دلسپرده غرب

  • بی نام
    0

    مردم رو خر فرض کردی؟

  • کاربر ناشناس
    0

    حالا بگوبودجه منابع شغل۲۰ملیون افغانی جونتون ازکجامیارین خونشون رنگین تروخودعراقچی هم این حرف وزدوهمچنین نمایندگان گفتن پارسال یعنی چی که بیش از۳ملیون افغانی فقط توکارساختمانی اشغال کردن وکلی چندبرتبران توشغلهای دیگه این زن وبچه وخانوادودرمادرمگه توایرانن ندلرن چطوردولت میگه ۳ملیون اتباع خارجی افغانی هستن؟!!!!

  • کاربر ناشناس
    0

    حالا اینقدر یارانه انرژی می دهید به دشمن که نمی دهید مردم این کشور هستند مگر چند نفر از این مردم سوخت را در جوی آب می ریزند یا دور دور می کنند یا انرژی را قاچاق می کنند حکومت نباید بر ملت منت بگذارد باید فکری بکنند که آنکه از یارانه انرژی استفاده نمی کند به او هم یارانه برسد

  • کاربر ناشناس
    0

    ایا مردم مقصرهستند.یا حکومت ،بعلت مدیریت غلط باعث شده چنین هزینه گزافی سالها صرف شود چرا وقتی به مشکل برمیخوریم فریاد وا مصیبت ها سر میدهیم!؟

  • ریحانه
    0

    باشه تو خوبی همه مردم فقیر و دردمند هم اراذل و اوباشن تا وقتی امثال شما نظریه بدین اوضاع همینه و بدتر هم میشه جرات دارن ۱۰ دقیقه تلگرام و واتس آپ رو باز کنن حداقل ۴۰ میلیون اراذل اوباش نشونتون میدن

  • حسین محمدی
    0

    آفتاب از کدوم طرف دراومده که جناب حسین شریعتمداری امروز درمقام حمایت از طرح اصلاح قیمت بنزین مطلب زده این که همیشه منتقد سرسخت سیاستهای دولت بود بد وخوبش هم واسش فرقی نداشت ضمنا جناب شریعتمداری بزرگوار لطفا علاوه بر مقایسه قیمت بنزین کشورهای مختلف ومیزان یارانه سوختشان با کشورایران ،لطف کنید یه اشاره ای هم به درآمدسرانه ان کشورها وکشورایران هم بنمایید

  • نعمتی
    0

    اقای شریعتمداری یکم سواد داشتن و اظهار فضل کردن بد نیست ۶۹ میلیارد دلار به دلار ۱۲۰۰۰ هزار تومنی میشود 828000000000000 تومان

  • من
    0

    من رای نمیدهم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟