اهالی «جمعه ایرانی» امروز نخندیدند و نخنداندند

هرکس که دلی شاد کند شاد شود، خود نیز ز هر غصه‌ای آزاد شود، هر کس که لبی را بنماید خندان، از جمله‌ی نیکان جهان یاد شود. رضا عبدی از جمله‌ی نیکان جهان بود او مضمونیتی از صدا بود که از میان ما رفت و بدرقه شد.

اهالی «جمعه ایرانی» امروز نخندیدند و نخنداندند

مراسم تشییع پیکر رضا عبدی، هنرمند برنامه‌های «صبح جمعه با شما» و «جمعه ایرانی» امروز یکشنبه (۲۶ آبان‌ ماه) با حضور جمعی از هنرمندان این برنامه‌ها از جمله منوچهر آذری، مهران امامیه، رضا جاویدنیا، بیوک میرزایی، اصغر سمسارزاده، عباس محبی، حسین تبریزی، الهام صفوی‌زاده، سعید توکل، حسین هاشمی (نویسنده صبح جمعه با شما) برگزار شد.

در این مراسم همچنین حمیدرضا شاه‌آبادی (معاون صدا)، محمدصادق رحمانیان (مدیر رادیو فرهنگ)، حمیدرضا افتخاری (مدیر رادیو نمایش)، محمد جعفرزاده (مدیر رادیو ایران)، شهرام ملازاده (مدیر رادیو پیام و آوا)، پیمان طالبی (گوینده رادیو)، منوچهر والی‌زاده (گوینده و دوبلور)، حسن خجسته، محمدحسین صوفی، حمیدرضا خزایی، هرمز شجاعی‌مهر و اردلان شجاع‌کاوه حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم، علیرضا جاویدنیا ـ سردبیر جمعه ایرانی ـ که اجرای این مراسم را برعهده داشت، با بیان این که سالیان سال از رضا عبدی درس گرفتیم، گفت: رضا عبدی مردی با ایمان بود نه این که در بین ما نیست و بخواهیم درباره‌اش سخن بگوییم، نه ... هر عزیزی و هر کسی که سالیان سال از ۳۰ سال پیش تاکنون به هر دلیل و طریقی با زنده‌یاد رضا عبدی مأنوس بود، جز مهربانی از او ندید. چقدر با رضا عبدی زندگی کردیم و امروز این هدیه الهی که پیش ما بود با کمک هم تقدیم خداوند بزرگ می‌کنیم.

جاویدنیا از هنرمندان «صبح جمعه با شما» در ادامه گفت: سال پیش بود که به اتفاق جوانان گروه برای عیادت به منزلشان رفتیم. مرحوم عبدی خیلی خوشحال شدند و در آن شرایط نامناسب جسمی، برای ایشان کاری را بداهه انجام دادیم و ضبط کردیم که قرار است جمعه هفته جاری از رادیو پخش شود.

وی با اشاره به این که ضبط این برنامه کوتاه انبساط خاطری هم برای مرحوم رضا عبدی و هم برای خانواده ایشان ایجاد کرد، گفت: از همسر ایشان قدردانی می‌کنیم که عاشقانه در کنار ایشان بودند.

در بخش دیگری از مراسم حمیدرضا شاه آبادی ـ معاون صدا ـ در سخنانی گفت: سخت است در کنار عزیز از دست رفته درباره او صحبت کنیم. مردی که شادی‌آور بود و آثارش لبخند بر لبان مخاطبان می‌نشاند. رضا عبدی سالیان سال در رادیو خدمت کرد.

وی با اشاره به دشواری ساخت برنامه طنز در رادیو گفت: تمام دوستانی که در رادیو برنامه‌سازی می‌کنند، زحمت می‌کشند اما دوستانی که در حوزه طنز کار می‌کنند کار مضاعف و توان مضاعفی را تحمل می‌کنند. مرحوم عبدی از جمله کسانی بود که چندین دهه برای مردم نقش‌های ماندگاری خلق کرد و امروز او را در میان جمعی از همکاران و دوستان بدرقه می‌کنیم.

شاه‌آبادی ادامه داد: هنرمندان رادیو همیشه تلاش کردند در هر حالی حتی اگر وضعیت و حال خوبی نداشتند، حال مخاطب را خوب کنند، خودشان را نادیده گرفتند و برای مخاطبان دلسوزانه اثر ضبط کردند. همه اینها سرمایه‌های معنوی مرحوم رضا عبدی است آن هم زمانی که در مقابل پروردگار الهی قرار می‌گیرد و آثارش را عرضه می‌کند. امیدوارم نسل جدید رادیو از از خودگذشتگی‌های این چهره‌های فرهیخته درس بگیرند. نسل جدید باید بدانند پیشکسوتان در چه برهه‌ای زندگی و اثر خلق کردند.

معاون صدا یادآور شد: در دهه‌های گذشته و در دوران دفاع مقدس هنرمندان «صبح جمعه با شما» دلسوزانه کار کردند و امروز نسل جدید باید از آنها بیاموزند.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: گویی نسلی از پیشکسوتان رادیو ما را ترک می‌کند و این برای اصحاب رادیو سخت است اما امیدوارم نسل بعدی و شاگردان این استاد و همه کسانی که تلاش کردند تا به امروز رادیو به اینجا برسد، کمک کنیم برای اصحاب رادیو شرایط بهتری فراهم شود.

در بخش دیگری از این مراسم سعید توکل، سردبیر سابق برنامه «جمعه ایرانی» در سخنانی گفت: این سازمان اسم جالبی دارد؛ «صدا» و «سیما» که مضمون آن صدا است، استاد عبدی هم نمونه‌ای از این مضمونیت است. هنرمندانی که برای شاد کردن مخاطبان زحمت کشیدند، از طرف مردم تشکرشان را گرفته‌اند امیدوارم مسوولان، هم همسالان استاد عبدی را دریابند.

او گفت: ز حق توفیق خدمت خواستم، دل گفت پنهانی، چه توفیقی از این بهتر که خلقی را بخندانی. ما این شعار را در ۴۰ سال فعالیت و در برنامه «جمعه ایرانی» سرلوحه کارمان قرار دادیم. متاسفانه در طول این سال‌ها هنرمندان بسیاری را در رادیو از دست دادیم. سال گذشته صادق عبداللهی را از دست دادیم. وقتی در قطعه هنرمندان قدم می‌زنم اکثر هنرمندانمان را در رادیو می‌بینم که آنجا آرمیده‌اند.

این سردبیر قدیمی رادیو در پایان درباره رضا عبدی گفت: او استاد ادب، نظم و متانت و خانواده محور بود. در تمام این سال‌ها یک کلام خارج از عرف از این بزرگوار نشنیدم. ایشان ۴۰ سال برای مردم آمیرزا شدند. هرکس که لبی را بنماید خندان، از جمله‌ی نیکان جهان یاد شود. رضا عبدی از جمله‌ی نیکان جهان بود. امیدوارم قدر بقیه هنرمندان را بیشتر بدانیم.

توکل به مصاحبه اخیرش با ایسنا اشاره کرد و در این زمینه یادآور شد: خاطرم هست که پس از پایان دوران جنگ تحمیلی در دیداری که به اتفاق دست‌اندرکاران و هنرمندان «صبح جمعه با شما» در دفتر مقام معظم رهبری حضور به هم رساندیم، ایشان ده‌ها نکته جالب و راهگشا درخصوص برنامه داشتند. ما ۱۳ سال در «جمعه ایرانی» با هم زندگی کردیم و توانستیم ۸۰ سالگی استاد را جشن بگیریم و این افتخاری برای ما بود.

در بخش دیگری از این مراسم حسین هاشمی، نویسنده «صبح جمعه با شما» در سخنانی کوتاه گفت: متاسفانه ما هر کدام از این هنرمندان را که از دست می‌دهیم به یک غم بزرگ مبتلا می‌شویم. اما من معتقدم ما به دو غم بزرگ مبتلا می‌شویم؛ یک غم برای از دست دادن آنها و غم دیگر اینکه مطلقا هیچ جایگزینی برای آنها پیدا نکرده‌ایم. برای مثال وقتی منوچهر نوذری از میان ما رفت، چه کسی را جایگزین ایشان کردیم؟

در بخشی از این مراسم علیرضا جاویدنیا به خاطراتی از مراسم تولد رضا عبدی که سال‌ها پیش در برنامه «جمعه ایرانی» برای این هنرمند برگزار شد، اشاره کرد و گفت: روز مراسم تولد مرحوم عبدی کیکی برای ایشان سفارش دادیم که قرار شد با آقای توکل برویم و هزینه کیک را پرداخت کنیم اما کسی که این کیک را درست کرده بود زمانی که متوجه شده بود تولد رضا عبدی است با عشق و علاقه کیک را برای ایشان درست کرده بود و بدون هیچ هزینه‌ای این کیک را تقدیم ایشان کرده بود؛ به خاطر شادی و عشقی که رضا عبدی بر لبان آنها آورده بود و این یکی از خاطرات خوب ما بود.

پس از سخنرانی‌ها نماز میت بر پیکر مرحوم رضا عبدی خوانده شده و پیکر این هنرمند بر دوش جمعی از دوستدارانش، اهالی رادیو و خانواده‌ی او به سمت بهشت زهرا تشییع شد.

رضا عبدی، هنرمند پیشکسوت رادیو و برنامه‌های به‌یادماندنی «صبح جمعه با شما» و «جمعه ایرانی» که با نقش «آمیزعبدالطمع» برای بسیاری از علاقه‌مندان به رادیو شناخته‌ شده بود، به‌ دلیل کهولت سن و کسالت پنجشنبه ـ ۲۳ آبان ماه ـ درگذشت.

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها